Jag håller ju på att designa min CNC fräs (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=40857) och har just nu en kulskruv på varsin sida av portalen och en kuggrem mellan för att driva båda med EN motor.
Såhär ser skissen ut:

Men nu började jag fundera på att förenkla det hela genom att använda kuggremmar direkt istället för kulskruvar. Har läst att någon använder kuggstänger men kuggremmar känns ju mer flexibla.
Det här är två olika principer:

Här är en skiss på hur det skulle kunna byggas enligt den andra principen ovan:

De röda delarna är kuggrem med utväxling för att få upp upplösningen. Bakom den stora röda remskivan sitter på samma axel en liten remskiva som driver den långa blåa kuggremmen. Den axeln skulle man kunna låta gå igenom hela portalen och driva en annan kuggrem på andra sidan portalen.
Med microstepp på stegmotorn skulle man kunna få bra upplösning i en lösning som denna. Om det lilla blå hjulet är ca 30mm i diameter borde ett varv på stegmotorn (30*3.14) ge 94mm. Med 2000 microstepp blir det 0.0471mm/step. Om man dessutom kan ha lite utväxling (tex 4:1) från motorn (röda delar) blir ju upplösningen mindre = 0.0471/4=0.0118mm. Det borde väll räcka?
Frågan är bara hur mycket "backlash" dubbla remdrifter skapar, men enligt infon jag hittat har kuggremmar nästan ingen backlash. Frågan är ju hur mycket sämre detta är jämfört med att ha en kuggrem som driver en kulskruv? Det är ju mycket mycket billigare och lättare att bygga.
Någon som har erfarenheter eller tankar om detta?
//Jonas