Ska börja i "liten" skala och ladda bara 12 celler, för att senare kanske bygga en för fler celler i serie.
Det jobbiga med dessa celler är att spänningen varierar kraftigt: från 2.1 till 4.2 volt! Så att ladda 12 celler innebär det 25 till 50 volt.
Jag har tillgång till en trafo på 800 VA och 2 x 50 volt. Jag vill gärna kunna få ut upp till 10 A DC om det går med den trafon.
Vet inte om jag ska parallellkoppla trafon och använda en brygga på gammalt hederligt vis:

eller om jag ska köra den här varianten med två dioder:

Förstår att båda varianterna har olika för- och nackdelar, men förstår inte tillräckligt för att veta vilken som är bäst här. Det har ju också talats om att sätta en induktans i serie (före likriktaren?) för att minska förlusterna i trafon, men den vet jag inte heller hur jag räknar på, eller hur jag eventuellt tillverkar.
Frågan är också om glättning behövs eller om den behöver vara så värst effektiv - man kan ju ladda batterier med varierande ström. Frågan är väl hur mycket variation cellerna tål och om man kan mäta den exakta mängden ström som går i cellerna på ett vettigt sätt. Jag tänker köra strömbegränsare på det hela, och om det ripplar för mycket då så kommer strömmen att gå ner mot noll vid varje period (strömregeringen sätts ur spel). Kanske dumt. Får köpa många µF i så fall...
Men till den egentliga frågan : strömbegränsningen: denna skall så småningom styras av en processor, men just nu räcker det med en fast nivå. Den ska kunna klara upp till 10A (gärna 20A för framtida behov/annan trafo), 5A och ner till 1A och sedan stänga av.
Funderade först att bara bränna bort överskottet genom bioplära transistorer , men det blir ju så mycket effekt. Antag att jag kör 10A och cellspänningarna ligger på 2.1 volt: Trafon kan tänkas ge upp till 70 volt(?) i topparna, cellerna sänker med 25 volt - jag ska alltså köra 10 A och sänka 45 volt genom ett gäng transistorer. Det blir 450 watt!
SÅ finns det alternativ? Givetvis tänker jag på PWM. Men för att få en jämn ström vid PWM bör jag väl ha en induktans i serie med cellerna? Måste jag ha en jämn ström? Nja, jag har ju en BMS som kollar cellspänningarna vid laddning , dessa kommer ju att variera vilt om jag ska PWM:a utan någon som helst utjämning och det blir antagligen svårt att avgöra när laddningen ska avslutas.
Och i så fall en frihjulsdiod som klarar 10 A? Att PWM:a 10 A och blockera upp till 50 volt verkar i alla fall vara en baggis jämfört med att bränna 450 watt energi genom ett gäng bipolära transistorer?
Så jag vill ha lite hjälp med hur jag ska bygga strömbegränsaren....Var mäter jag lämpligast strömmen vid pwm? Det kunde vara över MOSFETEN när den är i "on"-läge - då ser jag spänningsfallet, och kan multiplicera med dutycykelns %. Men Ron varierar med temperatur osv... viket gör att det inte blir så noggrannt. Så ett 0.1 ohms motstånd mellan source och GND? Skulle ge 1 volt vid 10 A. Kör man med en bra induktans bör man väl kunna räkna med att den strömmen är kontinuerlig under hela perioden och ungefär samma?
(kommer snart med en del bilder med förklaringar när jag loggat in på en annan dator - postar detta så länge)