Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Efter att ha läst runt massa har jag bestämt mig för att bygga en PID reglerad ugn av en moddad brödrost.
Dock har jag lite dålig koll på det här med reglering av 230V, vad ska man använda för att styra själva värmeelementet?
Tänkte ha en atTiny85 som hjärna och en PT1000 som tempsensor.
Ska också ha en fläkt i sidan på brödrosten för extra snabb avkylning efter processen är klar.
Låter som en vettig ide?
Ligger här så länge tills projektet kommer igång på riktigt.
Dock har jag lite dålig koll på det här med reglering av 230V, vad ska man använda för att styra själva värmeelementet?
Tänkte ha en atTiny85 som hjärna och en PT1000 som tempsensor.
Ska också ha en fläkt i sidan på brödrosten för extra snabb avkylning efter processen är klar.
Låter som en vettig ide?
Ligger här så länge tills projektet kommer igång på riktigt.
Senast redigerad av Virror 20 februari 2010, 14:47:09, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
Tycker det låter bra.
För att styra 230 V 50 Hz dvs nätspänning. Så föreslår jag TRIAC som är optoisolerad mot mikrokontrollern. Vill du göra lite mer jämnare temperaturreglering kan du ju ha värmeelement av olika effekt som du kopplar in och ut. T.ex 500 W som bastillförsel, och 200 W som regleras till-från med PWM.
För värmedistribution och avkylning är fläkt en bra idé. Dock kanske bladet bör vara av metall eller liknande. Sen är ju frågan hur man ordnar lagret. Då smörjoljor kanske funkar dåligt vid 300 °C..
Någon form av elektriskt styrd lucka för att vädra ut värmen är väl också bra?
För att styra 230 V 50 Hz dvs nätspänning. Så föreslår jag TRIAC som är optoisolerad mot mikrokontrollern. Vill du göra lite mer jämnare temperaturreglering kan du ju ha värmeelement av olika effekt som du kopplar in och ut. T.ex 500 W som bastillförsel, och 200 W som regleras till-från med PWM.
För värmedistribution och avkylning är fläkt en bra idé. Dock kanske bladet bör vara av metall eller liknande. Sen är ju frågan hur man ordnar lagret. Då smörjoljor kanske funkar dåligt vid 300 °C..

Någon form av elektriskt styrd lucka för att vädra ut värmen är väl också bra?
Ska kolla på TRIAC. Tänkte att fläkten skulle sitta på utsidan, får hoppas den klarar sig : p
och någon lucka tror jag inte behövs då en brödrost är ganska öppen upptill.
Och när det gäller brödrost har man ju inte så mycket värmeelement att välja på. men tänkte såklart styra med PWM.
Edit: Så om jag har förstått rätt ska:
Vgt < 5V
Vdrm > 230V
It > brödrostens effekt/230V
Sedan kan man bara koppla in µC:ns ena ben på TRIACen?
och någon lucka tror jag inte behövs då en brödrost är ganska öppen upptill.
Och när det gäller brödrost har man ju inte så mycket värmeelement att välja på. men tänkte såklart styra med PWM.
Edit: Så om jag har förstått rätt ska:
Vgt < 5V
Vdrm > 230V
It > brödrostens effekt/230V
Sedan kan man bara koppla in µC:ns ena ben på TRIACen?
Jo, iof. Men tänkte nog styra båda sammtidigt, blir enklast om man ska köra på PID reglering.
Är Vgt = 1,5V för lite? Såg den sjönk rätt mycket när värmen steg, ner till typ 0,6 när det var som värst.
Edit:(Jag vet, jag editerar mycket : p)
Jag är som sagt inte så bra på styrning av saker, men skulle BC817 kunna styra en liten fläkt på 0.22A?
Antar att fläkten stör en del, ett LC filter är att föredra? Och som sagt, är det bara att koppla in en pinne på TRIAC:en?
Räcker väll med att bryta ena linan på 230?
Är Vgt = 1,5V för lite? Såg den sjönk rätt mycket när värmen steg, ner till typ 0,6 när det var som värst.
Edit:(Jag vet, jag editerar mycket : p)
Jag är som sagt inte så bra på styrning av saker, men skulle BC817 kunna styra en liten fläkt på 0.22A?
Antar att fläkten stör en del, ett LC filter är att föredra? Och som sagt, är det bara att koppla in en pinne på TRIAC:en?
Räcker väll med att bryta ena linan på 230?
> är det bara att koppla in en pinne på TRIAC:en?
> Räcker väll med att bryta ena linan på 230?
Hm, tja. Notera att utan speciella drivers till en triac så har
du även nätspänning på större delan av resten av elektroniken.
Spännande om inte annat. Det finns nog en hel del att läsa
på kring Triacs om du letar lite. En annan väg är att använda
någon slags inbyggd "solid state relay" där du även får isolation
mellan nätspänningen och resten av elektroniken.
> Räcker väll med att bryta ena linan på 230?
Hm, tja. Notera att utan speciella drivers till en triac så har
du även nätspänning på större delan av resten av elektroniken.
Spännande om inte annat. Det finns nog en hel del att läsa
på kring Triacs om du letar lite. En annan väg är att använda
någon slags inbyggd "solid state relay" där du även får isolation
mellan nätspänningen och resten av elektroniken.
Ahh, trodde ingången på en TRIAC var isolerad redan. Går det inte bara med en optokopplare eller nått?
Det är mycket effektivare för alla att du gör din
hemläxa först och tar detaljfrågorna sedan. Annars
blir det ett jäkla hattande med fråga på fråga....
hemläxa först och tar detaljfrågorna sedan. Annars
blir det ett jäkla hattande med fråga på fråga....
Föralldel, alltid kul att hjälpa till.
En snabb google på "application note triac" gav t.ex dessa två :
http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-3003.pdf
http://www.simpleio.com/design/triacout ... sistor.asp
vilka inte ser helt fel ut. De ger en del grunder i alla fall.
En snabb google på "application note triac" gav t.ex dessa två :
http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-3003.pdf
http://www.simpleio.com/design/triacout ... sistor.asp
vilka inte ser helt fel ut. De ger en del grunder i alla fall.
Exakt den kretsen hittade jag också, dom hade den på farnell för 8kr. Verkar vara det enklaste sättet.
Kul! brödrostar är ju billiga, och har behändig storlek, så det här är intressant.
Här kommer fler länkar till tidigare försök.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=21454
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=34378
Här kommer fler länkar till tidigare försök.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=21454
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=34378
Du bör använda en optiskt isolerad triac med nollgenomgångstriggning - då kommer du bara att kunna öppna triacen vid nollgenomgång. Stänger gör den automatiskt vid nästa nollgenomgång. Så om du ska köra PWM, se till att det blir långsamt (upplösningen blir 100 ggr / sekund)... t.ex. pwm med frekvensen 1 Hz får upplösningen 100 gånger, 5 Hz ger 20 gångers upplösning osv... vilket borde duga mer än väl för ett värmeelement.
Så här kopplade jag för att styra kompressorn i ett kykskåp - fungerar kanonbra:

minns tyvärr ej beteckningarna på optotriacen eller på triacen, men det var nog samma som Sodjan länkade till : MOC3041 - finns på Elektrokit för 13 kr.
Så här kopplade jag för att styra kompressorn i ett kykskåp - fungerar kanonbra:

minns tyvärr ej beteckningarna på optotriacen eller på triacen, men det var nog samma som Sodjan länkade till : MOC3041 - finns på Elektrokit för 13 kr.
Jag länkade igentligen inte till själva optotriacen, utan till app noten. 
Är inte just AN-3003 från Fairchild lite av en "klassiker" ? Jag har för mig
att jag har läst den där för ganska länge sedan. Bra är den i alla fall.

Är inte just AN-3003 från Fairchild lite av en "klassiker" ? Jag har för mig
att jag har läst den där för ganska länge sedan. Bra är den i alla fall.
Kollade på MOC3041, men räcker verkligen strömmen? 1A, är inte det lite klent för att styra en brödrost?
Hittade en som heter EL3063 DIP-6 opto-triac zero cross med typ samma specar men lite billigare.
Hittade en som heter EL3063 DIP-6 opto-triac zero cross med typ samma specar men lite billigare.