Hjälp med val av spindel motor!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Morgons

Hjälp med val av spindel motor!

Inlägg av Morgons »

Jag tänkte att jag skulle göra lite uppgraderingar på min fräs! Dock kom jag till ett litet dilemma... Jag har en 8,7Nm stegmotor som jag ska använda som Z motor. Tanken är att jag ska ha en 16x5 - 20x10 kulskruv i änden av den, dock inte bestämt mig än. Givet vis tappar man ju kraft när man går upp i stigning men pallar en 16mm kulskruv med min 9Nm?

Men min fråga är: Hur stor motor till spindel måste jag ha innan min stegmotor inte palla med i borrning!?
Motor val... tja.. Vad är bäst? Servo? DC? AC? eller nått annat...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hjälp med val av spindel motor!

Inlägg av tecno »

Börja baklänges

Hur stor borr i vilket material = bör ge dig info om hur stark spindelmotor du måste ha.

När du har det svaret bör man kunna räkna fram vilken axiell kraft det går åt, jag kan inte detta men det finns ju
duktiga personer på företagen som säljer borrar som bör kunna hjälpa dig med dessa svar.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Så stort borr som möjligt i järn :D

Som sagt det ända jag har nu är begränsat på 8,7Nm i motorn
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Desto större och tyngre motor du har desto mer axiell kraft får du väl i borrningen också? Eller har jag missuppfattat hela frågan?
Problemet är väl mest vilken kraft du behöver ha för att lyckas lyfta upp motorn i -Z-riktning med en vettig acceleration och hastighet. Detta är väl inte svårare än att räkna ut kraften i kulskruven och litet kolla på verkningskraden i gejdrar och sedan jämföra med massan x tyngdaccelerationen och räkna till friktionen i gejderkonstruktioner?

Kraftkalkylator för kulskruvar finns tex. på mekanex sidor:
http://www.mekanex.se/ber/se-vridmom_skruvdrift.shtml

Utan att byta motor på Z-axeln får du helt enkelt kompromissa med borrdiametern och borrhastigheten och ha accelerationen i minus Z som grund för räkningarna.
Skriv svar