30 meters radiolänk, vad passar?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

30 meters radiolänk, vad passar?

Inlägg av blueint »

Funderar på att sätta upp en radiolänk på ca 30 meter för att läsa av en sensor. Så hastigheten behöver inte vara hög. Men förmågan att nå fram i en miljö där en del väggar består av 10 cm betong är en fördel. Och kanske framförallt att komplexiteten är låg nog att en 8-bit MCU med lätthet kan kommunicera är definitivt en fördel. I andra änden kan PC tillgås. Men det är ingen nakdel om en MCU kan sitta där också.. :vissla:
Länken kommer bara att vara igång ca 5 timmar åt gången. Men behöver klara sig på batteri (9V eller 2xAA etc).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: 30 meters radiolänk, vad passar?

Inlägg av AndLi »

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Shortlink har en del radiomoduler som kan vara värd att kolla på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har funderat en del.. Skulle en 27 MHz sändare som skickar små burstar med status fungera?, dvs relativt enkelt att konstruera. Och enligt reglementet. För datortrafik är väl egentligen inte tillåtet på 27 MHz?
Men en fördel med den låga frekvensen är som sagt att den tar sig runt (betong) hörn..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

868 MHz bandet med någon lagom låg datahastighet ska klara 30 m inklusive betongvägg utan problem.

Om jag hinner skulle jag kunna testa prestandan på det kit jag länkade till då jag råkar ha två liggande...

Men visst deras ref designer innehåller en del små motstånd, men är det bara en länk som ska byggas kan ju de två korten användas!
Skriv svar