Eltandborste (hjälp sökes)
Eltandborste (hjälp sökes)
Hej
Jag och en kompis har fått i uppgift att komma på en rengöringsprodukt. Vi har spårat in på eltandborsten, som vi anser är väldigt otymplig och klumpig. Vi vill göra en tandborste som är så liten som möjligt, och har ett likartat utseende som en vanlig tandborste.
Det vi skulle behöva hjälp med är att hitta en så liten och strömsnål elmotor som möjligt.
Mvh Claes
Jag och en kompis har fått i uppgift att komma på en rengöringsprodukt. Vi har spårat in på eltandborsten, som vi anser är väldigt otymplig och klumpig. Vi vill göra en tandborste som är så liten som möjligt, och har ett likartat utseende som en vanlig tandborste.
Det vi skulle behöva hjälp med är att hitta en så liten och strömsnål elmotor som möjligt.
Mvh Claes
Re: Eltandborste (hjälp sökes)
Kolla i en batteridriven gillette rakhyvel, eller vibratorn från en mobiltelefon. Sen om dom räcker vet jag inte men något att börja med.
-
Varför gå vägen via elmotor?
Varför inte göra en mekaniskt avstämd svängningskrets med en elektromagnet över en permanentmagnet och dubbla fjädrar istället.
Varför inte göra en mekaniskt avstämd svängningskrets med en elektromagnet över en permanentmagnet och dubbla fjädrar istället.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis. Lösningen med elmotor finns ju redan.
Fördelen med elektromagneten är att man kan designa formen väldigt fritt.
ds77:
Vibratorn från en mobiltelefon är på tok för svag. De är bara gjorda för att kunna få
en väldigt liten vikt att röra på sig, så de klarar i princip inget motstånd alls.
Jag flyttade tråden till Idébanken. Projekt-delen är för att berätta om pågående projekt.
Fördelen med elektromagneten är att man kan designa formen väldigt fritt.
ds77:
Vibratorn från en mobiltelefon är på tok för svag. De är bara gjorda för att kunna få
en väldigt liten vikt att röra på sig, så de klarar i princip inget motstånd alls.
Jag flyttade tråden till Idébanken. Projekt-delen är för att berätta om pågående projekt.
Det finns redan miniatyreltandborstar, dom ser ut som en vanligt manuell tandborste fast med ett par AAA i skaftet.
Kommer inte ihåg vad produkten heter nu men har iaf sett det i flera affärer.
Kommer inte ihåg vad produkten heter nu men har iaf sett det i flera affärer.
Nu fånar jag mig bara men....
En modern cyborg-elborste använder sig naturligtvis av borstarens egna armmuskler. Ett par elektroder placerade på biceps och triceps och lite elpulser i lagom takt kommer ge en mycket kraftfull och effektiv (om än våldsam) tandborstning som få kommersiella elborstar kan matcha.
En modern cyborg-elborste använder sig naturligtvis av borstarens egna armmuskler. Ett par elektroder placerade på biceps och triceps och lite elpulser i lagom takt kommer ge en mycket kraftfull och effektiv (om än våldsam) tandborstning som få kommersiella elborstar kan matcha.

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
I ett sådant projekt är väl motorn det minsta problemet,
det gäller ju att få till något som man kan stoppa i munnen med allt vad det innebär med giftiga
plaster, hygieniskt mm mm... och som även skall borsta gaddarna..
Bygg en riktigt liten robotdammsugare istället
ja jag vet att det finns....
Swech
det gäller ju att få till något som man kan stoppa i munnen med allt vad det innebär med giftiga
plaster, hygieniskt mm mm... och som även skall borsta gaddarna..
Bygg en riktigt liten robotdammsugare istället

Swech
Avstämd svängning funkar väl bara så länge man inte faktiskt använder borsten? När man lägger den mot tänderna så påverkas den avstämda frekvensen.
Elektronik som automatiskt anpassar sig till vilken frekvens som mekaniken nu behagar svänga bäst på?
Elektronik som automatiskt anpassar sig till vilken frekvens som mekaniken nu behagar svänga bäst på?
ultraljud direkt i truten? blästra? microvågor? laser? ...nu börjar det bli farligt! 

Jag har för mig att tandhygienisten körde ultraljud i på mina tänder sist så det används redan 

- Electricguy
hehe. en elektrisk tandkräms dispenser hade varit tufft annars! med 2 rullar som klämmer ner mot en fastsatt tub 

-
Det är väl inte ultraljud såsom i en ultraljudstvätt dvs skakning via en vätska som tillåts kavitera och skapa kavitationsbublor.
Utan man skakar väl själva rensverktyget med ultraljud för att slippa dra och slita i patienternas stakars tänder, det är bättre att dra 100.000 ggr 0,1mm än 1 gång 4mm, om man skall ha bort tandsten utan smärta och blodvite.
Utan man skakar väl själva rensverktyget med ultraljud för att slippa dra och slita i patienternas stakars tänder, det är bättre att dra 100.000 ggr 0,1mm än 1 gång 4mm, om man skall ha bort tandsten utan smärta och blodvite.
Det är nog om de går väldigt långt ner vid tandhalsen där man är känslig, på mig kändes det bara aningen ibland men inget som störde.