Hej jag ska styra en 230v pump. Tänkte gjort det enklast med en timer men hittar ingen som klarar ställa tillslag på mindre än en minut. Har funderat på ett tidrelä men har typ ingen kunskap om detta. Den ska vara av 48h sen tillslag på typ 15-30 sec. Hittade ett tidrelä på elfa som aktiverades med spänningen men hur kommer allt fungera i praktiken? Till och frånslag och cykler?
Ja jag har tittat på liknande men denna är nog bättre, ska se om jag kan hitta lite mer info om den, kopplingschema och dyl. Då jag är en nybörjare på sånt här typ men inte helt dum så vill jag ha rätt för mig så att allt kommer funka som jag vill innan jag beställer nåt som jag inte kan använda =) Tack för svar iallafall. Fler lösningar välkommna.
Nej nivågivare funkar inte i detta sammanhang, vad är det för timer du har? Nåt hemmabygge eller nåt man kan få tag i? Har googlar runt men utan resulat.
Köpt timer.
Men jag sa inte att nivågivare var lösningen. Men nåt annat kanske är.
En timer som kan vara av 24 timmar och på 30sek är ju dock svårt att fixa, om inte så kommer de flesta att dra sig så att få pumpen att gå på samma klockslag är svårt.
För lite info om applikationen! Vad ska pumpen göra? Hjälp oss hjälpa dig!
"en vanlig timer och en timer som fungerar som pulsförkortare funkar, inga problem" nej inte för den som förstår det =) som jag skrev är jag inte så insatt i detta. Första tanken jag hade var en vanlig timer och och ett Tiderelä H3DS-ML som finns på elfa men vet inte hur det funkar, om det funkar eller jag är helt fel ute, precisera lite är du snäll vad du menar och vad som behövs =)
en vanligt timer är ju inga problem, där har man 48 timmarsintervallen
en pulsförkortare, är inte hundra på den du länkade till, dom har bytt modeller men det borde gå, 99%säker, att när man sätter ström på den och ställt in den rätt så slår reläet till och efter inställd tid , dina 15 sekunder så slår den ifrån
om inte den exakta tiden för till är noga så finns det intervall modeller där av är 48 timmar (max 120 i pdf'en) och till ner till 0,1 sekund
är mest van vid dom gamle oranga med vred, men dom funkade dom med