Stopp pga felkod i heidenhain. Hur kommer jag vidare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Stopp pga felkod i heidenhain. Hur kommer jag vidare?

Inlägg av sniffer »

Hej.
Skulle för några veckor sen nu fräsa ut lite i min Lagun 1000 maskin med TNC410CA.
Började som vanligt med att vrida igång maskinen med stora strömbrytaren. Därefter "enter" efter den automatiska minneskontrollen osv. Sen drar vi igång körläget så vi kan börja köra stegmotorer osv, och som vanligt för att komma vidare så körde jag maskinen manuellt i de alla axlarna. Sen klick så stänger hela maskinen ner körläget och skickar ut en felrad längst upp på skärmen. "1 Y AXIS LIMIT SWITCH" och jag har inte en aning om hur jag skall komma vidare förbi detta. SÅ nu står jag där helt handfallen och kan ej få maskinen någonstans förbi detta. För den varken i körläget eller kan göra något annat va de verkar som. Knapparna för att få vidare indikerar "knapp utan funktion"

Så nu behöver jag eran hjälp. Hur kommer jag ur detta. Går de nolla maskinen på något vis? För som jag ser det så är de ju någon ändlägesgivare som inte vill vara med eller liknande. Bordet står fullt utkört mot en och åt höger.

Hoppas ni har lite ideér för mina är slut...
Användarvisningsbild
säter

Re: Stopp pga felkod i heidenhain. Hur kommer jag vidare?

Inlägg av säter »

Har du provat att handskruva axlarna "loss" från hårdgränslägena?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det låter ju som om den kört förbi ena switchen, jag tror som säter att du måste handvrida in skruvarna så den kommer in lite från ändlägena.

Eventuell har switchen lagt av så du måste byta den.
PTC

Inlägg av PTC »

Det låter som om bordet gått emot gränsläget och lik de andra säger så det lättaste sättet är att vrida tillbaks för hand :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag kommer ihåg när jag jobbade i farsans verkstad så körde man alltid grejerna till ungefär "mitten" innan man stängde av, eftersom vid uppstart körde den alltid mot "nollgivarna" och de satt inte allra längst ut. Så om man hade stängt av när den stod på fel sida av en givare så råkade man ut för det där fenomenet och fick ta fram veven.

Han har en sån här gammal Abene med Haidenhain.
Typ en sån här (men inte riktigt samma styrsystem)
http://media.photobucket.com/image/Heid ... /Abene.jpg
Fast hans är rejält ombyggd med stänkskydd, oljeskimmer, miniräknarhållare och grejer.

Måste se till att plåta lite i hans verkstad insåg jag, han är över 65 och håller på och så sakteliga avvecklar firman...
sniffer

Inlägg av sniffer »

Ok så då är de skruvarna som gäller då. Och som Nerre säger angående om jag kanske stannat i ett ändläge. Kan mycket väl vara så då jag kör ytterst lite när jag provkör alla axlar. Å detta fenomen uppkom då så den måste stått väldigt långt ut på Y-axeln redan.

Men då till dilemmat med att vrida de för hand. Maskinen jag har är ju en hyggligt modern maskin. 00 tror jag ganska exakt. Så jag har ju ganska redigt inbakade skruvar. Sitter ju större spånskyddsplåtar över mina skruvar. Så hur kommer jag då åt skruvarna eller får dän dessa. Har ju iofs inte hunnit glo så mycket på just att skruva dän plåtarna än. Men kanske någon som känner till de mordvärnare fräsarna och vet lite hur man kommer åt dessa kulskruvar i Y-led?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om du läser i manualen till maskinen, så står det säkert hur man vevar skruvarna manuellt.

Men, jag skulle tro att det går köra "av" gränslägena också.
Man brukar få vara två pers, för det flera knappar som skall hållas intryckta samtidigt medan man joggar fri maskinen.
Mycket viktigt att man inte joggar åt fel håll i detta läge.

Den här proceduren borde vara beskriven i manualen.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om det sitter kulskruvar så kan man på vissa maskiner "knuffa" axeln med handkraft från gränsläget.
Jag tror det förutsätter att maskinen är avstängd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja manualen måste läsas eftersom det kan sitta bromsar och grejer som inte gillar att man vevar hur som helst.

Troligen så räcker det med att öppna nåt litet lock och så spärrskaft med hylsa och förlängning.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Får som sagt kolla på detta. Jobbigt bara att boken för själva maskinen ej är på rätt språk. Men vi får försöka...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Är lite smått förkyld, så jag slarvläste rubriken och fick det till:
"Stopp pga felkod i himmelen. Hur kommer jag vidare?" :lol:
sniffer

Inlägg av sniffer »

Haha. De så illa är de nog inte. Men vem vet. Kristna snubbar får nog akta sig. :mrgreen:
sniffer

Inlägg av sniffer »

Ingen som råkar komma på va de va för knappar man skulle hålla in vid uppstart? För jag hittar verkligen inget hål för vevar. Får börja demontera maskinen på något vis i så fall. Men de känns ju så satans överdrivet.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kan ju bygla gränsläget du kört på och krypa på andra hållet tills det släpper.
metex

Inlägg av metex »

Jobbar som elektriker med mestadels rep på fleroppar, körning på gränslägen är väl ett av dom vanligaste orsakerna till "stopp" och kommer man till slutsatsen att det inte går att sätta maskinen i nån form av overide och köra fri så blir det ju till att kolla elschemat och kolla vart man kan gå in å manipulera ändlägeskretsen men det hör inte till vanligheten.

Ibland ligger nockbrytarna som NC alla axlar i serie ibland och ibland som NO som sätter varje nock en ingång till PLC:n något som är vanligt är att typ en nock som inte påverkas så ofta typ ändgränsläge fastnar inne pga gammalt torkat och stelnad skärvättska och inte återgår efter man kört från gränsläget, beror lite på brytartyp.
Skriv svar