Långt gångna problem med AVRISP

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
joelnordh

Långt gångna problem med AVRISP

Inlägg av joelnordh »

Har suttit sedan torsdags då jag fick hem grejerna och försökt komma igång. Har haft flera problem men ett efter ett har de löst sig
Först vart entering programing mode FAILD detta löstes genom att direkt koppla in ström och alla pinnar direkt på chippet.
Då kunde jag istället inte läsa signaturen i AVR Studio. Läst metervis med text men inte hittat något.
Av ren slump testade jag att gå ner till 3.3 volt när jag skulle programera och sedan även gick ner på 6.4 KHz på isp (Som ska vara 1/4 av hastigheten) och voila jag fick rätt signatur och kunde läsa av fuses och allt (som inte gått tidigare varje gång jag läst har jag fått nya inställningar men nu stämmer dom)
Då var nästa steg att försöka läsa in ett program och här stötte jag på nästa patrull. För det första kommer den till reading FLASH och sedan blir det fel...
Står något om WARNING: FLASH byte adress 0x0000 is 0x1F (Should be 0x3f).. FAILED!
Härifrån står det nu still. Vet inte vad jag ska göra för att komma runt det här. Skulle gärna vilja kunna programera på högre volt så klockan går snabbare så man kan komma upp på 125 eller rent utav 250 KHz (men funkar det bara på 6.4 så får jag helt enkelt leva med att det tar tid) men det är just det. det funkar ju nu inte ens på lägre hastighet

Enligt mina studier av google och trådar värkar många med liknande problem ha just AVRISP... Är det något problem med denna? Borde man skaffa en annan?

/Joel
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Långt gångna problem med AVRISP

Inlägg av Swech »

Vilket chip är det?
Hur har du kopplat detta?
"detta löstes genom att direkt koppla in ström och alla pinnar direkt på chippet" hur då?

"Av ren slump testade jag att gå ner till 3.3 volt när jag skulle programera " Hur då?
på din processor eller i AVR studio eller...??...

Du skall inte behöva leva med 6khz....

Swech
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Det är ett ATMega328P chip.
Jag har kopplat det genom att kollat pinkonfigurationen på AVRISP:en och kollat benkonfigurationen på chippet sedan kopplat dessa mot rätt ben så MISO, MOSI, RESET, VTG, SCK och GND går till rätt pinnar. Mellan RESET och VTG sitter ett motstånd (som jag förstått att det ska göra) VTG är även kopplad till AVCC. Därifrån kopplat med kondningar till GND på den sidan (En kompis som hjälpt mig lite)
Jag har testat olika volt genom att jag har en adapter som kan ge allt mellan 1,5 till 12 v.. Vid t ex 5 volt går det att läsa signaturen men då blir den inte rätt.. Är man inne i fuses delen så får man fram olika värden men de är just olika varje gång man trycker på read...

Höjer jag inte Volten utan bara ISP så blir det entering programming mode FAILD.

Tycker inte heller jag skulle behöva köra på 6kHz. Har än så länge inte lyckats programera något chip även testat lite med ett ATMega88 som kompisen har. Då vid 5 volt och samma fel där gick inte att läsa rätt signatur...

Börjar tro att min AVRISP bara ska krångla...

/Joel
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

AVCC + VCC + VTG skall sitta ihop.
Vad är det för värde på motståndet... allt mellan 1k och 100k bör fungera

Oavsett
innan du får korrekt kontakt med chippet, d.v.s du kan läsa av signatueren och den blir korrekt
så pilla INTE på "program" knappen.... har du inte fått igång och kan läsa så skall du inte heller
prova att skriva.

Är du säker på att din adapter verkligen lämnar 5V? Har du mätt med en voltmeter??
Du bör ha en regulator för att vara på säkra sidan....
Sen lite avkopplingskondensatorer...

Är allt rätt så bråkar AVRISP väldigt sällan.....

Swech
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

VTG sitter till VCC och AVCC så det är rätt.. värdet på motståndet är 13k
Sätter jag adaptern på 4,5 ger den 4,74 V AVR Studio läser 4.7.. Den inställningen kan jag inte läsa signaturen ISP satt på 250 eller 125 blir 0x00 0x00 0x00 eller entering programming mode failed.

Sätter jag adaptern på 6 läser jag av 6,35 V AVR studio säger 5,3 V på det kan jag inte läsa av chippet alls.

Sätter jag adaptern på 3V läser jag av 3,36 V AVR Studio säger 3,3... Här kan jag läsa av signaturen vid 6khz inte annars. Kan då även trycka hur många gåner som hällst och fortfarande få samma avläsning. Så bara vid denna inställning jag kommer nånvart..

sitter lite kondningar mellan AVCC och GND
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Sitter det mer prylar runtomkring?

Hur gjorde du i början innan du kopplade
"Först vart entering programing mode FAILD detta löstes genom att direkt koppla in ström och alla pinnar direkt på chippet"

Du kan ju ev. ha eldat upp processorn vid något av de första felen....

Swech
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Jag satt med ett AVR-P28 kort inkopplat innan. Funkede enu sämre där.. Fick bara Entering programming mode failed. Efter det kopplade jag in själv med låg volt på benen. En kompis programerar via com-porten och han har så sent som i eftermiddags kunnat programera chippet via Ponyprog. Men jag kan inte läsa av signaturen på hans ATMega88. Inte testat med låg volt på hand chip men är tämligen säker på att chippet i alla fall är helt..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag kan kontrollera din AVRISP om du önskar... om ingen i din närhet kan fixa det :)
PMa om du är interesserad
Swech
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Hmm värkar som den kan skriva till chippen men inte läsa flash minnet. Har en utgång och på den en lysdiod drar jag upp så jag får ut ca 5 volt ur den tänds lampan väldigt väldigt lite dock men ändå så tänds den. Amperen ligger dock väldigt lågt. Dioden skulle behöva 20mA och jag var väll som mäst uppe i max 15mA...

Och kopplar jag ur AVRISPen så slocknar dioden. Ska man driva chippet bör man väll ändå bara behöva GND och VCC för att strömförsörja allt? eller?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sätter jag adaptern på 6 läser jag av 6,35 V AVR studio säger 5,3 V

Hm, kör du 6.3 volt in till en 5 V processor ?
Varför det ??? Och matar du AVRISP'en med
samma spänning ? Tål den det ?
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Japp.. Det gick att gå tillbaka och fortfarande läsa av en signatur..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det svarar ju inte på frågan varför du kör 6V till en 5V processor....
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ju stor risk att du bränner både programmerare och processorer när du experimenterar på det viste med matningspänningar.

normalt kan man inte köra processorer direkt med en adapter - du bör ha spänningsregulator.

Eftersom det verkar vara lite magiska saker som händer då du varierar matningsspänningen så är jag rädd att din adapter inte har bra avkopplingskondensatorer - dvs "likströmmen" från adaptern pulserar. Då får du ett medelvärde på din multimeter, men spänningen i verkligheten varierar vilt ända upp till 1.4 gånger medelvärdet och därimellan nästan ner till noll.

se till att du har en kondensator mellan vcc och gnd på minst 220 µF. INNAN du koppar in processor eller programmerare: mät spänningen igen. Om den är högre nu med kondensator , då var det det problemet jag just beskrivit. Fixa sedan så du får en spänning mellan 4.5 och 5.0 volt - sedan ansluter du dina grejer. (och mät spänningen igen för säkerhets skull)
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

ska testa det där med kondningen sen... jag har en på 100 µf nu.. Är kanske lite för lite dårå?

Har ingen större kondning just nu.. men får fixa det..

Tack för hjälpen..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Skit samma.
Vill du inte svara på frågor du får så vet jag inte
varför någon annan ska bry sig heller...
Skriv svar