DC-propp för hög ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hadoque

DC-propp för hög ström

Inlägg av hadoque »

Hej
För ett tag sedan gick kontakten sönder till min bärbara dators nätförsörjning. Kontakten är en rund DC-propp 2,5/5,5 mm. Jag tänkte att det skulle vara enkelt att löda dit en ny...
Nu har jag provat fyra modeller från elfa och kjell o co och det är samma problem med alla, de fixar inte strömmen. Vid kraftig belastning, som i början av uppladdning, blir kontakten så varm att plasten inuti smälter.
Endast någon enstaka kontakt hos elfa anges med maximal ström, och ingen jag har hittat går över 2A. Aggregatet är märkt 20V 4,5A. På wikipedia står att det finns kontakter av den här typen på upp till 5 Ampere, men var hittar man dem?
Efter första kontakten trodde jag att värmen kunde bero på dåliga lödningar (svårt att löda tjock sladd på litet bleck), men senaste kontakten lyckades jag få till stora, fina lödningar fast med samma resultat.
Det skulle kännas fånigt att köpa ett helt nytt aggregat nära bara kontakten är trasig.
Tacksam för bra idéer...
v-g
EF Sponsor

Re: DC-propp för hög ström

Inlägg av v-g »

Låter ju som glappkontakt tycker jag. Kanske är fel på datorns kontakt eller ärga?

Varför gick kontakt nr1 (originalet) sönder?
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

Slitage. Den där räfflade böjgrejen på kontakten gick sönder (av ålder) och började äta sig in i sladdens höljde som gick sönder. Kontakten var gjuten, så det gick inte att laga.
Datorns kontakt har inte varit några problem med. Allt funkar ju perfekt när jag har en nygjord kontakt, tills den har smält. Samma symptom på alla fyra kontakter jag har lött. Jag kan inte se något som tyder på glappkontakt...
Jag tycker att det är ganska uppenbart att det är strömmen som är för hög. 4,5 ampere genom en kontakt som antagligen är gjord för max 2 ampere...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har kört me de från Kjell. Då med laddare på 5-6A och 17" laptopar utan problem. Aldrig märkt av värmen på dem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om det blir varmt så är det dålig kontakt.

Är du säker på att dc-jacket på laptopen är friskt? Det är jättevanligt att dom börjar glappa när man ryckt i kabeln lite för mycket. Nya finns på ebay för några tior.
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

hmm, jag börjar misstänka att jag kan ha köpt kontakter med för stor innerdiameter. Ska testa om en kontakt för 2,1 mm pinne passar.. återkommer när jag har testat detta...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är ju egentligen inte så jättehög ström så det är därför JAG tror på glapp. Innerdiametern kan dock vara en trolig felkälla kolla detta samtidigt som du försöker rengöra kontakten så gott det går det är otroligt vad lite smuts kan ställa till.

Iaf kolla in i kontakten med förstoringsglas, lupp eller liknande.

Enklaste sättet att få verifierat att det är bra kontakt är att man häver igång datorn utan batteri och vickar på kontakten är det dålig anslutning stendör datorn direkt.
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

Ok, jag ska summera:
Jag är tveksam till glapp i jacket eftersom det inte fanns några tecken på det innan jag började göra en ny kontakt. Alla problem verkar komma från kontakten.
Kontakten är av rätt storlek.
Jag har just gjort en ny kontakt och jag tyckte lödningarna var skapliga (se bild), de var dock svåra att göra, så de är inte perfekta. Bilden blev inte så bra på grund av blixt. Den nedre lödningen är bättre än den ser ut på bilden.
Bild
Det verkar inte vara några glapp. När sladden var nylödd kunde jag göra rucktestet utan batteri utan problem.
Nya kontakten levde ungefär i 10 minuter innan den inre isoleringen smalt och kontakten kortslöts.

Jag tycker man ser uppenbara problem i storleksförhållandena mellan kablarna och blecken i kontakten.

Hur som helst, om jag nu vill hitta en DC-kontakt med högre strömtolerans, finns det några tips på var man kan hitta detta? Det måste ju rimligtvis finnas ett behov av det med alla laptoppar där ute...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Som sagt har själv inte fått några problem med de jag köpt av kjell. Ska kanske sätta upp en i labbagget och varmköra och se hur många A man kan pressa igenom.
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

Gör det, vore intressant... låt det gärna gå en kvart eller så på +4 A och se hur varm den blir. Mina har blivit så varma att man snudd på bränt sig...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hade inte mycke tid men testade en runda nu.

tog en sladd från en laddare jag lagat och kapade 8)

1. 4A och körde en loop genom en hane-hona kombo. körde 15 min och honan blev fesljummen.
2. direkt efter körde jag 5A i 5 min. kom upp i kanske 35 grader på honan. Hanen kändes inte men den var det smältlim på.

ska testa längre imorgon.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan det inte vara så att du har något fel på datorn så det drar betydligt mer än 4A?
Kanske kollmäta strömmen.
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

Nätaggregatet är ju märkt 4,5A, så då kan väl inte datorn få mer än så, även om den ville?

Jag börjar tro att det ändå är lödningarna det beror på. Jag funderar på om man skulle få större lödyta om man delar upp kablarna så att man löder fast dem på både över och undersidan av blecken. Ska bort idag, så jag får testa det på söndag (tur att jag köpte 3 st pluggar sist jag var på elfa).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har gjort ganska undermåliga lödningar. I mitt fall kändes det som om värmen kom från själva kontakten mellan de båda.

Men som sagt ska försöka göra ett längre test idag. Och även belasta dem med 5-6A samtidigt som jag snörar in den i en filt :)
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

5 A

http://se.farnell.com/cliff-electronic- ... /dp/224935

Dyr, säkert är infästningen för lödningen mycket bättre på den.

Kjelle
Skriv svar