Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
- tecno
- Inlägg: 27281
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Har någon sett nåt dylikt? Eller måste man svarva egna och härda?
M10 kort och M8 längre i varsin ände
M10 kort och M8 längre i varsin ände
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Jag har samma problem på min maskin.
ISO40 och bara Ø13mm hål i spindeln.
Jag har gjort egna M16/M12 i 2541-03.
ISO40 och bara Ø13mm hål i spindeln.
Jag har gjort egna M16/M12 i 2541-03.
- tecno
- Inlägg: 27281
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
OK, hadde mina farhågor att det inte finns nåt klart.
Får ta och rita upp en tocken bult och svarva egna.
Får ta och rita upp en tocken bult och svarva egna.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Om det var nåt fulbygge skulle jag nog svetsa ihop två skruvar.. fast kan nog behöva riktas med klubban sen också.
- tecno
- Inlägg: 27281
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Tror inte att det är så lämpligt, iom svetsning så blir materialet 'mjukt' har jag en känsla av.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Nja, en viss härdning kan uppstå efter svetsning men mycket mjukare ska det inte bli (om du inte svetsar i härdat stål). Fast materialet försämras ju helt klart av svetsning så svarven är förmodligen bättre om det är nåt som ska dras hårt eller utsätts för utmattning.
Senast redigerad av E85 25 januari 2010, 19:31:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Du kanske kan ta en M8 pinnbult och limma fast en helicoil med M10 ytter (om sådana finns) i ena änden.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Stigningen är olika på M8 och M10, annars hade kanske varit möjligt.
Det finns andra gänginsatser från Wurth, men då blir dom M10/M6.
Jag vet att förr fanns det reparations-pinnbultar till VW-motorer som såg liknande ut.
Det som skulle kunna vara användbart i sådana fall är dragstängerna till cylindrarna.
Någon annan här kanske vet om det är M8 på dom.
Det finns andra gänginsatser från Wurth, men då blir dom M10/M6.
Jag vet att förr fanns det reparations-pinnbultar till VW-motorer som såg liknande ut.
Det som skulle kunna vara användbart i sådana fall är dragstängerna till cylindrarna.
Någon annan här kanske vet om det är M8 på dom.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Om det finns utrymme i spindeln en bit ovanför konan, kan man göra en liten "plutt", utvM10/invM8 som sticker upp 20mm från änden på verktyget.
Fördel är att man kan ta ur dragstången uppåt vid verktygsbyte. Kan vara bra om det är trångt.
Fördel är att man kan ta ur dragstången uppåt vid verktygsbyte. Kan vara bra om det är trångt.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
VW har haft den goda smaken att ha M8-M9 på avgasbultarna till Typ4-motorn, men om de haft M8-M10 original till något vet jag inte. Dock kanske det har funnits för att kunna montera nyare toppar på äldre block eller vice versa.
Re: Pinbult M10 och M8 i varsin ände?
Det jag menade var original reparations-pinnbultar. Dock har jag bara sett korta M8/M6.
