Mönsterförstorare/ritare (klädsömnad)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Mönsterförstorare/ritare (klädsömnad)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag sysslar (har sysslat) med klädsömnad, eller mer specifikt, korsettsömnad. Många mönster jag hittar är nerskalade och när det gäller korsettmönster är det lätt att skanna boksidor, lyfta upp bilderna i Illustrator, förstora, printa ut och klippa/klistra.
Nu har jag kommit över ett par biffiga böcker med hela viktorianska toiletter med STORA mönsterdelar. Det går ju att flytta ut på golvet med stora mönsterpapper, vinkelhake och 1-meterslinjal och förstora för hand, men det slog mig när jag satt på tra-la-la igår att man kunde kanske kunde "sno ihop" en sorts robot som förses med data från lagom bra program (CAD?) och som sedan kör runt på mönsterpapperet och ritar upp de förstorade mönstren.
Jag vet att många av er har pysslat med robotar och något som, i detta fall, är närbesläktat, NC-maskiner, och hoppas få lite input.

Bild på liten robot som skulle kunna göra jobbet.
Bild
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Mönsterförstorare/ritare (klädsömnad)

Inlägg av rysshack.se »

Storformatsplotters, borde väll kunna skriva ut rakt av...
En robot vore i och för sig en rolig lösning oxå om man vill knepa och knåpa =)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det svåra med roboten är väl att få en positionsbestämning med tillräcklig precision.

Projektor i taket och kalkera av är en KISS-lösning (det använde jag för 25 år sen för att göra screentryckmallar till tröjor från orginal gjorda med gnuggisar på ritfilm, jag körde med diaprojektor men senare har jag även använt OH till liknande grejer).

En portal-plotter som monteras på ett bord (långsidorna på bordet fungerar som skenor för X-axeln) är nog en enklare lösning än roboten (fast då blir man ju lite beroende av bordets design, men det kanske går att göra en lösning som går att ställa om efter olika bord).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där med positionering är ju det stora problemet. Varianten med att sno ihop en portalplotter verkar enklare. Projektor i taket kan väl vara svårare eftersom jag får olika skalor i centrum och i utkanterna, vilket man kan bortse ifrån om man gör "rätt". Tjockleken på strecken är ett annat problem, eftersom jag kanske har fispassning på vissa delar, och 5-6 mm gör mycket.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart du gör en plotter och sätter en någonwattslaser och skär direkt :) :tumupp:

i och för sig så gör man det rätt så är en projicerad bild rätt i symetri
ska funka bra

men en plotter för 1mm upplösning är helt klart en rimlig väg att gå
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Storformatsskrivare (alltså bläckstråleskrivare som skriver typ A0) kostar förmögenheter att serva, alltså byts dom hyfsat ofta, och då slägs ju dom gamla, alltså borde det gå att komma över sådana som är i laghningsbart skick..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag förstod det som att du även ville ha avskanning, hmm...

För massa år sen jobbade jag på en mek. verkstad. Där fanns en kopieringsmaskin som läste av ett papper med ca 1 mm linjer. Sen förstorades det upp till själva maskinen som skar ut i plåten. Kan det vara nåt? Den kunde spara den "inskannade" bilden samtidigt om man ville skära ut senare eller lägga upp flera samtidigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det har jag inte funderat över. Jag tänkte mig en sorts "elektronisk pantograf ...", helt förutsättningslöst.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Behöver du en stor plotter så har jag en stående här som klarar A0, lite bökig att skicka bara men har du vägarna förbi så.....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för erbjudandet, men lite långt bort. :tumupp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

LaRdA, flatbädd eller rullplotter?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En rullplotter, kan lägga upp någon bild senare.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Hur pass mycket distortion blir det om man fotar delen som skall förstoras, filtrerar bort de färger man sedan inte vill ha på bilden för att sedan skriva ut på en storformatsplotter.
Alternativt går det väll att skriva ut i a4 oxå, och sedan klistra ihop sidorna en och en, men det kanske är lite bökigt.....
Men lägger man ett papper över kan man kanske rita efter en sådan mall......
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

LaRdA
Ok... då var det inte intressant, om någon har en A1-A0 flatbädd till salu så är jag intresserad :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En kringåkande robot (som vore den spexigaste lösning, om än inte den enklaste) skulle eventuellt kunna positionera sig om man förutsatte att den åker runt på rutat papper. Inte helt enkelt att läsa av rutorna dock, särskilt inte efter att den ritat en massa extra streck kors och tvärs...

Kanske två optiska möss kan vara något? (Även för rent papper) Vet ej vad de har för repeternoggranhet i måttliga hastigheter dock, de kanske är helt värdelösa.

Bara lite tankar som poppade upp.
Skriv svar