Liten fråga om OP-amp.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

Liten fråga om OP-amp.

Inlägg av Rymdninja »

I en tråd jag startade för ett tag sedan för att få lite ordning på strömbegränsning till mitt nätaggregat så föreslag Schnegelwerfer att man kunde ha en op-amp och mäta spänningen över ett litet motstånd och sedan mata in i en 723:a i detta fallet.
Men när jag läser specar på lite opamps så står det nåt om att magnituden på spänningen till ingångarna inte får vara mer än säg 15v eller mer än matningsspänningen.
Frågan är helt enkelt om det gäller magnituden på skillnaden också? I mitt fall kommer spänningen, jämfört jord, att ligga på 25v, men skillnaden mellan in+ och in- kommer bara vara typ 1V....

Hoppas jag förklarade vad jag menar...lång post blev det iaf..:)

EDIT: 20->25
tillägg: kan man klara sig med en vanlig 741:a ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänningen på ingångarna får inte vara högre än matningen. Kan du inte lägga matningen på 25V?
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Jo...det skulle jag juh kunna göra, men då duger inte en 741:a. Men jag kan väl ta en LM 311 komparator?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du kan ju också dela ner båda spänningarna med några motstånd...

Min lösning på att mäta strömmen i ett nätagg var annars att sätta sense-resistorn vid jord istället (många op klarar inspänning ner till jord).
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Strömmätningsmotstånd ska vara låga. Jag vet inte hur höga strömmar du ska mäta, men 0.1 ohm eller 0.01 ohm är i rätt storleksordning. Du vill ju inte grilla bort energi i motståndet, bara ha något att mäta på.. Motståndet ska ju inte begränsa strömmen, utan istället det transistor som styr ut spänningen/strömmen.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

ah...sense-motsåndet vid jord vekar juh rätt smart...eller har det några bieffekter man ska tänka på?
Var får man tag på sådana små motstånd som 0.1 ohm?
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det finns ett företag som börjar på E och slutar på LFA.

Enda bieffekten är att du motståndet blir lite varmt och att får ett litet spänningsfall över detta. Ju lägre motstånd ju mindre av dessa bieffekten. Men för lågt så måste du ha hög förstärkning och du får problem med bl.a. brus och onogrannhet.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

okies...jag får la testa lite då...
tack för era svar!
Skriv svar