Mach3 frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Mach3 frågor

Inlägg av säter »

Fortsätter diskussionen härifrån; http://elektronikforumet.com/forum/view ... 04#p538004

"Ladda ner å torrkör Mach3'an."
Mycket bra idé Jojje, jag hade inte tänkt på att det gick att "bänkköra" programet.

Ett par snabba frågor:
Var lägger man ur nödstoppen, så man simulera verktygsvägar? Jag lyckades en gång, men har glömt hur man gjorde.
När jag ställer om i IJMode till Absolute, så ställer det tillbaka sig till Inc. Varför?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3 frågor

Inlägg av tecno »

Nödstopp = CONFIG > Ports and Pins > Inputs > Ändra på Estop dvs ACTIVE LOW X

Har för mig att det andra är en licensierings fråga, dvs ingen licens så ska det jävlas lite.
Du kan ju inte spara nåt i din XML utan licens vill jag minnas, vissa saker kanske fastnar men inte allt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tackar.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Fortsätter på den här tråden med fler mach3 frågor.

Jag tycker min fräs genar lite väl mycket med Constant velocity på, redan i farter runt 1200-1500mm/min så är det mycket mer än vad jag tycker är okej. Det går sålkart att köra med Exact Stop och allt blir bra men det tar ganska mycket mer tid på vissa program.

Finns det nått sätt att påverka dom här sakerna, spelar tex accelerationen som man har inställd nån roll?
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, accelerationen i förhållande till aktuell hastighet är det som spelar i särklass störst roll. Andra saker är hur programmet ser ut, inställningar för look-a-head mm.

Tänk dig att du skall köra runt ett 90° hörn med konstant hastighet... Då MÅSTE den ena axeln börja röra sig samtidigt som den andra börjar sakta in - annars blir inte hastigheten konstant. Så ju högre hastighet du ber den hålla desto mer rundning blir det. Ju lägre acceleration maskinen är kapaben till desto mer rundning blir det.

Men, det finns inställningar där du kan ange en viss vinkel vid vilken Mach3 automatiskt skiftar till Exact Stop. Då kan man få skarpa 90° hörn samtidigt som maskinen "flyter" genom "öppnare" vinklar. Läs här för detaljer.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu när vi ändå snuddar vid ämnet så att säga... Jag håller precis på att labba med Mach3 för att få till högsta hastighet på fräsen. En fundering som kom upp var då om det finns inställningar som göra att en transport kan gå "supersnabbt" medans själva fräsningen går i en mer lagom fart (tanken var att snabbt komma till startpunkten men ändå kunna köra olika snabbt beroende på material vid fräsningen). Klarar man detta med G-koder eller har Mach inbyggt stöd för att göra på detta vis automatiskt? Jag kan ju ställa motortuning så att det ylar i fräsen, men jag gissar att det inte kommer funka så bra vid själva fräsningen :humm:

PS. jag är novis på fräsområdet så det kommer nog en hel del tokiga frågor från mig (mer än vanligt) nu när jag börjar labba med fräsen... :lol:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det du ställer in i motortuningen är ju maximal hastighet, alltså snabbtransport, sen sätts ju fräshastigheten i G-koden, och begränsas av din maxhastighet. Det är ju lite olyckligt om man klarar av 3000mm/min transport men 300mm/min fräsning och sen råkar köra någon annans program som klarar av 1200mm/min fräsning. Jag försökte t ex köra ett program som POS lagt ut, men det var liksom inga korpenhastigheter där och därmed gick det åt fanders omgående för mig.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

PeterH:
Ett litet exempel:

Kod: Markera allt

G0X100.0Y100.0
G0Z5.0
G1X-2.0F300
G1X150.0Y150.0F700
G0Z50.0
GOX0Y0
G0 betyder snabbmatning och G1 arbetsmatning, F anger hur hög arbetsmatnningen ska vara.
Så den går altså med full fart där det står G0.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

X-IL:
det är bara att du editerar g-koden i mach3 och kör "sök och ersätt" på F1200 eller vad du vill byta ut för farter.

H.O: Jag misstänkte att det hade accelerationen att göra, nu provar jag att dubbla från 100mm/s till 200mm/s så får vi se om det blir nån skillnad. Sen får jag väll prova mig fram till vad min fräs klarar av i acc.
Mycket nyttigt läsning i länken, det kommer säkert fixa mitt lilla problem.

Jag ska ev. köra ett jobb som måste gå fort som f.n och ändå bli bra och varje minut jag kan spar är värt mycket när man ska göra 2000 bitar.... :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, men då är det inte kul om du tappar steg och måste göra om alla jobb :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tappar inte några steg, jag har nyss kört 25 provbitar som blev bra bortsätt från ett innerhörn där det genas lite för mycket.
1800mm/min med en 3mm fräs i 3mm klofiberplatta är väll okej tycker jag och på vissa bitar går det ännu fortare.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Du pratar om barbEtning, ej transport?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Japp det är bara vid bearbetning i hög fart som det genas i kurvorna, det har inget alls med tappade steg att göra.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Då vi testade liteg löst med beavern så klarade vi över 2000 i transport. Har inte testat fräsa ännu, men då tror jagvi nog kommer att köra beydligt långsammare.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag klarar runt 6000 i snabbtransport och bearbetar ibland runt 3000mm/min så det går ganska fort med mina mått mätt.
Jag hade ju accelerationen rätt lågt ställd så det är säkert mest det som var felet.
Skriv svar