Inkoppling av lysdiod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Inkoppling av lysdiod

Inlägg av rolex42 »

Jag vill ha en lysdiod i det schema som E85 visar här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=30

Lysdioden ska lysa när OP-förstärkaren driver transistorn vilket i sin tur drar reläet.
Jag har sett olika förslag på ställen man kan ha lysdiod men vet inte riktigt vad som är bäst.
Det finns säkert fler alternativ än dessa.

1/ parallellt med (men motsatt riktning) skyddsdioden som är kopplad över relä-spolen.

2/ mellan R1 (1k) och transistorn sätts lysdiod och motstånd till 0V. Är osäker på motståndets storlek. Jag antar att lysdioden inte får stjäla för mycket ström så att transistorn inte får tillräckligt.

Kod: Markera allt

OP>--[R1]--|--(transistor)
           |
          [R]
           |
       (lysdiod)
           |
           0V
3/ mellan R1 (1k) och transistorn

Kod: Markera allt

OP>--[R1]--(lysdiod)--(transistor)
Användarvisningsbild
jesse

Re: Inkoppling av lysdiod

Inlägg av jesse »

1/ här behöver du ett motstånd i serie med lysdioden, R = U / I ( I är önskad ström genom lysdioden tex 10mA , U = matningsspänning för reläet (minus lysdiodens framspänning; antagligen ca 2 volt) ).

2/ inte bra. transistorns bas drar ner spänningen till 0.7 volt, så den kommer inte att lysa där. Du kan sätta lysdioden mellan R1 och OP:ns utgång istället, då måste du ha ett motstånd i serie med lysdioden - även här gäller R = U/I

3/ fiffig lösning, det fungerar nog bra, kolla bara att spänningen över motståndet R1 inte blir för hög ,dvs att I = U/R går över 20 mA. Om du får tex 13 volt ut från OP:n får du 13/1000 = 13 mA så det går bra. Där hade jag satt den!
Skriv svar