Hej, jag har en SANYO DENKI NEMA 17 stegmotor, fyrkantig bipolär med 3,75A märkström och 3,5ohms lindningsmotstånd, samt några med 2,5A och 5,5ohm tror jag det var. Vad tror ni att jag kan vänta mig för moment av dessa? Jag vet att det är svårt att veta, men mellan tummen och pekfingret? Har kollat på de som finns i deras kataloger, men ingen har i närheten av de märkströmmarna. Kollade på Allmotion på en med samma mått och märkt 2,5A och 1,2ohm, den låg på 0,88Nm, är det där nånstans jag borde hamna vid märkström?
Har tyvärr ingen dynamometer så jag kan inte mäta mig fram.
Stegmotorprestanda? Nema 17
Re: Stegmotorprestanda? Nema 17
Med en arm och en flyttbar vikt så borde du kunna räkna ut det, har för mig att jag sett det på typ mach3-forumet eller cnc-zone.
Alla data i databladen är för stillastående motor. Har du "verkliga" krav, mät på en motor i rörelse.
Tex kan du göra en hiss. Ett stort hjul med en tråd lindad runt, och en hängande vikt i tråden.
Om motorn orkar dra upp vikten i dom hastigheterna du behöver, då funkar det.
Tex kan du göra en hiss. Ett stort hjul med en tråd lindad runt, och en hängande vikt i tråden.
Om motorn orkar dra upp vikten i dom hastigheterna du behöver, då funkar det.
Så sant jojje, det var mer av en akademisk fråga. Jag vet att det är hållmoment som anges. Får se om jag orkar bry mig om att mäta upp dem nån gång. En arm med känd längd från axeln som trycker på en våg tills det precis "kuggar över" är ju ett annat alternativ.