Hej! jag har en Diom OF1 oljebrännare hemma som ja ska koppla in men jag har ett litet problem, det är att det kommer Noll, fas och jord från pannan men från brännaren kommer det noll,fas,jord och 2 kablar till som ja inte vet hur ja ska koppla dom?? ska det bygglas på något vis?? Jag har inget kopplingsschema till den heller, jag har ingen anning hur ja kopplar in den! Och det börjar bli lite brottom med att koppla in den för ja kör nu nämligen med elpatron det börjar bli lite dyrt har ja märkt.
Många brännare har det på detta viset men vissa har inga sådan kablar alls utan enbart fas, nolla och jord och då kopplar man fasen i serie med en termostat istället. Men det är med förhållandevis stor sannolikhet som sägs att när dessa kopplas ihop så går den igång men som sagt trots allt ändå inte helt 100% säkert. Så se om du hittar en manual eller så till din brännare och kolla upp detta först för att vara säker så inget händer med den.
Oljan är dyrare än elen, dessutom försvinner 10-20% i förluster beroende på hur modern panna du har.
Om du inte hittar något kopplingsschema så får du följa trådarna och se vad det är, det skulle tex kunna vara ingång för termostat, termistor eller utgång för någon form av larm.
Om brännaren har en flerpolig kontakt så följer den säkert standard, och då kan du kolla andra trådar om oljebrännare på forumet där kontaktens olika stift har beskrivits.
Okej men jag får nog skruva i sär brännaren och följa kablarna oc se vart dom leder!! jag hör av mig när ja får reda på något, vilka plintar osv. så kanske ni kan hjälpa mig lite mer... jag har försökt att hitta ett kopplingsschema till brännaren men ja hittar inget och ja har ingen manual hemma heller
Henry: den har varit dyrare dom senaste tre åren när jag kollat. Det finns grafer på priser över tid både för el och olja på nätet, det är bara ta fram önskad period och jämföra.
Min panna från ~94 med en brännare från ~00 har en verkningsgrad på 88% en äldre panna eller en kombipanna har betydligt sämre verkningsgrad.
Oljan innehåller 9800kWh/m3. 88% av det blir 8624.
För att få 1kWh värme behövs alltså 0,116 liter olja.
Under senaste året har oljan kostat från 9,909 till 10,895.
Det ger ett slutpris på 1,149 till 1,264 kr/kWh för oljan
Det rörliga snittpriset för El var 2009 0,924+0,159=1,083kr/kWh inklusive skatt.
2008 kostade oljan 11,221 till 13,924 vilket enligt ovan motsvarar 1,301 till 1,615 kr/kWh
Det rörliga snittpriset för el var 2008 1,038+0,159=1,197 kr/kWh
För 2007 hittar jag bara ett årsmedelpris för oljan som var 10,071 dvs 1,168kr/kWh
Det rörliga snittpriset för el var 2008 0,738+0,159=0,897 kr/kWh
Edit: lade till överföringsavgiften till nätabolaget (fn 15,9 öre).
Till oljan tillkommer också brandskyddskontroll(509/2 år), (sotning (264/år), service på oljebrännaren (munstycke och filterbyte)(ca 400kr/2 år), besiktning av oljetank (3000kr/10 år) = 1018kr/år
mrfrenzy: där ser man det var högintressant det där, tackar. Sedan är ju verkninggraden för el i princip 100% i en panna än med olja men med förluster ändå pga isolering och dylikt men det är lika mellan de. Men sedan är det detta med högre tariff som behövs om pannan här ökas till 35A och då stiger elpriset som betalas men får kolla upp hur mycket det blir i så fall.
Nackdelen med el är att inte kärnan på huset värms upp som med olja som värmer upp hela rörstocken och det gör nog en del skulle jag gissa.
Är huset byggt för att eldas i så bör man fortsätta med det om man inte samtidigt bygger om ventilationen man riskerar annars att undermålig ventilation och uppvärmning av vinden kan skada huset.
Pellets är en direkt ersättare för olja.
Till TS så är det nog en bra idé att kolla först och koppla sen, det vet allt för många här på forat som gjort tvärtom, exempelvis jag
Henry: du måste ha stort hus? 35A blir 24kW. 20A dvs 14kW räcker gott här.
Det som stiger när man ökar säkringsstorleken är den fasta avgiften, inte det rörliga priset.
Efter övergång från olja till el(+lvp) har jag anpassat ventilationen en del.
Betänk att man behöver ventilation även på sommaren och då går ju oljepannan i stort sett ingenting.