Felsöka en trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Felsöka en trafo

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Jag håller på att kolla upp ett par icke fungerande datahögtalare. När man slår på strömmen så händer nada (inte ens powerlampan tänds). Så jag tänkte börja med att kolla det uppenbara, trasig strömsladd, ledningar från trafo o.s.v.

Sladden verkar hel, och jag har mätt lödningarna på trafon där strömsladden ansluts till primärlindningen. Där får jag 220V. Däremot på sekundärlindningen får jag inget utslag.

Trafons specs är 230V in och 2 x 12V 1,5A ut. Hur kan man kolla om lindningarna är hela? Jag har ohm-mätt primär och sekundär sidan och har kontakt med alla stift, utom mellan primär och sekundär naturligtvis.

Nåt tips om hur man går vidare? Är det avbrott i någon lindning, och isåfall är det något som går att fixa eller är det enklast att köpa ny trafo eller nya högtalare?

Skulle man kunna sno en trafo från ett datanätaagg?

Alla tips emottages tacksamt!

EDIT: Rättat till trafons speccar ovan.

Mats
Senast redigerad av Kaggen 13 februari 2005, 20:29:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns nästan alltid en termosäkring instoppad i transformatorn och den brukar ofta tacka för sig. Den ser ut som ett par tunna tråder som går in i transformatorns mitt. Kolla den.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Icecap: Jag har plockat isär så mycket jag kunnat på trafon, men ser inga tunna trådar, få se om jag kan ta en bild på den.

Däremot hade jag fel ovan. Jag har kollat igen och jag har ingen kontakt mellan stiften på primärsidan. Det borde jag väl ha eller?

Om ni förstår min fina skiss nedan och vi antar att A1 och A2 är primärlindningens ändar, så får jag alltså ett oändligt motstånd när jag ohmmäter mellan dessa. Det borde jag väl inte få?

Mellan B1, B2 och B3 har jag kontakt (sekundärlindningen).

Kod: Markera allt

A1             B1
   ___    ___ 
      S   S
      S   S-- B2
   ___S   S___
A2             B3
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart ska det vara kontakt mellan primärsidans punkter. Det är ganska vanligt att termosäkringen sidder "mellan" transformatorpinnerna och själva transformatorn, iblant kan det vara nära nog omöjlig att komma in till.

Om du inte ser något simpelt får du räkna transformatorn som kass.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Ok! Som jag misstänkte.

Ingen som vet vart man kan få tag på billiga trafos? Kollade ELFA men där gick de på c.a. 200-300 kronor. Isåfall kan det vara lika väl att köpa helt nya högtalare, de kostar ju inte myclet mer. Synd bara att behöva slänga om element och allt funkar som det skall. Känns lite som slöseri.

Tack för hjälpen!

Mats
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kolla surpluskatalogerna på www.bde.se och www.bhiab.se om de har några billiga passande trafos, eller använd en gammal AC-adapter från något annat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Har du bild på högtalaren? Kan ha en liggandes och därmed en traffo.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Här är högtalaren:
Bild
Den heter RIMAX

Här är bild på trafon:
Bild

Mats
Skriv svar