Bygga LED-belysning?
Bygga LED-belysning?
Hej,
Mitt första inlägg här på Svenska Elektronikforumet och jag hoppas jag kan få hjälp med ett litet projekt jag ska sätta igång med för att lösa ett belysningsproblem.
Det är som så att jag har ett Playstation 3 och ett kortspel som använder en kamera för att läsa in kortinformation till spelkonsollen. I dagsljus går det utmärkt att spela, men kvällstid så får jag stundtals problem med igenkänning av kort. Har testat flytta omkring lampor här hemma men får inte till den jämna belysning som krävs kvällstid.
Hittade en film på Youtube där en spelare löst det hela med LED-belysning placerad under kameran, och denna film presenterar både problemet och en lösning på det hela:
http://www.youtube.com/watch?v=rsay7rGsXmY
Bör tillägga att jag inte är så vass på elektronik, men tror nog att jag kan ro i hamn detta med lite hjälp på vägen. Tänkte köpa ett mindre set med lysdioder och motstånd i morgon på Kjell&Co för att bekanta mig lite med Ohms lag så att säga. När jag lekt lite med dessa komponenter tänkte jag beställa allt jag behöver från Elfa (eller kanske rentav finns något annat ställe som rekommenderas?).
För mitt projekt behöver jag följande:
1 st kopplingsplatta
4 st vita LEDs
2 st motstånd
1 st potentiometer (eventuellt skippar jag denna)
1 st switch (eventuellt skippar jag denna)
Nu till de frågor jag har gällande detta projekt.
1. Säg att en lysdiod har vf = 3V, if = 20 mA. Kommer använda ett 9V batteri som strömkälla. Verkar det vettigt att "seriekoppla två lysdioder och ett 150 Ohms motstånd" parallellt med ytterliggare "två seriekopplade lysdioder och ett 150 Ohms motstånd"? Något i stil med följande illustration:
+----|_|----|_|---///----+
2. Vad kan det tänkas vara för vita lysdioder som används i Youtube-klippet? Jag har dålig känsla här, så får antagligen prova mig fram men tips mottages tacksamt. Hittade en 5mm vit lysdiod, 2000mcd och 90 grader. Känns som att denna kanske kan fungera då jag inte vill ha "spot"-ljus, utan mer jämn spridning.
3. Några tips på typ av potentiometer och switch som jag kan använda för att montera på en kopplingsplatta? Alltså något i stil med komponenterna i Youtube-klippet.
Stort tack för hjälpen på förhand!l
Mitt första inlägg här på Svenska Elektronikforumet och jag hoppas jag kan få hjälp med ett litet projekt jag ska sätta igång med för att lösa ett belysningsproblem.
Det är som så att jag har ett Playstation 3 och ett kortspel som använder en kamera för att läsa in kortinformation till spelkonsollen. I dagsljus går det utmärkt att spela, men kvällstid så får jag stundtals problem med igenkänning av kort. Har testat flytta omkring lampor här hemma men får inte till den jämna belysning som krävs kvällstid.
Hittade en film på Youtube där en spelare löst det hela med LED-belysning placerad under kameran, och denna film presenterar både problemet och en lösning på det hela:
http://www.youtube.com/watch?v=rsay7rGsXmY
Bör tillägga att jag inte är så vass på elektronik, men tror nog att jag kan ro i hamn detta med lite hjälp på vägen. Tänkte köpa ett mindre set med lysdioder och motstånd i morgon på Kjell&Co för att bekanta mig lite med Ohms lag så att säga. När jag lekt lite med dessa komponenter tänkte jag beställa allt jag behöver från Elfa (eller kanske rentav finns något annat ställe som rekommenderas?).
För mitt projekt behöver jag följande:
1 st kopplingsplatta
4 st vita LEDs
2 st motstånd
1 st potentiometer (eventuellt skippar jag denna)
1 st switch (eventuellt skippar jag denna)
Nu till de frågor jag har gällande detta projekt.
1. Säg att en lysdiod har vf = 3V, if = 20 mA. Kommer använda ett 9V batteri som strömkälla. Verkar det vettigt att "seriekoppla två lysdioder och ett 150 Ohms motstånd" parallellt med ytterliggare "två seriekopplade lysdioder och ett 150 Ohms motstånd"? Något i stil med följande illustration:
2. Vad kan det tänkas vara för vita lysdioder som används i Youtube-klippet? Jag har dålig känsla här, så får antagligen prova mig fram men tips mottages tacksamt. Hittade en 5mm vit lysdiod, 2000mcd och 90 grader. Känns som att denna kanske kan fungera då jag inte vill ha "spot"-ljus, utan mer jämn spridning.
3. Några tips på typ av potentiometer och switch som jag kan använda för att montera på en kopplingsplatta? Alltså något i stil med komponenterna i Youtube-klippet.
Stort tack för hjälpen på förhand!l
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Bygga LED-belysning?
Kopplingen ser vettig ut. jag skulle dock inte valt ett 9V batteri, kommer att ta slut snabbt. Finns det USB-uttag på PS/3-an?
Sen kan jag tipsa om electrokit.se, lite billigare än Elfa. De har lysdioder du kan använda, annars har Molectric ett bättre utbud.
Sen kan jag tipsa om electrokit.se, lite billigare än Elfa. De har lysdioder du kan använda, annars har Molectric ett bättre utbud.
Tack för svar och ditt råd gällande 9V batteri. Jo, det finns USB-uttag på PS/3-an men vet inte riktigt om jag reder ut ett sådant projekt. Fast å andra sidan är ju inget omöjligt. Det får ju gärna lysa ett tag. Hur lång tid kan ett 9V batteri tänkas driva ovanstående?
Tack för tipset om var jag kan köpa komponenter!
Tack för tipset om var jag kan köpa komponenter!
Om det skulle funka för dig så kan annars en helt vanlig "väggvårta" (typ mobilladdare) funka att driva några dioder, det kommer ju dessvärre vara en kabel till dioderna från trafon men det kanske inte gör något om det ändå skall sitta en kamera eller USB-kabel där?
Ja, det låter ju som en bra lösning för att inte riskera förstöra PS3:an. Fungerar denna från Kjell&Co: http://www.kjell.com/?item=44249&path=45000000,51000000
Eller denna är kanske rentav mer lämplig i mitt fall:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,51000000
Med 12V så kanske jag bör koppla enligt nedanstående istället?
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohm, vf = 3V, if = 20mA
Synpunkter? Tycker 1 ohm känns lite?!
Eller denna är kanske rentav mer lämplig i mitt fall:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,51000000
Med 12V så kanske jag bör koppla enligt nedanstående istället?
+----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----+ R = 1 ohm, vf = 3V, if = 20mA
Synpunkter? Tycker 1 ohm känns lite?!
Om du tar en gammal mobilladdare så är den gratis istället
(alla har väl såna liggandes). Du kan parallellkoppla dina dioder om spänningen från trafon blir för låg för det antal dioder du vill ha. En mobilladdare (SonyEricsson) ger ca: 4,9V och runt 450mA
Jo, ska testa med den Sony Ericsson laddare jag har liggandes. Tack för siffrorna!
Ska prova att parallellkoppla enligt nedanstående.
+----|>|---/\/\/----+ R = 82 ohms
Ska prova att parallellkoppla enligt nedanstående.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Klipp av en USB-kabel och använd delen med A-kontakten (den största). Ändra motstånden i din koppling till 100 ohm. Koppla den röda kabeln i USB-kabeln till plus, den svarta till minus, klipp av de två andra. Klart.
Tack för alla bra förslag, har bestämt mig för att ge mig på ett försök med USB trots allt.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lycka till!
Att ta ut ström från en USB-kontakt är enkelt, att kommunicera via USB desto svårare. Se bara till att isolera ordentligt så att du inte kortsluter något, testa gärna med en dator först.
Att ta ut ström från en USB-kontakt är enkelt, att kommunicera via USB desto svårare. Se bara till att isolera ordentligt så att du inte kortsluter något, testa gärna med en dator först.
Har nu varit på Kjell&Co och inhandlat lite labutrustning. De hade endast en LED på lager av den sort jag var ute efter, men det gör inte så mycket då jag får en uppsjö LEDs levererade under morgondagen.
Klippte en USB-kabel och testade med en LED placerad under kameran och resultatet blev perfekt avläsning av kort. Dock täcker inte en LED hela spelplanen, men i morgon parallellkopplar jag tre till och riktar dessa mot varsitt hörn för att få god täckning.
Stort tack för hjälpen!!
Klippte en USB-kabel och testade med en LED placerad under kameran och resultatet blev perfekt avläsning av kort. Dock täcker inte en LED hela spelplanen, men i morgon parallellkopplar jag tre till och riktar dessa mot varsitt hörn för att få god täckning.
Stort tack för hjälpen!!
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: