Inkoppling av induktiva Limit och Home brytare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inkoppling av induktiva Limit och Home brytare.

Inlägg av mark »

Hej gott nytt år, hoppas vi fortsätter få se lika kreativa och intressanta projekt från alla även detta år.

Jag tänkte börja året med att uppgradera min Fräs med nya limit och home brytare.
Elektronik är inte min starka sida, är det någon som kan hjälpa mig med hur jag kan koppla in induktiva givare till mitt break out kort?

Jag har 6st av Omron E2E-X2D1-N induktiva givare DATABLAD som jag vill koppla till mitt CNC4PC C1 breakout kort INFO. Jag har även ett 12V nätagg i min styrlåda som kan driva dessa. Målsättningen är koppla så att jag kan köra homeing på X Y och Z samtidigt med separata inputs medan limit kopplas på en gemensam input.

Jag har fått tips om att bara använda ett motstånd och andra som sagt att jag bör använda en optokopplare. Men jag vet exakt hur jag bör koppla in detta?

PS. Vad menas i databladet med Shielded eller Unshielded? DS.

Tack på förhand,
//Mark
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Inkoppling av induktiva Limit och Home brytare.

Inlägg av AndersG »

Shielded = Skärmad
Unshielded = oskärmad

Kortet har väl redan optokopplare på ingångarna? Så en svag pullup (motstånd) till + och sedan givaren mellan ingång och jord.

Edit: Kortet har ju redan pullup. Aktivera detta så behövs inget motstånd. Vilken programvara använder du?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Skärmad/oskärmad förstod jag också men hur påverkar det funktionen?
Av bilden att utläsa så tolkar jag det som att en skärmad kan monteras helt insänkt medan oskärmade måste monteras så att toppen av givaren är fri.
Men det är bara min tolkning av den lilla bilden i databladet.

Programvara: Mach 3

Är det så här du menar?

Bild
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag är då väldigt amatör i elektronik men min teori var såhär eftersom ingångarna är på 5v utifrån databladet.

Bild
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ingendera :) Har inte läst igenom givarbladen så noga, men med vanliga, mekaniska brytare kopplar man alla limit och stora röda svampen i serie. Kolla i Mach3-manualen hur de gör. Om det går att koppla givarna i serie så gör du som i sista bilden, men inga motstånd, samt ansluter gemensamma till jord i stället. Sedan konfigurerar du ingångarna för "pullup".

Om inte givarna kan kopplas i serie så behöver du en ingång till var givare (eller en liten grind)
H.O

Inlägg av H.O »

Hmm, jag hjälpte POS med en liknande grej för ett tag sedan så jag började skissa på ett schema men kom på mig själv med att inte förstå hur en två-tråds induktiv givare fungerar... :oops:

Bild

Enligt databladet så är switching capacity 3-100mA så låt oss säga att Load i det här fallet är ett motstånd på 1.2k, då har vi i runda slängar 10mA om vi matar med 12V.

Det jag inte fattar är att när givaren detekterar "närvaro" av metall och utgången "går till" så kortsluter den ju sin egen matning. Elektroniken i givaren saknar då drivning varpå utgången "går från" och elektroniken får på nytt drivning och utgången går till osv - utgångnen oscillerar i princip. Är det så dom funkar?

/Henrik.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Using separate inputs to Mach3's LPT avoids the problems associated with ganging electronic switches which can not be added in series connection like microswitches. Mach is configured to home on the appropriate limit switch and this is done one at a time by the software.
Således, som jag förstår så behöver dessa switchar en ingång per switch.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har mina tre induktiva homeswitchar kopplade på en ingång, dom drivs med 12V och är inkopplade på mitt C11 med hjälp av dioder sen är ingången ställd som pull-up.
Det går bra eftersom mach3 har koll på vilken axel den kör.
H.O

Inlägg av H.O »

POS,
Du har givare med tre trådar, det blir lite annorlunda då. Mach3 manualen säger att man genom att använda separata ingångar undviker de problem som uppstår, inte att det inte går... ;-)

Nått sånt här var det jag tänkte:
Bild

Men jag är som sagt osäker på funktione hos dom här givarna....

/Henrik.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Bra att nån har koll på vad jag har... :oops:
Jag har dom bara till HOME så det kanske inte blir problem lika lätt då som om man har dom till LIMIT också.
Funkar gör det i alla fall!
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

H.O: Hur stor behöver motståndet på 12V vara och vilken diod är lämplig?
Jag antar att man bara kan ta bort de två ytterligare givarna om man vill köra separata givare per ingång?

Personligen föredrar jag 3 separata ingångar för Home. Mach 3 kan då göra Homeing på alla axlarna samtidigt istället för en i taget. Spar en hel del tid.
H.O

Inlägg av H.O »

Som sagt, jag är osäker på hur den här typen av givare fungerar. Givaren ska, som jag skrev tidigare, klara att switcha en last på 3-100mA så i princip vad som helst mellan 120 och 4k ska fungera. Om jag läser databladet rätt så drar givaren i sig max 0.8mA och du har tre sådana dvs 2.4mA. Minimum matningspänning är 10V så vi har bara 2V att "lira med". Ohms lag säger då att motståndet skall vara 833ohm, jag hade testat med 820ohm.

Om du har dioder hemma så testa med det du har, 1N4148, 1N4001 eller vad som helst.

Specen på C1-kortet säger att låg nivå skall vara <0.8V, tyvärr hittar jag ingen siffra hur mycket man tappar över givaren så om det inte fungerar med valfri diod får man ta till en Schotky-diod (som har lägre spänningsfall än en vanlig).

Men, än en gång - givartypen är för mig okänd mark så YMMV.

Och, ja, det är bara att plocka bort två givare om du ska köra separata ingågnar. Då kan du gå upp i resistans på motståndet om du vill men det är inte nödvändigt.

/Henrik.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Bild

Du har ju fortfarande alltid spänningsfallet i transistorn, så matningen blir ju aldrig kortsluten.

Borde inte en spänningsdelare med sensorn mellan 12v matningen och det andra motståndet fungera, eller tänker jag fel?

Kod: Markera allt

[GND]----[xxxOhm]----|----[xxxOhm]----[sensor]---[12v]
                  |
              [signal ut]
När sensorn inte är dragen får du en nolla ut, när sensorn är dragen får du en etta ut, dvs 5v. Dimensionera de 2 motstånden så att signal ut pinnen blir så låg som möjligt när sensorn inte är dragen. Procenttal anger hur många ohm vardera motstånd ska vara på för att få ut 5v där båda motstånden är 100%.

Edit: Kom på att jag inte räknat med spänningsfallet hos sensorn också.. så det får tas reda på.
Senast redigerad av 007sweden 8 januari 2010, 18:41:07, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag menade inte att sensorn kortsluter matningspänningen generellt, jag menar att den kortsluter "sin egen" matning eftersom lasten sitter i serie med just matningen och transistorn switchar till jord. Och eftersom spänningsfallet över en normal transistor som är bottnad bara är någon 1/10 volt så blir det ju inte mycket mer än just "nån 1/10 volt" över för själva sensorn (main circuit) att "gå på" vilket skulle göra att transitorn omedelbart "slår ifrån" igen.

Antagligen är det så att principskissen är lite väl principiell och att man tappar betydligt mer än spänningsfallet över den bottnade transitorn men hur mycket det är frammgår ju inte av databladet, så vitt jag kunnat se.

/Henrik.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Just mätt upp, sensorn under slutning (metallföremål framför) får ett spänningsfall på 2.6v oberoende på om matningspänningen är 8v eller 28v.

Testade min uppkoppling också, ger i princip 0v när sensorn inte har metall framför sig, 4.7v med sensorn framför, för detta använde jag 2st 180Ohms motstånd, strömmen genom blir ca 26mA, och effektutvecklingen totalt ligger på 0.25W fördelat på 2 motstånd och sensorn (liten tankevurpa när jag valde motstånd, men som Proof of Concept fungerade det ju), tanken med det var att ligga så nära motståndets Pmax som möjligt för att få så låg resistans som möjligt och därmed så låg spänning som möjligt ut ur spänningsdelaren när sensorn inte ger utslag.
Senast redigerad av 007sweden 8 januari 2010, 18:40:00, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar