Triggeringång
Triggeringång
Hej
Har en atmega128 som jag vill skall köra en viss kodsnutt när en puls kommer. Behöver inte vara en puls utan kan vara att det går från "låg" till "hög" eller tvärtom. Alltså borde det väl vara lämpligt om den triggar på positiv eller negativ flank och inte bara puls?
Frågan är hur ingången skall se ut? Jag vill att den skall var ESD skyddad. Behövs extern pull-up och schmitt trigger eller duger det gott med atmels inbyggda? Vore trevligt om pulsen/flanken kunde ligga mellan 4,5-15 volt när den är "hög" utan att det blir några problem för datorn. Ingången bör vara hyffsat robust mot felkopplingar. Så att man inte behöver bygga en ny varje gång man kopplar fel.
Någon som har några idéer?
/Peter
Har en atmega128 som jag vill skall köra en viss kodsnutt när en puls kommer. Behöver inte vara en puls utan kan vara att det går från "låg" till "hög" eller tvärtom. Alltså borde det väl vara lämpligt om den triggar på positiv eller negativ flank och inte bara puls?
Frågan är hur ingången skall se ut? Jag vill att den skall var ESD skyddad. Behövs extern pull-up och schmitt trigger eller duger det gott med atmels inbyggda? Vore trevligt om pulsen/flanken kunde ligga mellan 4,5-15 volt när den är "hög" utan att det blir några problem för datorn. Ingången bör vara hyffsat robust mot felkopplingar. Så att man inte behöver bygga en ny varje gång man kopplar fel.
Någon som har några idéer?
/Peter
Re: Triggeringång
Jag brukar koppla in en optokopplare. Dess tröghet ger en viss debounce-effekt och på ingången till den kan man mer eller mindre spränga handgranater utan att processorn tar skada.
Men man kan på andra sätt också, det viktiga är att processoringången ALDRIG får gå ut ur kretskortet.
Om man tar pull-up motståndet direkt på ingången, sedan ett 10k motstånd (kan vara 22k) och då till processorpinnen. Mellan processorpinnen och GND monterar du en kondensator (10-100nF keramisk!) samt en zenerdiod på 4,7V, då klarar den en hel del utan att svettas.
Men man kan på andra sätt också, det viktiga är att processoringången ALDRIG får gå ut ur kretskortet.
Om man tar pull-up motståndet direkt på ingången, sedan ett 10k motstånd (kan vara 22k) och då till processorpinnen. Mellan processorpinnen och GND monterar du en kondensator (10-100nF keramisk!) samt en zenerdiod på 4,7V, då klarar den en hel del utan att svettas.
Går inte optopkopplaren sönder istället då. Jag behöver inte skydda själva datorn eftersom datorn inte är så fruktansvärt dyr. Det jag vill ha är en helhetslösning som inte går sönder. Det är arbetet med att laga som jag vill slippa. Men med en optokopplare kanske man kan göra så att även den står emot?
Rätt dimensionerat är den ena eller andra lösningen lika säker ur ESD-synpunkt.
Det som kan vara värd att tänka på också är just att ha en schmitt-trigger ingång med kanske en op-amp eller liknande, skyddas på samma sätt som redan angivit.
Det som kan vara värd att tänka på också är just att ha en schmitt-trigger ingång med kanske en op-amp eller liknande, skyddas på samma sätt som redan angivit.
Vet inte exakt hur. Men det är ju inte svårt att ha sönder en vanlig lysdiod. Optokopplaren har väl en lysdiod inuti sig. Det räcker ju att man kopplar anod och katod fel så är den ju kapput. Men jag antar matt man kan skydda den också på diverse sätt.När då ?
Har inte atmels dator schmitt trigger ingångar på sina portar?
Skulle det här kunna vara något? Vad gör förresten resistorn på 10 -kOhm?
/Peter
Den ser till att dels att det finns ett RC-led till att stoppa kraftiga pulser, dels ser till att höga ingångsspänningar bara ger svaga strömmar som zenerdioden lätt tar hand om.
Kondensatorn ser till att zenerdioden hinner med att ta kraftiga pulser.
Kondensatorn ser till att zenerdioden hinner med att ta kraftiga pulser.
> Vet inte exakt hur.
OK, då kan vi lägga ner projektet.
Om du inte vet vad du vill skydda dig mot så går det ju knappast
att spekulera kring rätt skydd heller. Du har nämnt "polvändning"
och "ESD". Är det något mer som det ska skyddas mot ? Vilka ESD
spänningar förväntar du dig att prylen kommer att utsättas för ?
> Men det är ju inte svårt att ha sönder en vanlig lysdiod.
Det kommer inte att vara speciellt svårt att ha sönder den där prylen
heller helt oavsett vad du hittar på. Men är det rellevant i sammanhanget ?
> Det räcker ju att man kopplar anod och katod fel så är den ju kapput.
En lysdiod ? Det är jag inte så säker på. Om man vänder den fel så händer
normalt ingenting alls. Inget ljus och inget går sönder.
Som sagt, du behöver specificera bättre vad det hela ska skyddas mot.
Vilken miljö det hela ska användas i. O.s.v...
> dels ser till att höga ingångsspänningar bara ger svaga strömmar som zenerdioden lätt tar hand om.
Inte som det är ritat. Vid överspänning kommer zenern att ta hela smällen. 10 K motståndet gör
inte ett smack för att hindra det. Om det däremot hade suttit *före* zenern så (d.v.s till höger
på riktningen, jag utgår från att ingången på processorn som ska skyddas sitter till vänster).
OK, då kan vi lägga ner projektet.
> Men det är ju inte svårt att ha sönder en vanlig lysdiod.
Det kommer inte att vara speciellt svårt att ha sönder den där prylen
heller helt oavsett vad du hittar på. Men är det rellevant i sammanhanget ?
> Det räcker ju att man kopplar anod och katod fel så är den ju kapput.
En lysdiod ? Det är jag inte så säker på. Om man vänder den fel så händer
normalt ingenting alls. Inget ljus och inget går sönder.
Som sagt, du behöver specificera bättre vad det hela ska skyddas mot.
Vilken miljö det hela ska användas i. O.s.v...
> dels ser till att höga ingångsspänningar bara ger svaga strömmar som zenerdioden lätt tar hand om.
Inte som det är ritat. Vid överspänning kommer zenern att ta hela smällen. 10 K motståndet gör
inte ett smack för att hindra det. Om det däremot hade suttit *före* zenern så (d.v.s till höger
på riktningen, jag utgår från att ingången på processorn som ska skyddas sitter till vänster).
Jag läser dock att "skruvplinten" är den indikerade boxen till vänster och att höger sidan går till µC'n men jag kan ju ha fel.
Har ingen aning vilken spänning en människas fingrar kan laddas upp till. Kan inte komma på vad den skulle kunna skyddas mot mer. Finns säkert massa saker. Eftersom du verkar vara självsäker kanske du kan komma med förslag.OK, då kan vi lägga ner projektet.
Var otydlig, skruvplinten/lådan till vänster är mikrodatorn. Så motståndet kommer jag att flytta till höger om zenerdioden.
/Peter
Jag är inte självsäker, men det är väldigt svårt att säga något bestämt
utan att veta vad det är för miljö det hela ska användas i.
Hemmiljö? Verkstad? Inne/ute? I fordon?
Vad är ingången normalt kopplad till?
Är det enbart när den är oansluten som det finns ESD risk?
Är det non slags kontaktdon inblandat?
Är det möjligt att beröra anslutningar i kontaktdonen när de är oanslutna ?
Är det ett one-off hobby projekt eller är det något som ska serietillverkas?
O.s.v. o.s.v.
Så en kort beskrivning av vad det hela handlar om, vad det är
för slags pryl och *var* den ska användas kan nog vara till stor hjälp.
Det är de som ger "lösningar" på dina frågor, utan att riktigt kunna veta
om det är rätt svar, som är lite för självsäkra här...

Risken är ju även att du tar ett svar för "rätt" och sedan visar det sig
att det inte fungerar alls eftersom det var något viktigt som du utelämnade
och som hade gjort att svaret blivit ett annat...
> Var otydlig, skruvplinten/lådan till vänster är mikrodatorn.
> Så motståndet kommer jag att flytta till höger om zenerdioden.
Det är möjligt att det är rätt att göra det, men det beror fortfarande till
viss del på vad det är för pryl och var (i vilket samanhang och i vilken miljö)
den ska användas/anslutas.
utan att veta vad det är för miljö det hela ska användas i.
Hemmiljö? Verkstad? Inne/ute? I fordon?
Vad är ingången normalt kopplad till?
Är det enbart när den är oansluten som det finns ESD risk?
Är det non slags kontaktdon inblandat?
Är det möjligt att beröra anslutningar i kontaktdonen när de är oanslutna ?
Är det ett one-off hobby projekt eller är det något som ska serietillverkas?
O.s.v. o.s.v.
Så en kort beskrivning av vad det hela handlar om, vad det är
för slags pryl och *var* den ska användas kan nog vara till stor hjälp.
Det är de som ger "lösningar" på dina frågor, utan att riktigt kunna veta
om det är rätt svar, som är lite för självsäkra här...

Risken är ju även att du tar ett svar för "rätt" och sedan visar det sig
att det inte fungerar alls eftersom det var något viktigt som du utelämnade
och som hade gjort att svaret blivit ett annat...
> Var otydlig, skruvplinten/lådan till vänster är mikrodatorn.
> Så motståndet kommer jag att flytta till höger om zenerdioden.
Det är möjligt att det är rätt att göra det, men det beror fortfarande till
viss del på vad det är för pryl och var (i vilket samanhang och i vilken miljö)
den ska användas/anslutas.
"Var otydlig, skruvplinten/lådan till vänster är mikrodatorn. Så motståndet kommer jag att flytta till höger om zenerdioden."
Öhhh... allting är korrekt förutom att du har vänd precis 180° på det hela. Pull-up motståndet ska alltså sitta direkt till "skruvplinten", sedan kommer 10k(/22k) motståndet och sedan, direkt på processorpinnen, zenerdiod + kondensator.
En sak jag kom att tänka på: du skrev att ingången gärna fick tåla att ligga på 15V över längre tid och det går OK med själva ingångssteget men tänk på att pull-up motståndet kan leda ström på returen under den omständighet och om inte hela elektroniken förbrukar nog kan detta höja matningen så pass mycket att det hela bränns av.
Och om det kommer en extern spänning på 15V behövs knappast en pull-up ändå eller?
Öhhh... allting är korrekt förutom att du har vänd precis 180° på det hela. Pull-up motståndet ska alltså sitta direkt till "skruvplinten", sedan kommer 10k(/22k) motståndet och sedan, direkt på processorpinnen, zenerdiod + kondensator.
En sak jag kom att tänka på: du skrev att ingången gärna fick tåla att ligga på 15V över längre tid och det går OK med själva ingångssteget men tänk på att pull-up motståndet kan leda ström på returen under den omständighet och om inte hela elektroniken förbrukar nog kan detta höja matningen så pass mycket att det hela bränns av.
Och om det kommer en extern spänning på 15V behövs knappast en pull-up ändå eller?
"Hemmiljö? Verkstad? Inne/ute? I fordon?"
Miljön är fordon. Den matas därvid av bilens batteri. Har en DC/DC omvandlare som ser till att få ner spänningen till +5V som atmel datorn funkar vid.
"Vad är ingången normalt kopplad till?"
Ingången är lite svårt att säga vad den normalt är kopplad till eftersom det kan vara lite av varje. Kan t ex vara en annan mikrodators port, ett relä, bilens tändning m.m.
"Är det enbart när den är oansluten som det finns ESD risk?"
Inte enbart men mest.
"Är det non slags kontaktdon inblandat?"
Blir nog bara en sladd ut eller att vi tar det genom DB9 honkontaktdonet som redan finns på burken.
"Är det möjligt att beröra anslutningar i kontaktdonen när de är oanslutna ?"
Eftersom det blir en DB9 honkontakt, kanske inte att man kommer åt stiftet i DB9 kontakten som går till porten som jag har gjort till triggeringång på processorn. Är väl ifall någon bygger ett eget kablage och kopplar på kontakten och sen sitter och tallar på sladden, jag vet inte
"Är det ett one-off hobby projekt eller är det något som ska serietillverkas?"
Kommer att göras några få exemplar, till att börja med.
Prylen kommer att sitta på bilens CAN bus.
Satt och funderade lite nogrannare igår. 180 graders vändningen blir betydligt bättre, då hamnar dessutom 10 kOhm's moståndet rätt (eller bättre skall man nog använda i det här sammanhanget), tack!
"Och om det kommer en extern spänning på 15V behövs knappast en pull-up ändå eller?"
Håller med om att 15 volt kan ställa till det med pull-up men samtidigt behöver jag hålla pinnen i ett stabilt läge. Om inget ansluts vill jag inte att den skall ligga och flukturera.
/Peter
Miljön är fordon. Den matas därvid av bilens batteri. Har en DC/DC omvandlare som ser till att få ner spänningen till +5V som atmel datorn funkar vid.
"Vad är ingången normalt kopplad till?"
Ingången är lite svårt att säga vad den normalt är kopplad till eftersom det kan vara lite av varje. Kan t ex vara en annan mikrodators port, ett relä, bilens tändning m.m.
"Är det enbart när den är oansluten som det finns ESD risk?"
Inte enbart men mest.
"Är det non slags kontaktdon inblandat?"
Blir nog bara en sladd ut eller att vi tar det genom DB9 honkontaktdonet som redan finns på burken.
"Är det möjligt att beröra anslutningar i kontaktdonen när de är oanslutna ?"
Eftersom det blir en DB9 honkontakt, kanske inte att man kommer åt stiftet i DB9 kontakten som går till porten som jag har gjort till triggeringång på processorn. Är väl ifall någon bygger ett eget kablage och kopplar på kontakten och sen sitter och tallar på sladden, jag vet inte

"Är det ett one-off hobby projekt eller är det något som ska serietillverkas?"
Kommer att göras några få exemplar, till att börja med.
Prylen kommer att sitta på bilens CAN bus.
Satt och funderade lite nogrannare igår. 180 graders vändningen blir betydligt bättre, då hamnar dessutom 10 kOhm's moståndet rätt (eller bättre skall man nog använda i det här sammanhanget), tack!
"Och om det kommer en extern spänning på 15V behövs knappast en pull-up ändå eller?"
Håller med om att 15 volt kan ställa till det med pull-up men samtidigt behöver jag hålla pinnen i ett stabilt läge. Om inget ansluts vill jag inte att den skall ligga och flukturera.
/Peter
"Om inget ansluts vill jag inte att den skall ligga och flukturera"
Bra tänkt! Så ska det vara och då är det bara att se till att pull-up'en inte har för lågt värde, en processoringång kan fint köras med en pull-up på 1M om inget annat belastar för mycket.
Bra tänkt! Så ska det vara och då är det bara att se till att pull-up'en inte har för lågt värde, en processoringång kan fint köras med en pull-up på 1M om inget annat belastar för mycket.
"då är det bara att se till att pull-up'en inte har för lågt värde"
Eller om man kör ett pull down motstånd? Då borde det väl inte bli något problem med strömmen i returen plus att ingången blir låg om man inte kopplar in något på ingången.
Kanske finns något annat problem med det?
/Peter
Eller om man kör ett pull down motstånd? Då borde det väl inte bli något problem med strömmen i returen plus att ingången blir låg om man inte kopplar in något på ingången.
Kanske finns något annat problem med det?
/Peter