Nya kol till fläktmotor Saab 9-5?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Nya kol till fläktmotor Saab 9-5?

Inlägg av dar303 »

Brorsan undrar, han är tydligen kassa och ny motor kostar 1900. Så vad gör han, när google misslyckas så ringer man syskonen! :)
Nån som vet var man kan hitta sånt, nån firma?
Om man kan mickla i några generella så kan han fixa dimensionerna på orginalkolen men nån borde ju rimligen ha gjort detta förut!
danielr112

Re: Nya kol till fläktmotor Saab 9-5?

Inlägg av danielr112 »

Går det ens dela den motorn? Många fläktmotorer om det nu är kupefläkten du syftar på, går inte dela på.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Man kan skruva ur kolen på klassiskt sätt, en skruv med en fjäder innanför och jag har läst att man kan fila till kontakterna på rotorn också.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det brukar inte vara lönt, kollektorn är ofta lika dålig som kolen.
Ska ni göra det ändå så har ni väl nån elektromekanisk eller bilelektrisk firma i närheten, kolen i sig ligger nog mellan 50-100 :-.
De ska innehålla mycket koppar och ha grova anslutningstrådar.
En ny kostar 1740:- hos Speedparts, billigare om han är medlem i stcs eller nån annan Saabklubb.
Har aldrig bytt fläktmotor på en 9-5:a men är den lika knölig att byta som på 9k skulle jag nog råda honom att byta till en ny.
Lars H
EF Sponsor

Inlägg av Lars H »

Här kanske du kan få lite tips. Läs igenom så hittar du säkert nåt som passar aktuell bil
MVH Lars H

http://forum.saabturboclub.com/search.p ... t=S%C3%B6k
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

säkert att det är kolen? jag var övertygad om att kolen var kassa på fläktmotorn på min 9-5, men sen visade det sig att det var drivelektroniken till motorn som gått sönder, tydligen vanligt fel på 9-5 som ger samma symptom som om kolen är kassa.

(Var nått år sen jag fixade det, lät en verkstad göra det efter att jag hittade en avskräckande instruktion på nätet om hur man gjorde för att komma åt fläktmotorn (och även drivelektroniken), man måste plocka bort en väldans massa annat för att komma åt den. har dock inte kvar länken)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Norpan skrev: Har aldrig bytt fläktmotor på en 9-5:a men är den lika knölig att byta som på 9k skulle jag nog råda honom att byta till en ny.
..Eller byta bil, det är som sagt ingen lek att byta den.. (på 9000 då, aldrig gjort det på 9-5)

..Klassikern är väl att banka lite på motorn och se om den hoppar igång, då brukar det väl vara kolen..
Skriv svar