Bygga egen 5.1 förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gripner

Bygga egen 5.1 förstärkare

Inlägg av gripner »

Far och jag spånade på ett litet projekt, till det kom vi fram till att man skulle behöva en 5.1 förstärkare. Behöver ej vara på någon effekt, 5-10 watt eller så per kanal basen kommer ligga på lågnivå subbas utgång.

Givetvis funkar det inte med en off the shelf stärkare, så frågan är. finns det några DIY byggsattser?
Eller kan ett alternativ vara någon 5.1 avkodare som lämnar lågnivå ut lämplig för att ta in till 5 slutsteg alt 5 för+slutsteg ?

alternativt finns det någon LITEN 5.1 förstärkare där ute?
Skulle ju kunna slakta någe PC thx högtalarpaket
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Bygga egen 5.1 förstärkare

Inlägg av JimmyAndersson »

"Eller kan ett alternativ vara någon 5.1 avkodare"

Det låter som att det är en digital utgång (typ S/PDIF) ?

Jag får inte riktigt ihop hur förstärkaren ska "se ut". I en mening står det "5 slutsteg" och i en annan nämns "LITEN".

Berätta gärna lite mer. :)
gripner

Inlägg av gripner »

i princip skalll en DD 5.1 in i en annan "låda" det går asså inte o ha en "normal" stärkare inhandlad på onoff, den e för stor.

Behöver en LITEN dd 5.1 stärkare som inte levererar många watt till h/v c back, all effekt bräns ju i subbasen.

Därav tanken att man kanske kan bygga en själv, en enkanals stärkare finns det ju 10000 byggsatser för, skulle ju eventuelt kunna köra 5 sådana efter en DD 5.1 decoder (tar optisk/digital in och lämnar lågninvå ut för alla kanaler)

tanken nu är lite åt hållet att köpa ett "paket" pc speakers från typ dustin ochh skruva ur 5.1delen ink förstärkaren. sitter ju normalt inskruvat i subben.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Spdif och ac3 är inte samma sak, enda likeheten är toslink.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När skrev Gripner eller jag att S/PDIF och AC3 var samma sak? Eller det kanske inte var det du tänkte på? :)

Äsch, jag tar allt från början:
S/PDIF är ett format som utvecklades i sammarbete mellan Sony och Philips. Formatet är digitalt (PCM, samma sak som t.ex CD-spelare använder) och kan alltså överföras elektroniskt (vanligtvis med phono-kontakter) eller optiskt (t.ex med så kallade Toslink-kontakter).
AC3 är en algoritm som används för att "packa ihop" t.ex flera kanalers ljud. (AC3 används *i* Dolby Digital och är alltså inte samma sak som Dolby Digital.)

Kort sagt så kan man transportera "surroundljud" (vanligtvis 5.1) via S/PDIF om man kodar datan med AC3.
Väldigt många digitalTV-boxar fungerar just så. Ett litet (vanligtvis 4-poligt) minitelejack på
baksidan och vips så kan man få ut två analoga kanaler och/eller surroundljud via S/PDIF. :)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

JimmyAndersson skrev:"Eller kan ett alternativ vara någon 5.1 avkodare"

Det låter som att det är en digital utgång (typ S/PDIF) ?
Jimmy använde surround och S/PDIF i samma mening...nästan. :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hann du verkligen läsa igenom *hela* mitt inlägg? Eller läste du samtidigt som jag förhandsgranskade? :D

Att använda S/PDIF innebär inte att man bara kan skicka 2-kanaligt ljud. Allt handlar om vilka (de-)code'cs man har.
Det är ungefär som med MIDI: Formatet (*) är bestämt, men det går att skicka WAV-filer om det som sitter på båda sidorna av kabeln känner igen den typen av data. (Många samplers fungerar så.)

edit:
(* i S/PDIF's fall är grundstommen PCM.)

Nåja, nu blir det inte mer off-topic för min del här.
gripner

Inlägg av gripner »

mindre off topic :P och mer goa ideer, om några finns

ENkelt uttrykt, vill i en så LIIIIIITEN låda som möjligt kuna ta in en DD5.1 signal (coax eller optisk) och få ut alla kanaler Höger vänster center bak bak sub som sub ut (dvs lågnivå)

Alternativ hur man gör detta som jag kommer och tänka på

1. köpa ett surround kitt på dustin och sno stärkardelen ur sub basen där den normalt sitter.
2. Bygga eget, om det finns DD5.1 avkodare som är någelunda klara i kretsformat och kompletera med tex färdiga LM krets baserade förtärkare.
3. hitta en jädrans liten DD5.1 förstärkare på onoff eller dylikt och slakta.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En Creative DDTS-100?
http://se.europe.creative.com/products/ ... oduct=9468
Otroliga anslutningsmöjligheter och otroligt ljud ... gör filmer, spel och musik mer realistiska!
Creative® Decoder DDTS-100 ger en ny dimension till ljud för hemunderhållning. Detta kunniga, fristående, system har omfattande analoga, och digitala, anslutningar och kan kopplas till olika enheter såsom DVD- och CD-spelare, TV-apparater, spelkonsoler och MP3-spelare. Den stöder också ljud från PC via vidarebefordring. Decoder DDTS-100 ger spännande digital surround till 5.1-, 6.1- eller 7.1-högtalarsystem* och häpnadsväckande resultat med music och filmer. Den stöder avancerade format DTS®-ES, Dolby® Digital EX, Dolby Pro Logic® 2 och DTS Neo:6®, och uppmixar alla stereokällor till 5.1- eller 6.1-surround. Nivåkontroller för varje kanal och en trådlös fjärrkontroll rundar av paketet.
DDTS-100 är en multikanals dekoder och inte en förstärkare. Den är inte designad som en ersättningsenhet eller uppgradering av Creative´s andra system med inbyggd Dolby Digital eller DTS dekoder som dom i Desktop Theater serien.
Den är rätt liten och funkar bra. Får ju kompletteras med slutsteg dock.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

JimmyAndersson skrev: Att använda S/PDIF innebär inte att man bara kan skicka 2-kanaligt ljud. Allt handlar om vilka (de-)code'cs man har.
Jag läser väldigt snabbt =)
Jag var helt övertygad om att så var fallet. Men när jag nu läser igen så har AES/EBU standarden uppdaterats. Så jag håller tyst och uppdaterar mig i ämnet istället.
/Jon
gripner

Inlägg av gripner »

Creative® Decoder DDTS-100
Är ju en intressant produkt, desvärre aldeles för avancerad. skall inte va en massa pippel. Bara koppla in och så skall det funka, Men kanske är en bra produkt om man kör med defaults o hivar fjärrisen :P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är rätt fascinerande tycker jag att det inte nästan inte finns små kompakta surround-dekodrar. Receivers är ju jättestora jämfört med alla andra burkar man har. Vem vill ha ett monster som är större än både hårddiskinspelare, video, satellitbox och TV-spel tillsammans?

Clas O hade en liten smidig grej förut (två optiska ingångar) men tyvärr hann den utgå ur sortimentet innan jag bestämde mig för att köpa den.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Allt beror på vad man ska göra?
Det är svårt att få in en massa ljud och bildhantering plus en massa slutsteg med tillhörande nätdelar i något mindre än ett fullstort chassi
.

EDIT: Ska kanske tillägga att marknaden för små kompakta avkodare troligtvis är väldigt liten, vill folk ha avkodning brukar de vilja ha en massa kanaler att hantera samt slutstegen. Jag tror det närmaste du kommer det du vill ha är creative-grejjen, men kolla på Ebay med, de har ju nästan allt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det svårt att få in ljud- och bildhantering i ett litet chassi? Hur fungerar bärbara datorer, iPods, iPhone etc? :)

Fast de flesta receivers jag har sett har ju ändå RCA-anslutningar för alla grejer... Finns det öht receivers med t.ex. 4-5 HDMI och S/PDIF?

Det jag vill ha är ju mer nåt som motsvarar en pre-amp, enbart lågnivåutgångar, för att koppla till externa slutsteg (eller aktiva högtalare).

Men det finns ju ljudkort med TOSLINK ser jag, undrar om de har INGÅNGAR? För i såna fall lär ju ett sådant på ett miniITX vara ett alternativ som blir litet och smidigt. Fast det är klart, det går ju inte att få in i mindre än ett fullstort chassi? :)
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Finns receivers med 3 HDMI in och 1-2 utgångar vilka ofta även klarar att skala upp analoga videosignaler till 1080p. Jag har haft samma fundering men inte hittat någon liten och billig decoder. Det finns ju decoder i High End bio världen som klarar allt man vill och är mindre än en traditionell receiver(det är i princip en reciever utan slutstegen). Dessvärre kostar dessa väldigt mycket, 10k plus.

Har även kikat på vad det finns för DSPs man kan använda för ett open source projekt men tyvärr är alla ljudstandarder låsta och går inte att decoda som privatperson. Det enda man kan göra är att slakta typ Creative decodern och bygga in i sin egen burk.

Vad gäller ljudkort till datorer så klarar dessa väldigt mycket och håller hög kvalitet. Ofta finns en ljudingång. Man kan bygga en HTPC med ett ljudkort där man har flera ingångar kopplade till audio in på ljudkortet via ett reläkort. Reläkortet kan styras via PC'n. Osäker på om det finns något lika smidigt sätt att sköta bildbiten. Detta vore ett kul projekt, jag ser gärna att en HTPC kan ersätta min receiver. Vore kul om man kunde få in en bildväxel med uppskalning i samma låda.

Spinn vidare =)
Skriv svar