48V spänning/signaltestare för PA-system

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cosmox
EF Sponsor

48V spänning/signaltestare för PA-system

Inlägg av cosmox »

Hejsan.

Jag har under en längre tid gått och funderat på att bygga ett test-instrument för att felsöka multikablage i PA-system. På större scener kan det ofta vara ganska långt mellan mix-plats (där ljudteknikern är) och trunken (den låda på scenen där alla ingångar till multikabeln sitter). De allvarligaste felen är då en lina släpper till en fantommatad mikrofon eller linebox eftersom man inte längre kan förse utrustningen med spänning från mix-plats. Det kan ibland vara ganska tidsödande att felsöka dessa system eftersom det blir en väldans massa springande fram och tillbaka.

Min lösning på problemet är:
En plugg (en XLR-kontakt) eller en liten låda i vilken det sitter två lysdioder (för spänningsindikering på stift 2 och 3) så om det tex är brott i någon av signallinorna så syns det direkt. Jag tänkte även bygga in en 100Hz/1KHz/10KHz oscillator (för att se spänningsfall i kabeln samt för att få en lätt indikering på mixerns mätare att allt står rätt till) som lämnar en sinus på 0.01Vpp/0.775Vpp.

En fråga som omedelbart slog mig var hur det här skulle fungera i praktiken.
Tanken är att man ska kunna driva apparaten från mixerns fantommatning.
Hur skulle man tex lösa strömförsörjningen till oscillatorn och lysdioderna?
Ibland kan nämligen fantommatningen variera ganska mycket (det beror på vilken mixer man har inkopplad) i storleksordningen 12-50VDC.
Skulle det fungera med en zenerdiod och en spänningsregulator tror ni?

Vilket skulle vara det bästa valet av oscillator för det här ändamålet?
Den behöver vara ganska strömsnål och kunna lämna en balanserad utsignal.

För er som inte vet så fungerar fantommatningssystemet såhär lite kortfattat.
I mixern finns en 48VDC lina som finns åtkomlig på arbetsytan. Om denna aktiveras matas stift två och tre i XLR-kontakten med spänning. Stift ett fungerar som jord.

Hur skulle en krets som använder denna spänning samt överlagrar en växelspänning tillbaka på matningen se ut tror ni?
Jag har kikat lite på aktiva lineboxar och ska se om jag hittar någon praktisk lösning på det där. Återkommer om det.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: 48V spänning/signaltestare för PA-system

Inlägg av psynoise »

Eftersom du bara ska ge ut 0,775 Vp-p klarar du dig bra med låg matningsspänning. Ända problemet kan vara att hitta en spänningsregulator som klarar 48 V ingångsspänning, men det går ju att lösa på flera sätt.

En sinusgenerator kan du realisera med sågtandsoscillator med ett brant hp-filter efter.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Vad tror du om zenerdiods varianten? Alltså matning>resistor>zerner>regulator>fastlast.

Angående oscillator så lurar jag på weiner då den är enkel att konstruera. Man kanske får nöja sig med en frekvens. Vad tror du om det?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Zenerdiod använder man bara för att skapa en spänningsreferens, här behöver du minska spänningen, dock finns det några spänningsregulatorer som klarar en del spänning. Texas Instrument har TL783 som klarar 150 V ingångsspänning dock kräver den minst 21,5 V, men det har kanske dykt upp några nyare som klarar av lägre ingångsspänning.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Finns det egentligen någon nackdel med att sätta en spänningsdelare före regulatorn. Problemet är ju förstås om fantommatningen är låg.

Det enklaste sättet är kanske att sätta en undre gräns för vad apparaten klarar och arbeta därifrån istället.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om du tänker dig en resistor i serie med en zenerdiod där du tar ut spänningen i noden mellan dom måste hela uttagna strömmen gå via resistorn samt att du får högutimpedans. Dock kan man bygga sig en enkel serieregulator med en transistor och en referensspänning som kan vara med en zenerdiod om man vill det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_regulator

Med TL783 får man en undre gräns på 21,5V, dock hade jag letat lite mer för att se om det finns något färdigt alternativ som passar. Du behöver som sagt en spänningsregulator som klarar av 12 V till 48 V inspänning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Vill ge sig in på switchat finns TPS54160 från TI.

3.5V to 60V, 1.5A Step Down SWIFT™ Converter with Eco-Mode™

Annars ser det dåligt ut med linjära spänningsregulatorer.
largasso

Inlägg av largasso »

Jag förstår inte riktigt varför du ska bygga en testbox som drivs av fantommatningen för att testa
om kablarna är OK. Kan ju bli hur fel som helst!
Bättre då med en batterilåda/ 2 lysdioder så ser du direkt om det är något fel.
Har jag till mitt PA, funkar kanon
Eller bara en batteridriven oscillator.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Psyniose: Ja, en switchad skulle ju kunna funka också.
Jag ska läsa på lite om det. Än så länge har jag inte byggt någon switchad regulator,
men det kan ju vara spännande det med :)

largasso: Tanken är att den här ska rymmas i en cylinder stor som en XLR-vändare.
Litet och pillrigt alltså. Då kommer jag inte ha plats för batterier
samt att jag vill lära mig att bygga applikationer som drivs via fantommatning.

Hur kan det bli fel? Det enda som händer om signalen är fasvänd är ju att inget lyser,
alternativt en LED som indikerar fasfelet.
slft

Inlägg av slft »

vad är det för fel på en ratpack
en liten sändare som man stoppar i ena änden och en mottagare med tre lysdioder
som indikerar avbrott kortslutning fasfel i andra änden

finns b.l.a på monacor
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Du får bara ut 3 mA ur en fantommatning. 6.81k ohm motstånd och 48V ger 3mA.
Skriv svar