De tryck- o dragmagneter Elfa säljer specifierar något som heter ED-värde, vilket är inkopplingstiden i procent. Men viken tid, vad är den egentliga definitionen på ED? NÅgon som vet, jag har letat i datablad men inte hittat något vettigt?
Det står för en av magneterna att den inte får bli mer än 120°C varm. Detta ställer tiden då det beror på ventilation osv. och det kan därför vara omöjligt att ge en fast tid.
Tiden vill såklart bero på starttemperatur osv.
Men kring 30 sek till 1 minut borde den nog klara.
Det beror lite på vad du ska ha den till. Det går åt mycket ström för att den ska dra åt sig "plungern", när den väl är dragen så kan du minska strömmen.
De dragmagneter som sitter i flipperspel (DataEast), har 50V som dragspänning (om jag minns rätt) och bara 8V som hållspänning. Ändå så är den mycket stark. Du kan alltså köra den 100% om du minskar strömmen efter den är dragen.
Citat "Om man säger att medeleffekten får vara max 25% av den specade effekten. Så täcker amn in alla lösningar.
"
Okej, nu är det solklart. Tackar ödjmukaste!
Möjligen att man mäter under en timme för att få en stabil temeratur. Men om det är 50% så kan du ju inte 30min. Så mycket massa är det inte i en motor. Men det handlar nog om minuter om det är större motorer.
Det har inget med massan att göra, men det varierar däremot med konstruktionen på olika motorer. Det finns med och utan kylflänsar och med eller utan genomluftning, fläkt mm mm.