Få igång AT power supply

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Få igång AT power supply

Inlägg av Nerre »

Vilken spänning brukar man behöva beslasta och hur mycket?

Det är alltså INTE en ATX, där det finns en tåt som ska jordas, utan en gammal AT.

Jag ska bara använda 12 V från den, men den verkade inte gå igång med bara last på 12 V. Gissar att man behöver lasta 5 V lite också... men vet inte riktigt hur mycket. Har inte så mycket grejer hemma att labba med heller.

Den är specad 7 A på 12 V och 22 A på 5 V.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Få igång AT power supply

Inlägg av MiaM »

Det är nog rätt olika på olika AT-nätdelar hur mycket last de måste ha på 5V. Enstaka startar kanske till och med helt utan last. Enda sättet att veta är väl att prova.

Om du inte hittar några bra effektmotstånd i skrotlådan så kan du ju alltid låna några reservlampor till bilen.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Samtliga som jag har använt har fungerat utmärkt helt obelastade. Det är nog ett undantag om den kräver något. Men är väl bara att prova fram något.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

De brukar bara att trycka på knappen så ska de start. Men om de är ett agg från compaq, ibm mm så brukar dessa vara special.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är från en gammal Compaq, men det är ett standard AT-agg i alla fall (inuti står det LiteOn).

Jag hittade ett 4,7 ohm 5W som jag satte på 5-volten och då gick det igång, men sen när jag kopplade in lasten på 12 V så dog det igen...

(Det är ett gammal bilslutsteg jag tänkt försöka få igång, och jag kom på att jag hade lite gammalt datorskrot som skulle till återvinningscentralen. Vet inte om jag ska testa med batteriladdaren först kanske, ingen ide att lägga ner en massa jobb om slutsteget är dött.)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag har provat driva slutsteg med data agg flera ggr, i bland fungerar de och i bland inte.. beror helt på slutstegets start ström. prova att mjuk starta steget genom ett motstånd, så att inte de blir en strömrusning när du lägger i hop sladdarna
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Koppla in ett gammalt datormoderkort, det brukar vara en rätt bra konstlast på 5V-utgången...

Edit: det är kanske en generationsfråga om nätaggen startar utan last eller inte. Äldre nätagg är kanske inte lika sugna på att starta utan last som modernare agg är?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tanken var ju att smälla ihop en liten enkelt förstärkare man ta med sig, ska det behöva hänga ett moderkort på grejerna så tappar man tyvärr lite av portabiliteten där...

Jag fick ju som sagt var igång det med en 5 W last på 5 V-utgången, men det dör igen om jag lastar 12 V-utgången... Men jag vet inte om slutsteget är helt eller vad det eventuellt drar för startström, så jag ska prova med nån enklare last om jag hittar nåt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Testa att lägga en H1, H3 eller H4 lampa i serie med positiv till steget. På så sätt ser du om det drar mycket ström i starten, ev kortis i steget.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kolla om det finns tex 5V sense, eller något du glömt (lägges ihop med korrekt spänning), normalt går de oftast igång utan last som sagt, har dock inte testat just compac.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det verkar som slutsteget drar för hög startström, det gick utmärkt att driva det från batteriladdaren (men A-mätaren gör ett hopp vid inkoppling).

Frågan är om man ska orka meka med nån startströmsbegränsning eller om det är enklare att hitta en annan nätdel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Går det att parralellkoppla flera agg?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev:Tanken var ju att smälla ihop en liten enkelt förstärkare man ta med sig, ska det behöva hänga ett moderkort på grejerna så tappar man tyvärr lite av portabiliteten där...
Jag tänkte inte att du skulle ha med moderkortet "sen" utan "bara" använda det för att provköra nätagget.

Jag tycker fortfarande att du ska provköra med ett moderkort som last på 5V. Ett moderkort drar oftast klart mer än 5W.

Prova annars både att låta nätagget starta före slutsteget (d.v.s. strömbrytare på "remote"-kabeln) och att låta slutsteget starta samtidigt ("remote" fast kopplad till +12V).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har klippt alla kablar utom 4 jord och 12 V så det går inte att haka på ett moderkort längre.

Jag rotade lite i skrotlådan på jobbet och hittade en PSU på 12 V 7 A och med den funkar allt perfekt. (Tror jag, jag hör ju inte kvaliten på ljudet men det går att trycka på rejält med mina gamla lättdrivna högtalare.)
Skriv svar