"Färgkänslig receptor" som strömbrytare, existerar det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andii

"Färgkänslig receptor" som strömbrytare, existerar det?

Inlägg av andii »

Hej elexperter :)

Jag undrar ifall den "grej" jag skulle vilja ha ens existerar (annat än i min fantasi). Jag har försökt googla men har kanske missat just det där sökordet som hade kunnat ge mig svar.

"Grejen" jag efterlyser är en slags färgkänslig strömbrytare,
Tänk er en vanlig av/på-knapp men kan finna på tex sladden till en bordslampa, men min tänkta "grej" har istället någon slags ljus- och färgkänslig receptor som vet att den ska släppa på ström om den träffas av ljus med en viss färg och ska strypa strömmen om den träffas av ljus med en annan färg.

Om det fortfarande snurrar runt frågetecken i era huvuden så kan jag förklara hur jag rent praktiskt hade tänkt använda "grejen":

När min DVR är avstängd lyser på/av knappen med ett starkt rött sken och när den är påslagen lyser knappen med ett starkt blått sken.

Nu ska DVR:en få ett nytt hem i ett stängt skåp. DVR:en spyr ut rättså mycket varm luft när den är påslagen så jag behöver bygga in en fläkt på baksidan av det stängda skåpet.

Då hade det varit praktiskt att slippa slå på och av fläkten för hand varenda gång DVR:en används. Inte helt överraskande spelar den ju även ofta in när jag inte är hemma :)

Hade jag då kunnat fästa den här "grejen"/färgkänsliga receptorn framför DVR:ens av/på-knapp hade jag kunnat lämna fläkten åt sitt öde, trygg i vetskapen att den går igång och stängs av när den ska.

Ok, tack för att ni orkade läsa mitt svammel.
Och tack på förhand för eventuell hjälp.
Vänliga hälsningar
//andii
Användarvisningsbild
dar303

Re: "Färgkänslig receptor" som strömbrytare, existerar det?

Inlägg av dar303 »

En fototransistor/fotoresistor och ett färgfilter borde fungera! (eller snarare ett färg-bandpassfilter som släpper igenom den färg du är ute efter men blockerar de övriga)
Testa med tunna färgade plaststycken som ligger över varandra, det är ju ett billigt test. Fotocellskopplingen kan du hitta enkelt på nätet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

termostat ? :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En termostat som styr fläkten när det blir lite varmt. En annan termostat bör stänga av strömmen till prylarna om det blir så mycket varm (uppenbarligen funkar det inte att få bort värmen).
andii

Inlägg av andii »

Tack för svaren!
Ibland är det svårt att inse att man utvecklat ett kraftigt tunnelseende i jakten på problemets lösning, så jag är tacksam för att ni vidgade mina vyer :)

Hehe, tydligen hade jag stirrat mig helt blind på det här med färgskiftningar när jag istället kunde ha tänkt på tex tempskillnader. En termostat är ju rättså mycket enklare att hosta upp än den där "grejen" jag yrade om. Tack grym och netrunner för en knuff i rätt riktning :D

Roligaste lösningen hade ju varit det dar303 föreslår, men efter att ha googlat lite om saken måste jag konstatera att jag är för tekniskt handikappad för den lösningen.

//andii
Skriv svar