Jag undrar ifall den "grej" jag skulle vilja ha ens existerar (annat än i min fantasi). Jag har försökt googla men har kanske missat just det där sökordet som hade kunnat ge mig svar.
"Grejen" jag efterlyser är en slags färgkänslig strömbrytare,
Tänk er en vanlig av/på-knapp men kan finna på tex sladden till en bordslampa, men min tänkta "grej" har istället någon slags ljus- och färgkänslig receptor som vet att den ska släppa på ström om den träffas av ljus med en viss färg och ska strypa strömmen om den träffas av ljus med en annan färg.
Om det fortfarande snurrar runt frågetecken i era huvuden så kan jag förklara hur jag rent praktiskt hade tänkt använda "grejen":
När min DVR är avstängd lyser på/av knappen med ett starkt rött sken och när den är påslagen lyser knappen med ett starkt blått sken.
Nu ska DVR:en få ett nytt hem i ett stängt skåp. DVR:en spyr ut rättså mycket varm luft när den är påslagen så jag behöver bygga in en fläkt på baksidan av det stängda skåpet.
Då hade det varit praktiskt att slippa slå på och av fläkten för hand varenda gång DVR:en används. Inte helt överraskande spelar den ju även ofta in när jag inte är hemma
Hade jag då kunnat fästa den här "grejen"/färgkänsliga receptorn framför DVR:ens av/på-knapp hade jag kunnat lämna fläkten åt sitt öde, trygg i vetskapen att den går igång och stängs av när den ska.
Ok, tack för att ni orkade läsa mitt svammel.
Och tack på förhand för eventuell hjälp.
Vänliga hälsningar
//andii