Hemsideserver

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Hemsideserver

Inlägg av pcmper »

Jag har en lina med fast ip-adress.
Jag har en registrerad domän med .se på slutet.
Om jag nu vill ha en egen hemsideserver hur skall jag få internet att hitta till den :?:

Jag förstår så mycket som att jag måste öppna port 80 i brandväggen till datorn som skall vara server, och ha något serverprogram som visst finns på xpp

Men sen måste jag fixa dns-adresser och sådant hur :?:

Finns kanske någon sida med steg för steg :?:
danielr112

Re: Hemsideserver

Inlägg av danielr112 »

Köp ett domännamn t ex på loopia. Alt kör en dyndns.org och peka den till ditt ip.

Sätt upp en webserver av dylika slag. Apache.org eller så. Lägg upp en sida och voilda.

Dyndns eller loopia eller whatever du skaffar dnsen hos gör så att folk kommer hitta till rätt ip via dnsen i framtiden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

daniel, varför, han har ju redan en domän och fast ip.

Nummer ett, bygg servern, rekommenderar att du kör en linux-server förslagsvis CENTOS på den, installera den huvudlös, installera WEBMIN.Sparka igång APACHE, bygg din hemsida.
Öppna port 80 till servern.
Gå in i punkt SE's domänhanterare och peka om domänen till din IP
Klart

Rekommenderar dock att du kör servern i DMZ, så slipper du problem på ditt lokala nät.
Dock är det inte säkert att vanliga bredbandsmodem stöder det (gissar att det är det du har).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Såg inte att han hade en domän

Isåfall kontakta dem och be dem att fixa så att den pekar på ditt ip. Om den är parkerad hos dem så fixar de det åt dig. Och sedan dra in en webserver. Krångligare än så är det inte. Du behöver inte en helt ny dator för det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Datorn som fungerar som webbserver måste vara nåbar utifrån.

Sitter dina datorer bakom en router så kör den routern antagligen NAT. Det innebär att inga av datorerna bakom routern normalt kan nås utifrån. Du måste i routern sätta upp en "port forward" av port 80 till den maskin som är webbserver. (Det innebär då att maskinen som är webbserver alltid måste ha samma IP-adress, kör du DHCP för alla datorer kan det ställa till problem.)

Sen måste du då fixa så att www.din-doman.se pekar på din IP-adress. Hur du gör det beror på var din domän är parkerad. Såvitt jag vet så kan man inte köra DNS hos NIC-SE så domänen torde vara parkerad hos något ombud.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har kört min webserver utan DMZ i alla år och jag har inte sprunigt på ett enda problem. DMZ öppnar ju upp aktuell dator fullkomligt mot internet. Det ser jag som ett problem... ;)
BJ

Inlägg av BJ »

Vad är det här pratet om port 80 för nånting?
Jag har börjat prova lite med Apache och en
egen sida. Den går att komma åt utifrån med
mitt ip-nummer utan att jag har ändrat nånting.
Är det bra eller dåligt? ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja vanlig port forward är väl säkrare än DMZ eftersom man bara släpper fram just de portar man valt.

BJ, det handlar ju om ifall man har en hårdvarubrandvägg eller router. Jag gissar att du har din dator direkt ansluten till bredbandet?
BJ

Inlägg av BJ »

Aha, okej.
Ja, det har jag.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Eftersom du kör windows och windows brandvägg är det nog ganska normalt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SKa du driva en egen domän "själv" utan hjälp av ett företag (tex loopia) så måste du ha minst två fasta IP's (som pekar på två olika datorer), en för primär och en för sekundär DNS. ..Oftast löser man det genom att man låter en kompis som också driver en domän hosta ens sekundär, och så kan du hosta hans sekundär. Själv löser jag det genom loopia :)

Tänk också på att din ISP måste släppa igenom all trafik, om dom gör det så är det bara att köra.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

måste man ha en sekundär IP ? :?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det Glenn menar med sekundär server handlar om man envisas med att hantera namnuppslagningen själv vilket för det mesta inte är nödvändigt. Som också går att utläsa så fungerar det utmärkt och gratis att låta loopia tex hantera namnservrarna och de pekar sedan tex A-records för www och MX för mail till din adress.

Sen vad gäller DMZ så finns det inget som säger att en burk på DMZ-nätet automatiskt är helt öppen mot Internet, kanske i billig hemutrustning men det är inget jag rekommenderar. I "riktiga" brandväggar brukar man ha DMZ på ett eget nätverksuttag och sätter upp filter för det som inte används. Hade det varit ofiltrerat hade vissa OS från en viss leverantör rasat som furor under skoggshuggar-VM. Till försvar måste jag säga att de blivit mycket bättre senaste fem åren.
DMZ är mer ett koncept än en definierad funktion.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Japp, precis som Johanb förtydligade så är det så att om man vill köra DNS själv så måste man ha minst två maskiner, en primär och en sekundär. Jag har iofs många jag känner som driver DNS'er som jag kan få gratis sekundär hos, så jag skulle väl kunna driva DNS själv, men efterssom tjänsten ingår hos loopia och det kostar ungefär lika mycket att ha en domän hos loopia som direkt hos .se så känns det onödigt jobbigt, lika bra att dom gör det åt mej. Vill man kunna "manipulera " sin DNS för en eventuell "lokal zon" (tex om man NAT'ar) så kan man ju sätta upp en cachande DNS utan att peka ut den ändå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Numera kan man väl knappt ha domänen direkt hos .se?

Jag har inte provat så många andra än Loopia men tycker de är suveräna. De har ju dessutom DynDNS-stöd.
Skriv svar