Ännu en hem CNC fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gripner

Ännu en hem CNC fräs.

Inlägg av gripner »

Håller på att slöjda på en fräs till min arbetsplats för att göra mindre specialanpassningar så man slipper lämna bort avarter.

En inte allt för ovanlig konstruktion, har försökt få med en del bra ideer samtidigt som jag har försökt få den "lätt" att bygga ihopp.

bilder:
http://www.gripner.se/pix/1.jpg
http://www.gripner.se/pix/2.jpg
http://www.gripner.se/pix/3.jpg

lagt åkvagnarna "upp och ner" runt mitten på "bordet" för att alltid ha så mycket stöd som möjligt under verktyget vid bearbetning.

Lade oxå railsen för linjärlager för X uppe på och under X balken för att få mycket mindre "överhäng"

Konstruktionen är i 70x40 5mm stålrör, helt svetsad sedan betongfyld innan hela enheten planas där Y axelns linjärlager sitter samt där X axelns rails sitter. Detta ger en "vinkelräthet" som kommer va super. Likaså kommer tex X axeln ligga Z 220m över bordet på ALLA punkter.

Allternativ konstruktion är att låta Z up ner fubgera genom att X balken åker up och ner på balkarna/rören som står 90grader rakt up gämt mot bordet. Mycket stadigare, dock kommer man inte åt att plana alla punkter som behövs etc.

Jag får "riggen" ihoppsvetsad lokalt, kan även få den planad i en väldigt bra CNC fräs, dock är jag osäker på avspäningsglödgning, någon i sthlm området som kan vara behjälplig?

Dimensioner, ca 700x600x500, med bearbetningsarea på 450x450x140-160mm

kulskruvar helt färdigbearbetade samt alla linjärlager dimper ner med posten om någon vecka eller 2.

söker spindelmotor gärna med ER32 chuck om någon har förslag!
Fräsen

Re: Ännu en hem CNC fräs.

Inlägg av Fräsen »

Jag tycker du är på väldigt rätt väg. Avspänningsglödgning är inte helt nödvändig i det här fallet, dock underlättar det bearbetningen. Kör man fina fjunskär efter att ha släppt och lossat bordet ( på sådant sätt att spänningar inte kan uppstå) och kör av det sista så är rörelserna rätt små. Bättre precision får du ändå inte med dina linjärlager. Viktigare är att dina "70x40 5mm stålrör" hamnar rätt från början så du inte behöver bearbeta så att det slutar med 70x40 1mm stålrör på en sida.

:tumupp:
gripner

Inlägg av gripner »

Tror du inte avspänningsglödgning kommer behövas?
Jag trodde en svetsad konstruktion "ändrade" form över tid om man utsätter den för vibrationer och krafter.
Var inte bara för att underlätta bearbetningen.

Företaget som skall svetsa har rätt höga krav på sig, tex X balk konstruktionen får ej avvika mer än en halv till en millimeter i höjd vänster sida gämt emot höger. Betyder att godstjockleken ej kommer under 4mm.

Linjärlagrens tolerans är 0.01, kulskruvarna är jag inte hundra på, dock vet jag att änbearbetningen på dem är h7, så antar att kulskruvarna i sig ej ok, muttern är av typ glappfir.
gripner

Inlägg av gripner »

Någon som har förstahands erfarenhet av http://www.cnc-plus.de/product_info.php ... eles-.html ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

rimmar dåligt på
söker spindelmotor gärna med ER32 chuck om någon har förslag!
gripner

Inlägg av gripner »

givet, men letat och letat utan att hitta någon motor med er32, närmaste jag har hittat är de på ebay, wattenkylda 3KW med er20,

i och med att all "borrning" jag kommer göra likaväl går att göra genom att fräsa upp hålet är det inte hela värden om jag går ner i storlek på chuck. Kommer ändå bli ett måste att gå ner i verktygsstorlek iom det höga varvet.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja ER32 är nog overkill i såpass liten maskin, ER20 är nog väl så passande enligt mitt tycke.

Men allt hänger ju lite på VAD det är du vill kunna bearbeta.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jagar du hundradelar så kan nog avspänningsglödgning vara nödvändig. Men då krävs väldigt noggrann bearbetning, kanske rent av skavning eller slipning också. En hundradel böjer du med lillfingret på den konstruktionen, så du måste upp i de stora gjutjärnsmonster som moderna maskiners stativ har. Spindeln du länkar till duger inte till bearbetningar på hundradelar.

Noggrannhet på en hundradel på linjärlagrerna tror jag inte på, inte ifall de är av den modell som är vanlig, dvs slipade axlar på en dragen aluminiumprofil. En annan faktor som påverkar mycket när det gäller hundradelar är temperaturen. Har du stabil temperatur i din lokal?

Jag tror du är på rätt väg, men skippa tankarna på hundradelar, nöj dig med fem hundradelar på maskinens längd och du har lyckats bra.

Minska gärna bordets storlek så att du efteråt kan bearbeta hela bordets yta i maskinen, ger några hundradelar på det planet. Något tjockare bord, eller förstyvningar, skulle jag föredra.
gripner

Inlägg av gripner »

linjärlagren har 1 hundring i specifikationen, den strängdragna aluminiumsupporten skall vara 2hundradelar, vilket för mig är VÄLDIGT överaskande.
Dock kommer ju inte maskinen hålla den precisionen, inte i närheten, 5-6 hundringar är eventuellt görbart. men tror den kommer duga fint.
bordet kommer vara tjockare, ev tillräckligt tjock för att göra Tspår i godset, beror på hur mycket z jag vill offra.

kommer uteslutande köra aluminium.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det någon mer än jag som tycker maskinen ser väldigt vek ut,
om man ska fräsa i aluminium?
ER-32 spindel, då räknar du alltså med att kunna fräsa med 20mm fräsar?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu när 'specen' fallit på plats dvs
kommer uteslutande köra aluminium.
så är den alldeles för klen/vek den saken är helt klar.

gripner - gör om gör rätt
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Hmmm, du kommer aldrig att få ihop X-axeln. När du ska sätta på vagnen kommer misspassningen på axelcentrumen vara lika med de sammanlagda felen från de 4 frästa planen + 2 skenor + 2 bussningar. Gör som på de andra axlarna och montera bussningar och axlar på samma plan så att du får möjlighet att justera in detta. En del tillverkare gör tex detta Y-planet lutat 45-grader, något du kan fundera på om du vill minska överhänget.

Jag hade svetsat på plattor eller använt tjockare rör på de ställen som skall bearbetas så att man får mer gänga, 4-5 mm drar man lätt sönder.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En sak som jag tycker är lite spännande är när man jämför prestandan på runda linärskenor och dom "kantiga" linärstyrningar är att pga att hos dom runda skenorna så ligger kulorna mot en plan yta istället för mot en radie vilket gör att man måste gå upp väldigt i storek för att få samma bärighet.
I dethär fallet så vet jag visserligen inte om det spelar någon roll men kan vara bra att veta. :)

Ett exempel:

http://hv4all.com/cnc/LynxMegaMill6000/ ... a1_004.pdf PDF - 349K

15mm bred linjärstyrning.

Kod: Markera allt

Basic dynamic load rating: 14.7 kN
LM Guide model SSR15XW
Rund linärskena med 80mm i diameter.

Kod: Markera allt

Basic dynamic load rating: 7.35 kN
Linear Bushing model LM80 OP
gripner

Inlägg av gripner »

ER32 var för att jag har behov av att "borra" ett stort hål med en kort borr, dock väljer jag att fräsa upp hålet istället så jag kan köra på vettigare chuckstorlekar. Resterande borrade hål är 2.5mm och 3mm, så kommer ju fungera fint med högvarvig motor med liten chuck.

Jo de kantiga linjärskenorna är överlägsna, dock skenar ju priset iväg då oxå.

X axeln, om man är orolig där kan man ju göra z mellan övre x balken och undre x balken i underkant (någon 10del) och lägga schims. Bra ide att luta 45grader för att minska överhänget.

klen och vek, allt är relativt kommer ju inte fungera att köra 50mm planfräs med en centimeter skärdjup och 10000mm/sek i matning, men det är inte vad jag siktar på. Småhål och nätt bearbetning av strängpressade alu profiler.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

behov av att "borra" ett stort hål med en kort borr
Hur stora hål och djup?
Skriv svar