CNC-fräs projektarbete

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Phazz

CNC-fräs projektarbete

Inlägg av Phazz »

Så var det dags att göra ett projektarbete i skolan. Har under en längre tid funderat på vad man ska hitta på men så slog det mig att de vore kul att göra en CNC-fräs.

Då jag går elprogrammet och inte ha hållt på med så mycket elektronik så behöver jag en massa hjälp och tips från er.
Har spånat runt här bland forumen och fått mig en ganska bra uppfattning om vad som behövs och hur en CNC-fräs fungerar.

Om man börjar med stegmotorerna och drivarna skulle detta vara en lämplig sats?
Ebay Stegmotor och drivare

Vad rekomenderar ni att bygga själva stommen i? MDF?

Är tacksam för all hjälp jag kan få :D

/Fredrik
Användarvisningsbild
frallzor

Re: CNC-fräs projektarbete

Inlägg av frallzor »

Maskin och mekanik först, elektronik sen.
Bygg inte maskinen efter elektroniken.

MDF är väl ok i rätt sammanhang, men ska du fräsa stål eller annan metall så är inte mdf direkt optimalt.
Som ett exempel.
Användarvisningsbild
Phazz

Inlägg av Phazz »

Ne de ee en fördel :humm:
Men är de inte okey å beställa motor å drivare innan allt bygge är färdigt för de ee ju lite fraktid på de om man
köper från Kina?

Hade tänkt fräsa i exempelvis plexi och trä.
De ska inte va den mest avancerade fräsen utan en enkel men funktionsduglig fräs.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

MDF lär ju duga då jojjes lillasyster verkar kunna köra sånt.

Kan bara gissa men det boooorde klara det men kan inget garantera. (elektroniken dvs)

Annars kan du ju kika på http://www.brundin.biz/ Svenskt och bra. Släng på momsen bara så du inte glömmer.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vilken linje går du? Elektronik eller mekanik?
gripner

Inlägg av gripner »

har du liten budget så blir det troligen att köpa begagnade kulskruvar och linjärlager av någon typ. Det betyder att maskinens konstruktion blir efter vad du har fått tag på.

Har du inga problem med budget och nöjer dig med en "ok" fräs som inte jagar hundradelar.
Sattsa på alu-profiler som du får kapade.
Lätt att bygga med, duger till trä/plast och kräver framföralt inte sån jättemäng verktyg som diverse andra material behöver.

sen sist köper du elektroninken. Men som svar på frågan, den motordrivaren och de motorerna duger gött åt en trä/plast harvare. Håll dig till kulskruvar dock, trapats har så ushlig verkningsgrad
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Varför skulle han satsa på kulskruvar om han har liten budget?
Känns lite motsägelsefullt :)

Trapets duger gott och väl, går att få bra precision och kostar inte mycket.
gripner

Inlägg av gripner »

Begagnade kulskruvar är inte så himla dyrt om man kollar på ebay.
Liten budget var mer "leta på beg marknad"
Och den dåliga verkningsgraden på trapets kräver dyrare motorer samt drivarkort så vet inte om man igentligen tjänar så mycket på trapetsskruvar ?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

På både Lillsyrran och Posy är det 10mm gängstång som gäller. Funkar aldeles utmärkt, och kostar "ingenting".

Begagnade kulskruvar är inte så himla dyrt om man kollar på ebay.
Kanske inte, men bara frakten går på lika mycket som resten av delarna. :badgrin:

Spelar ingen roll om man använder gängstång, trapets eller kuskruv. Ingen köper väl små motorer och drivsteg så att det inte skulle funka. Finns väl knappt bara på Elfa nuförtiden, men ingen köper därifrån pga överpriset. :D

Jag uppfattade det som en fräs i Lillsyrran/Posys storlek, men ska man göra en 25 metersfräs, då bör man satsa på nåt annat.
Användarvisningsbild
Phazz

Inlägg av Phazz »

Går installation xD så detta är ju inget man vanligtvis håller på med :P Håller på med en hel del automation också
så programering av plc å sånt är inga problem.

Har inte världens buget just nu så troligtvis får de nog bli MDF. Har sett att andra byggt utav det. Får uppgradera till aluminium längre fram när man fått jobb å så. Har ju fortfarande ett halvår kvar i skolan och inget ec´xtra jobb för tillfället.

Va det gäller stegmotorerna så känns de som ett hyfsat pris faktiskt och om ni tycker att dom duger så får de nog bli de sen.

Va är det egentligen för skillnad mellan trapetsskruvar och kulskruvar?

Precis som jojje säger så har ja tänkt mig en fräs i Lillasyrrans storlek.
gripner

Inlägg av gripner »

Vad gäller frakter, stå på er, kontakta säljaren SPECIEL om det är en ebay store och ej privatperson.

Frakt från tex kina som går som brev tex kontrollerkort eller dyl bör inte kosta många kronor, kolla DXs fraktpriser!

Paket innom europa up till 15kilo ca bör inte kosta mer än 200-300kr (dock dyrare i från Frankrike)
Paket från tex USA bör ligga på ungefär samma.
15kilo från Kina bör ej kosta mer än 700kr
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

jojje skrev:På både Lillsyrran och Posy är det 10mm gängstång som gäller. Funkar aldeles utmärkt, och kostar "ingenting".
De kostar runt 80% av effekten från motorerna till VÄRME! Men i det här fallet duger nog vanliga gängstänger trots allt.
PTC

Inlägg av PTC »

Vart bor du nånstans?
Kan släppa lite alu profiler till dig om du är intresserad och inte bor för långt bort.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Jag har testat kanske 5st gängstänger på både X å Y för att konstatera att alla är skeva vilket resulterar i att det inte blir en jämn drivning. Så i stället för att köpa ännu mera vanliga gängstänger så har jag nu beställt trapetsgängstänger i hopp om att dom är raka.
Kikade även på kulstänger, men jag uteslöt det eftersom en kulstångsmutter kostade nästan 100€

//Martin
Användarvisningsbild
Phazz

Inlägg av Phazz »

Bor strax utanför värnamo om du vet var det ligger. Vore perfekt men hur stora bitar har du? HUr mycket ska du ha för de?
Skriv svar