touchknapp...
touchknapp...
Sitter och slipar på ett projekt. Till det behöver jag bland annat en power-knapp. Jag vill inte att den syns alls. Annars hade ju det varit enkelt ett bygga en sådan med några transistorer.
Lådan är tänk att fräsas ur en 200x200x50mm aluminiumblock där väggarna på lådan blir 2-3mm tjocka.
Som jag sa så vill jag inte att knappen syns. Hur ska man lösa detta? Hela lådan får ju inte bli en "touch". Mina tankar hoppar in på något som har med frekvens att göra. Det jag tänkte var att man skickar ut hög frekvent signal rakt ut från lådan (just i den pukten där man skall nudda). När man sätter fingret på det stället så måste ju frekvensen förändras! Men hur skall man känna av det är nästa problem.
Andra idéer? Är ute efter något enkelt som inte innefattar något pic eller liknande...
Lådan är tänk att fräsas ur en 200x200x50mm aluminiumblock där väggarna på lådan blir 2-3mm tjocka.
Som jag sa så vill jag inte att knappen syns. Hur ska man lösa detta? Hela lådan får ju inte bli en "touch". Mina tankar hoppar in på något som har med frekvens att göra. Det jag tänkte var att man skickar ut hög frekvent signal rakt ut från lådan (just i den pukten där man skall nudda). När man sätter fingret på det stället så måste ju frekvensen förändras! Men hur skall man känna av det är nästa problem.
Andra idéer? Är ute efter något enkelt som inte innefattar något pic eller liknande...
Re: touchknapp...
Det enda som jag kan tnka mig i ditt fall skulle funka var en liknande sak som farsan gjorde nyligen. Det var en kapacitiv givare, när du närmar dig med ett finger ändras kapacitansen mellan två kopparplan. Denna får du ju kalibrera så det är lagom känsligt. Kommer ju bli relativt känslig, men det är väl det enda som funkar när du inte kan röra lådan.
Kanske en kapacitiv touchkontroller?
t.ex QT110 eller liknande sensor-kretsar
Söker du lite och om du har tur så hittar du något dokument där du ser hur du ska utforma "touch-knappen". Ofta går den att etsa direkt på ett mönsterkort. Kortet kan sedan placeras bakom något material, oftast glas.
t.ex QT110 eller liknande sensor-kretsar
Söker du lite och om du har tur så hittar du något dokument där du ser hur du ska utforma "touch-knappen". Ofta går den att etsa direkt på ett mönsterkort. Kortet kan sedan placeras bakom något material, oftast glas.
Bra info kring touch-tekniker finns hos Microchip t.ex:
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... cts=mtouch
Klicka dig vidare därifrån så får du nog svaret på nästan alla dina funderingar.
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... cts=mtouch
Klicka dig vidare därifrån så får du nog svaret på nästan alla dina funderingar.
Atmel kretsen verkar perfekt och enklast i mitt fall! Har kollat lite datablad och designtips från atmel på QT1XX serien och det var superenkelt. Om det nu funkar genom aluminium vet jag inte då jag inte läst så noga men det borde göra det.
Men jag har inte något konto på farnell och inte känner jag någon heller som har
Finns det någon här som har konto hos farnell och skulle vilja hjälpa mig med den biten?
Den som passar mig - Behöver 4st.
Men jag har inte något konto på farnell och inte känner jag någon heller som har

Finns det någon här som har konto hos farnell och skulle vilja hjälpa mig med den biten?

Den som passar mig - Behöver 4st.
- jonnorberg
Jag ska inte handla hos farnell på ett tag, men däremot importera lite grejer från DigiKey. Där finns ett antal varianter beroende på bl.a. vilket interface du vill ha - SPI, 2-wire eller RS232, hur många knappar du vill ha (1-10) och annat... (qt1103 osv..) Men QT110A kostar där ca (25 kr + frakt + frakt) * moms = ca 50 kr, då får du den av mig i ett kuvert på posten (jag kanske skickar ordern om en vecka, sen tar det ett par dagar innan den kommer). Kretsen är en 8-pin SOIC.
Touchsensorn är ju kapacitiv, går det verkligen genom aluminium då?
Touchsensorn är ju kapacitiv, går det verkligen genom aluminium då?

Aaaa det är ju det som är frågan, om det går igenom... Om det inte fungerar så har jag betalar 200kr+ helt i onödan. Men jag måste ha något liknande. Undrar då om det inte är säkrare med den där knappen från elfa som jonnorberg skrev?
Ahh det stod ju Icke ledande material
Ahh det stod ju Icke ledande material

det finns dom som annvänder ultraljud , piezokristall på baksidan och känner av om det dämpas på framsidan om man håller ett finger emot, men att bygga en sådan lär inte vara kul
Nu har jag läst på. Kapacitiv fungerar inte genom metall, men det gör induktiv. Men den induktiva kräver en liten rörelse ovanför knappen och det passar heller inte för mig.
Men det som fungerar är det jag tänkte på från första början och det som grym skriver. Men jag hittar inga exempel på nätet så jag vet inte hur jag ska börja.
Löser jag det inte så får jag väl gå på det oönskade med lite motstånd och några transistorer
Men det som fungerar är det jag tänkte på från första början och det som grym skriver. Men jag hittar inga exempel på nätet så jag vet inte hur jag ska börja.
Löser jag det inte så får jag väl gå på det oönskade med lite motstånd och några transistorer

bara en dum tanke, om man bygger det rätt kan man ha en optokopplare från nedsidan till ovansidan av lådan så man har en stråle som man bryter om man trycker på rätt ställe
kräver dock att man har en liten rilla på uppe och nera på fronten, men det finns ingen knapp, går relativt enkelt att bygga
kräver dock att man har en liten rilla på uppe och nera på fronten, men det finns ingen knapp, går relativt enkelt att bygga
Annars kan du ju ha en annan form av touch. Du borrar 2 st 1 mm hål med lagom mellanrum. I hålen lägger du någon plast som du sedan borrar ett 0.2 mm hål i. i de hålen trär du i en koppar/silverledare och lägger det jämnt med ytan. Ja, det kommer synas men mycket lite. Eller kan du tom bara ha en ledare och ett hål, använder chassiet till andra polen.
Bara en tanke även om du inte vill ha det så...
Bara en tanke även om du inte vill ha det så...
grym, tanken är inte alls dum! Det skulle vara häftigt, helt klar! Och enkelt är det ju! hmm men problemet kommer ju då hur man ska dölja dessa.
citizendildo, det går bra ihop med min lösning (transistorerna)! Det blir nog en sådan lösning. Nu ska jag bara lägga upp allt på ritbordet och labbplattan
Sen kan man även ha lite lysdiod bakom så lyser det med en liten mörk punkt i mitten! 
citizendildo, det går bra ihop med min lösning (transistorerna)! Det blir nog en sådan lösning. Nu ska jag bara lägga upp allt på ritbordet och labbplattan

Och du vet att en lysdiod även är en ljussensor va?
Dvs man skulle kunna sätta ett arrangemang där en diod lyser och en annan "känner av" om det är något framför.

Fan tänkte jag inte på det??
Detta blir ju bara bättre och bättre. Men nu om jag på den sak. Detta skall bla användas i väääldigt mörka utrymmen. Inte så kul då om produkten får för sig att stänga av sig