Tacksam om någon kan hjälpa mig med dimensionering av två magnetbrytare av tungelement, eventuellt även med relä om det behövs.
Variant 1) Ska ge kort strömpuls av-på-av, ca 12V, 3W, (gärna en liknande lösning som funkar av-på också!)
Variant 2) Ska ge kort strömpuls av-på-av, 12V, 12W
Gärna med ref till elfaartikelnr.
Jättetack på förhand!
Om du söker på tungelement på ELFA får du upp en lista på 15 st.
Att få dom att ge ut en puls kan lösas med en timer. Men också mekaniskt, om magneten åker förbi. Det saknas en hel del uppgifter om hur det är tänkt att det ska fungera för att svara. T.ex. kan problemet vara helt olösligt, med tungelement eller reläer, om det ska gå väldigt fort.
Jag tänker en enkel lösning där ett tungelement ska ge en kort puls när en magnet förs över den. Pulsen fungerar att göra med av-på-av på en vanlig vippbrytare men jag vill hellre välja en annan lösning. Jag är osäker på vilket tungelement som är lämpligt och om det behövs ett relä. Antar att någon här har kunskapen... =)
Brytaren ska styra leddrivare i ficklampa, kräver en kort strömpuls för att växla effektläge- Och jag vet att det är enklare med färdiga lösningar... Men enkelt suger!
Jag ska ha tungelement för att styra drivare från taskled, de verkar vilja ha antingen en kort puls eller att kretsen sluts, lite beroende på drivare. Det handlar, som jag förstår, inte om särskilt många milliamp över tungelementet. Kanske förstår du bättre?