Jag har sett att man kör asynkronmotorer på 1-fas med tredje lindningen kopplad via en kondensator ibland. Jag antar att det är för att göra handhavandet enklare i och med att apparaten vanligvis kan kopplas till ett vanligt 1-fas uttag. Men en tanke har legat och gnagt i bakhuvudet en tid nu. Skulle en motor kopplad på detta sätt fungera bättre om det fanns möjlighet att koppla den till 3-fas istället? Med bättre avser jag större vridmoment och nyttoeffekt samt kanske även mindre förluster? (tänker mig att fasläget mellan respektive borde ligga "mer rätt" än när man använder 1-faskopplingen)
Japp. 3-fas är oslagbart, med en extra tråd får man bara fördelar. Högre effekt, mycket bättre startmoment, fasläget kommer att ligga rätt på 120 grader (vid kondensatordrift mindre än 90 grader)
Enda felet är att det inte finns en måttligt stor trefaskontakt för 10A.
Protte
Jag har en testrigg för en trefas apparat och "test belastningen" är 3 st 40W glödlampor drivet från ett 16A uttag. Det är lite att skjuta mygg med kanon.
Då var man inte helt och hållet ute med cykeln med andra ord då. Efter att ha pluggat lite elkraftsystem (och desssutom har problem med snedbelastning, EN huvudsäkrning går lite då och då) så har man ju dessutom gått och blivit lite av en trefasbög som vill fördela all belastning så jämt som möjligt, och då borde ju trefasbelastningar vara ideala i dessa fall.
Nu är det så att jag har en vadkap som använder just en asynkronmotor kopplad på enfas. Den är både ful och dålig och jag tycker att den är för svag i sitt nuvarande utförande. (kan dessutom nämna att den har helt underbara tomgångsförluster, motorn blir brännhet av en halvtimmes körning, UTAN sågklinga monterad!) Givetvis går jag och funderar på om det skulle gå att koppla denna till trefas, då detta finns tillgängligt. Vad som oroar mig är tanken att motorn kanske är konstruerad för sin nuvarande koppling, dvs för en "fas till fas" -spänning på 230 volt istället för 400 volt, det borde väl spara lite koppar?
Enfas asynkronmotorer har bara 2 lindningar, en huvudlindning och en startlindning varav ena änden av båda är ihopkopplad till en och samma pol, därav kan det se ut som om de vore 3-fasmotorer men så är inte fallet.
Läs på märkskylten på motorn så ser du om det är en ren enfas eller en motor som är omkopplingsbar.
Är den köpegjord och hyfsat ny är det med stor sannolikhet en enfasmotor.
Alternativt lägg upp en bild på skylten så ska det nog bli bestämt om den går att köra på 3~.
gärna också dess cos(fi), effekt och hur mycket ström den drar (bör stå på plåten)
bonus om du kan mäta lindningsresistansen (och kolla om de är lika i värde mellan lindningarna) och hur mycket tomgångström den drar olastad samt kondingvärde på start/driftkondingen.
här får också koll på om du hittar 3 eller 2 lindningar...
Är det olika motståndsvärden på lindningarna resp. hittar bara 2 lindningar så är det kört med 3-fasambitionerna om du inte är villig att byta motor
prototypen skrev:Enda felet är att det inte finns en måttligt stor trefaskontakt för 10A.
Perilex är iofs avsedd för 16A, men den är i mitt tycke åtminstone "acceptabelt" smidig. Man behöver i alla fall inte direkt skämmas för att ha den i möblerade rum så att säga:
OBS stycket om att nolla ofta saknas trots att det eg. är olagligt, kan vara bra att veta.
Jag har sett spisar med gjuten perliex-hane som om jag inte minns fel faktiskt inte hade något noll-stift (jag kan minnas fel). Märkligt att man inte tagit fram perliex-uttag med "pluggat" noll-uttag...
Stiftproppen utan nollstift (eller av plast) ÄR inget problem, problem blir det då man kommer med en spis som kräver nolla och har nollstift men nollan är inte kopplad i uttaget, det blir 0-400V till halva spisen medan den andra får 400-0V.
CEE uttag ska visst finnas vita för bostäder , detta torde strida mot produktstandarden där färgen anger spänningen men det har man kanske dispens för.
Ja, jag tänkte alltså att det borde finnas perliexuttag som det bara går att stoppa in stickproppar utan nollstift i, att montera där det inte finns nolla framdraget.
Sant det där med CEE-färgen. Frågan är dock om färgen verkligen är ett krav som t.ex. elsäkerhetsverket ställer, eller om det "bara" är ett krav för att kontakten ska få sägas vara en CEE-kontakt?
Färgen är "egentligen" bara en hjälpreda för att man inte ska försöka vålda ihop fel kombinationer av kontakter, det ska ju ändå inte gå att koppla ihop fel kombinationer om jag inte minns totalt galet.
Jag utgår från att det är lock även på de vita kontakterna. Är det kanske röda delar innanför locket, så att man ändå känner igen färgen?
Problemen är väl annars att det (knappt?) inte finns något CEE-uttag som passar att fälla in i dosor, och det finns väl inte heller vinklade eller åtminstone smidigare sladdhanar.
Dessutom är det inte så lätt att hitta lämplig kabel för inomhusbruk, om man nu inte letar i specialaffärer eller tar reda på kabeln från någon spis/tvättmaskin/torktumlare. De där RDO/RDOE o.s.v. som man har utomhus eller i garaget är ju inte precis trevliga inomhus... (för övrigt tycker jag att arbetsmiljöverket borde förbjuda RDO i alla sammanhang där man inte av andra skäl ändå är tvungen att använda handskar, och för att gå extremt off-topic borde det också vara förbjudet att yrkesmässigt hantera bilar som sprayats med cockpit-spray...).
>tycker jag att arbetsmiljöverket borde förbjuda RDO i alla sammanhang där man inte av andra skäl ändå är tvungen att använda handskar
Jag _tror_ att jag vet vilken slags kabel du menar. Skulle du vilja utveckla varför du inte gillar den? (Epost/egen tråd går fint om du vill hålla det utanför den här tråden.)
Fattar heller inte snacket om RDO, inomhus kan man gott använda RKK som anslutningskabel om det var det som var frågan. Sedan hoppas jag för allas förståelse om man använder ordet "handskar" bara för något man har på händerna, som trefas anslutningsstickpropp tycker jag det är helt fel. 3-fas stickpropp eller CEE don vore väl mera entydigt, vi har ju stickpropp eller schucko för enfas i vokabulären.
Sådär ja, nu har vedkapen varit framme igen. Det fanns tyvärr ingen märkplåt överhuvudtaget på motorn. Det enda som gav någon information var ett klistermärke på en kåpa som berättade att sågen var på 2.2 kW och klingdiametern och kanske något mer...
Jag antar att det inte finns något att göra med den utan att det bara är att vänta på att något ska gå sönder så att man får anledning att byta ut den.
Angående RDO: Jag *kanske* blandar ihop med REV? Jag tänker iaf på gummiisolerad kabel som inte är oljebeständig, den har nästan alltid en yta som förstör huden om man hanterar den med bara händer.
Öhh, nu har jag googlat lite. Det är nog så att det är REV/REVE som jag ogillar och RDO/RDOE är helt okej? Det är iaf den som är "matt" som jag ogillar och den som är "blank" som jag tycker är helt okej.
Jag hoppas för övrigt att det var SKK och inte RKK som prototypen menar...