Jag tänker mig att det bara ska behövas en RX och en TX till RS485-drivern från processorn för att det ska fungera. Men om jag kopplar 2 st sådana drivers (tänkte använda LTC485 eller ekvivalent) MOT VARANDRA SÅ BLIR DET VÄL KORTSLUTNING ?
Det finns ju en pinne som heter DE som uppenbarligen måste sättas on vid sändning och omedelbart off efteråt för att inte orsaka kortslutning när den på andra sidan svarar ?
Dels verkar det lite ogenomtänkt. Om båda startar konversation samtidigt? Och om jag kör hårdvaru-UART i processorn så blr det ju extra jobbigt om jag måste shifta ytterligare en pinne "sänd / ta emot" vid varje sändning. Måste man verkligen göra det, eller finns det nån lösning där DE alltid kan vara "on" och man både kan sända och ta emot data? Annars måste ju båda processorerna ha stenkoll så att de inte pratar i mun på varandra!
Alternativet, som jag hade föreställt mig, var att vem som helst skulle kunna prata när de andras datautgång är "hög" - dvs passiv, så som det är på t.ex. I²C. Men det kräver väl en open -collector lösning, och det är väl långt ifrån RS485 antar jag?
Vitsen med att jag vii använda RS485 är ju att det funkar relativt säkert på lite längre avstånd. Nu ska jag visserligen inte ha mer än ca 10 meter (vid 1 MHz) men I²C klarar ju knappt en halvmeter, vad jag förstår.
Finns det andra lösningar med den funktion jag söker, dvs:
* kan ta emot data när TX är hög.
* kan skicka och ta emot med bara två trådar (plus GND)
* minst 10 meter och 1 Mbps
(RS232 klarar ju bara 100Kbps och 5 volts logiska nivåer antagligen inte så långt vid 1 MHz ?)
I mitt fall är dessutom slavkretsen "korkad", dvs. den vet inte om den tar emot data eller sänder, utan har alltid sin RX och TX aktiva. (när den tar emot data är då TX hög, men det är den ju också då den sänder ettor) så den kan ju inte ge någon styrsignal till DE-pinnen.