32 kHz till 1 Hz
-
32 kHz till 1 Hz
Jag såg ett program för lite sedan på tv där de visade hur en klocka funkade. De hade en kristall, kvarts tror jag det var. Den ger 32 kHz Sedan var den kopplad till en liten komponent som dividerade 32 kHz ett antal ggr så den gav ut en Hz som sedan användes för att vrida en pulsmotor ett halvt varv.
Nu undrar jag vad den komponenten heter som gör så jag bara får en Hz då jag kopplar en 32 kHz kristall till den.
Tackar på förhand!
hz -> Hz ; mellanslag //adm
Nu undrar jag vad den komponenten heter som gör så jag bara får en Hz då jag kopplar en 32 kHz kristall till den.
Tackar på förhand!
hz -> Hz ; mellanslag //adm
Re: 32khz till 1hz
32.768kHz means it is precisely half of a 16-bit counter.
Start counting a 0x80 (or 32768). When the counter rolls over from 65535 to 0, then you know that exactly one second has passed.
Reset the interrupt, reset the counter, and start counting again!
Start counting a 0x80 (or 32768). When the counter rolls over from 65535 to 0, then you know that exactly one second has passed.
Reset the interrupt, reset the counter, and start counting again!

du behöver en räknare med 15 vippor.
CMOS-kretsen 4020 eller 74HC4020 innehåller 14 vippor... en för lite. Då får du 2 pulser per sekund.
Köper du 74HC4060 så har du inbyggd oscillator, så du behöver bara koppla in 32768 Hz kristallen, ett motstånd och två kondensatorer så har du en färdig klocka.
kopplar du på en 4020 på den så får du inte bara hela sekunder utan t.ex. 128 sekunders-intervaller, eller en puls med 2timmar, 16 minuter och 32 sekunders intervaller.
CMOS-kretsen 4020 eller 74HC4020 innehåller 14 vippor... en för lite. Då får du 2 pulser per sekund.
Köper du 74HC4060 så har du inbyggd oscillator, så du behöver bara koppla in 32768 Hz kristallen, ett motstånd och två kondensatorer så har du en färdig klocka.
kopplar du på en 4020 på den så får du inte bara hela sekunder utan t.ex. 128 sekunders-intervaller, eller en puls med 2timmar, 16 minuter och 32 sekunders intervaller.
4521 delar med som minst med 18 vippor.
Kanske inte riktigt vad du vill ha...
Kanske inte riktigt vad du vill ha...
-
tackar för många svar. Nu har jag lite att läsa om, men det kan hända att jag återkommer när jag skall prova detta. Det är väl inte så solklart för en nybörjare. 

Ett annat alternativ kan vara att använda en liten mikrokontroller med timer och som kan drivas av extern (lågfrekvent) kristall. Kostar kanske någon krona mer men det blir få komponenter.
Finns det inte färdiga kristalloscillatorer som ger 1 Hz?
Om inte annat finns det ju färdiga prescaler-kretsar där man kan programmera delningen.
Om inte annat finns det ju färdiga prescaler-kretsar där man kan programmera delningen.
Vill man göra det enkelt för sej så brukar batteridrivna urverk oftast ha en separat krets som ger en puls per sekund baserat på just en kristall.. den pulsen drar en magnet som puttar fram sekundvisaren en sekund.
Senast redigerad av Glenn 26 november 2009, 17:13:20, redigerad totalt 1 gång.
Ett annat sätt är att många GPS-moduler har en 1pps utgång som är syncad mot GPS-tid ^_^ 
(ja jag vet att lösningen är lite overkill i dom flesta fall samt att den bara fungerar om man har gps-lock...)

(ja jag vet att lösningen är lite overkill i dom flesta fall samt att den bara fungerar om man har gps-lock...)
Dallas har en Serial Alarm Real Time Clock (RTC) DS1306
Kretsen har en pinne med en 1Hz fyrkantvåg ut.
Tillverkas också av Maxim.
Kretsen har en pinne med en 1Hz fyrkantvåg ut.
Tillverkas också av Maxim.
-
Här fanns det gott om olika lösningar. Och de var av skiftande slag. Får läsa lite mer om de olika alternativen. Tackar igen!
Om du hittar någon som säljer DS1306 så ange det gärna här.
Jag har inte letat.
Jag har inte letat.
Tex
http://se.farnell.com/1379810
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 1306%2B-ND
(men för företag eller så dyr frakt, men alltså inte omöjligt att köpa)
http://se.farnell.com/1379810
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 1306%2B-ND
(men för företag eller så dyr frakt, men alltså inte omöjligt att köpa)