byta lager i ac servo motor.
byta lager i ac servo motor.
Går det att byta lager i ac servomorer, det är alltså permanent magnet motorer. Har läst någonstans att magnetisiringen blir förstörd om man tar bort rotorn? någon som är insatt?
Re: byta lager i ac servo motor.
Se lite av samma diskussion här: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=37994
Gäller iofs stegmotorer men det snackas lite andra typer också.
Gäller iofs stegmotorer men det snackas lite andra typer också.
Är det permanentmagneter i en AC servomotor?
Jag trodde alla sådana var högfrekvens asynkronmotorer.
Jag trodde alla sådana var högfrekvens asynkronmotorer.
Vad jag förstår finns det både och men det vi "vanligen" menar med AC-servo är synkron-motorer och har permanentmagneter i rotorn.
Jag har en motor från Baldor som jag behövde lite tekniska data på, jag mailade deras kund-support och vi hade en trevlig mail konversation (dom plockade fram data på en 15 år gammal motor åt mig på mindre än 10 minuter) Sen frågade jag om just detta eftersom jag ville bearbeta axeln för att montera en enkoder - går motorn sönder om jag plockar ut rotorn? Dom svarade aldrig....
Så, för MIN del är det fortfarande oklart och hurvida det eventuellt går att göra verkar bero på typen av magnetmaterial.
Men, för att byta lager så behöver man kanske inte ta ut rotorn? Normalt sitter väl lagret i respektive gavel så man kan plocka bort en i taget och byta...
Jag har en motor från Baldor som jag behövde lite tekniska data på, jag mailade deras kund-support och vi hade en trevlig mail konversation (dom plockade fram data på en 15 år gammal motor åt mig på mindre än 10 minuter) Sen frågade jag om just detta eftersom jag ville bearbeta axeln för att montera en enkoder - går motorn sönder om jag plockar ut rotorn? Dom svarade aldrig....
Så, för MIN del är det fortfarande oklart och hurvida det eventuellt går att göra verkar bero på typen av magnetmaterial.
Men, för att byta lager så behöver man kanske inte ta ut rotorn? Normalt sitter väl lagret i respektive gavel så man kan plocka bort en i taget och byta...
Sitter det en resolver eller nån annan form av ankarlägesgivare som du behöver ta bort för att få bort lagren så kommer mest troligt inte motorn att gå efteråt.
Lägesgivaren berättar för motorstyrningen när det är dags att byta fas och flyttas den från rätt läge så tappas både moment och effekt och kanske även rotation.
Motortillverkaren har lite trix för att ställa in den, vanligtvis att släppa på en likström på två eller tre faser så ankaret ställer sig i ett visst läge och då ska det vara en viss utsignal från lägesgivaren.
Tyvärr är det vanligtvis bara motortillverkaren som känner till den hemliga formeln med strömmar och signaler och de brukar inte vilja berätta detta.
Lägesgivaren berättar för motorstyrningen när det är dags att byta fas och flyttas den från rätt läge så tappas både moment och effekt och kanske även rotation.
Motortillverkaren har lite trix för att ställa in den, vanligtvis att släppa på en likström på två eller tre faser så ankaret ställer sig i ett visst läge och då ska det vara en viss utsignal från lägesgivaren.
Tyvärr är det vanligtvis bara motortillverkaren som känner till den hemliga formeln med strömmar och signaler och de brukar inte vilja berätta detta.
Du kan kanske byta lagret utan att plocka isär motorn allt för mycket...
det är enkelt, skjut i ett järnrör med samma diameter , eller aningens mindre , samtidigt som du plockar ut rotorn
"skjut i ett järnrör med samma diameter , eller aningens mindre"
Nu blir jag förvirrad.
Satt inte permanentmagneterna i rotorn?
I sådana fall blir det väl att skjuta in rotorn i ett rör som är aningens större.
Nu blir jag förvirrad.
Satt inte permanentmagneterna i rotorn?
I sådana fall blir det väl att skjuta in rotorn i ett rör som är aningens större.
ahhhg, tankefel
tänkte på dom dc motorer jag plockat ur, där är det ju tvärt om
tänkte på dom dc motorer jag plockat ur, där är det ju tvärt om