ingen som använder 18F452

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
killer00

ingen som använder 18F452

Inlägg av killer00 »

Såg på http://www.voti.nl/swp/index.html att Pic:en 18F452 är deras
"1rst choice", men jag har inte hört att någon använder den.

Kan ni säga en bra, liten, programmerare till denna?
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Du kan använda i stort sätt vilken programmerare som helst, t.ex. JDM.

Jag tror att orsaken till att just inga nybörjare använder den är att de hittar projekt på nätet och de flest är gjorda åt 16F84, eftersom den var bäst för nybörjare för några år sedan.

Men börja på med 18F452 du bara, tror att det är en grundmodell av 18-serien och bra att börja med. :)

Jag har själv börjat gå över till 18-serien från 16-serien eftersom den är mera funktionell.
killer00

Inlägg av killer00 »

Regel Nr.1 skrev:Så läser vi ända reglen en gång till...
Tittade på JDM-programmeraren, men såg inte att det stog nåt om att den skulle klara 18F452? Vad använder du själv?

En annan sak, vilken kristall (från elfa) ska jag använda till min pic?
Den är väl 20mhz tror jag.
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Jag använde JDM och IC-Prog och det fungerade bra. Ifall du har en JDM-programmerare för 16F84 så kan du ju inte använda den direkt eftersom de inte är pinkompatibla. Men det är bara att kontrollera med databladet och sen göra så att PGD i programmeraren går till PGD i pic:en o.s.v. Notera även att båda Vdd och båda Vss skall vara connectade!

Ett tips är att använda en bootloader för att ladda program till pic:en. Med en bootloader behöver du bara använda programmeraren en gång och det är när du programmerar in bootloadern. Sen när du skall ladda ner egna program så är det bara att köra över det till pic:en via serieporten... Mycket snabbare och behändigare när man håller på och testar! Kolla på Microchips hemsida, där finns det en bootloader för 18-serien att ladda ner.

Angående kristallen så kan du använda t.ex. 74-508-28... Det har egentligen ingen skillnad vad du använder för hastighet på kristallen, det som är angivet på pic:en är maxhastighet (vilket borde vara 40MHz). Men enligt databladet kan man inte använda över 25MHz kristall, om man vill köra med 40MHz måste man ha en 10MHz kristall och sätta PLL.

Slutsats: Använd en PARALLELLkristall med hastighete max 25MHz + kondensatorer som är 15-30pF.

/Andreas
killer00

Inlägg av killer00 »

Tack för svaret!

jag visste om det där med bootloader, fast inte att det var gratis.
Såg bland annat att det följde med MicroCode Studio Plus, men om det finns gratis-alternativ är ju det klockrent...
Skriv svar