Till mitt kommande TNC-bygge ska jag nyttja en M8535.
Det roliga är att jag inte ens får igång UARTen. Har läst i databladet och förstår skrämmande lite av hur jag ska gå till väga och vilket register som är till vad.
Normalt används "addresserna" för funktion anrop och hopp och efter som AVR instrukrionena är 16bitar eller 32bitar så Program Conter pekar på två byte i taget, medan lpm peakar på en byte så en om vandling måste göras, delvis *2
Tänk på att t.ex. atmega48 delar sin interna klocka med 8 som standard, så den blir på 1 MHz som man får använda för att räkna ut vilken baud man ska ha.
Förresten, du har inte satt nån baud rate alls Kolla på sidan 64 i databladet så har du en tabell på vanliga baudrates, sen använder du I/O UBRR.
X, Y och Z är 3st 16bitars register. Eller egenltigen är de de 6 övre registren som är X, Y och Z.
HIGH() och LOW() är funktioner för att maska ut bitarna rätt. HIGH() kör de övre bitarna och LOW() de lägre.
ZL, ZH osv är high/log på registrena.
Exempel:
.equ DATA = 0x7a69
ldi ZL, LOW(DATA)
ldi ZH, HIGH(DATA)
Säger nog sig själv att den lagrar värdet DATA i Z.
En sida jag kan rekomendera är avr-beginners.net. De har tutorials om går igenom de enklaste sakerna (bland annat uart och sram) och är lätta at förstå.
ante: Ok, gör M8535 det också? Det gör den inte väl?
Jo jag känner till UBRR och hur man använder UART. USARTen på M8535 är däremot mycket mer komplicerad (iallafall i mina ögon )
chille: Så det är X man använder till SRAM? Z till flash-minnet (.db-strängar) och Y till? Tittade på avr-beginners och tror att jag förstår hur man nyttjar SRAM nu.
Nä, vad jag vet är det bara 3 likadana register som man kan använda hur man vill. Dock finns det väl säkert instruktioner som är "hårdkodade" till ett visst register, så det kanske är som du säger. Har faktist inte tänkt på det. Får kolla i databladet sen
Jag läser vidare på avrbeginners nu. Man kan tydligen använda X, Y och Z allihop till samma saker. Däremot är det bara Z som kan nyttjas till flashminnet.
panic: nej det gör den inte, den har visst inte nån intern oscillator över huvudtaget.
Uarten är likadan på alla avrer, inte så krånglig om man läser databladet ordentligt
Men hur snabb klocka har du? Att ha en klocka med högre felprocent än 1% är tydligen inte rekommenderat.