Elmätarens elförbrukning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agust78

Elmätarens elförbrukning

Inlägg av Agust78 »

Hej!
Jag ska köpa en begagnad digital 3 fas elmätare. En sådan som alla har hemma. Jag ska använda den till att mäta olika apparaters förbrukning. Jag har köpt en mätare från Clas ohlson men man får ju inte rätt förbrukning med en sån då den även mäter den reaktiva effekten. Nu undrar jag följande:

Elmätaren tar ju också lite ström, den syns väl inte på mätaren? Ger elbolaget den strömmen gratis? Jag tänkte att annars så får jag ju inte rätt resultat då jag mäter förbrukningen på olika apparater.

Fungerar en digital 3 fas mätare fastän endast 1 fas är inkopplad?
danielr112

Re: Elmätarens elförbrukning

Inlägg av danielr112 »

Vad exakt ska du mäta?

Köp en 1.fas mätare om du ska mäta 1-fas. Borde väl funka med en 3-fas med men är osäker.

Hur små strömmar ska du mäta då? Kan tänka mig att mätare säkerligen tar en halv watt eller nåt.
Agust78

Inlägg av Agust78 »

Jag tänkte mäta t.ex apparaters standby förbrukning. Finns det 1-fas mätare som mäter rätt förbrukning?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hej

Inte alltid lätt att mäta så låga förbruningar. man får mäta över lite tid så borde det gå.

Jag har köpt ifrån http://www.varmepumpsforum.com/catalog/ ... gmhinp13l6
Agust78

Inlägg av Agust78 »

Tack för den länken, där finns det ju 1-fas mätare. Kanske jag ska köpa en därifrån då
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tittade faktiskt i en "halvmodern" trefasmätare (sån med mekaniskt räkneverk fast som stegas fram av elektronik) för ett tag sen. Om jag inte minns helt galet så drivs mätelektroniken före själva mätningen, d.v.s. elverket "bjuder" på strömmen som mätaren drar.

Om mätaren skulle visa fel om det bara finns en fas igång så skulle väl rätt många bluffare stjäla ström genom att skruva ur två huvudsäkringar, så man kan nog vara säker på att en trefasmätare funkar även om två faser saknas.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Energi-loggarna från Eco-Eye som finns i länken ovan är ju värdelösa. Dom mäter bara strömmen och gissar att spänningen är 230V och att fasvinkeln är 0 grader. Dom visar bara rätt för helt resistiva laster. Exempel på felvisning; Kylskåp 50% för mycket, dator 20%-500% beroende på belastning. Dessutom så är det "bara att öppna elcentralen och koppla in runt en kabel", livsfarligt om man inte vet vad man gör. Dom riktiga trefas-elmätarna som finns där är bra och mäter rätt för alla belastningar men kräver fast inkoppling.

Själv har jag en sån här http://www.conrad.se/?article=125323 som loggar förbrukningen i ett vägguttag och har en slot för ett SD-minne man kan dumpa mätvärdena på. Den har 1% mätnoggranhet från 1.5W oavsett fasvinkel. Jättebra att efteråt kunna se förbrukningens utseende för internittenta förbrukare som kylskåp och sånt.
Det går ju inte att mäta fast kopplad utrustning ned den men det är ju alltid svårt även med en fast mätare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Är eco eye så dåliga? Trodde jag fatiskt inte. Låter urboota dumt att gissa spänningen när de likväl kan mäta fram det.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fast tanken med Eco-Eye är inte att ge en 100% korrekt uppgift om nuvarande elförbrukning. Eco-Eye är främst ett verktyg för att se att det faktiskt gör (stor) skillnad när man stänger av förbrukare. Och att den skulle visa så fel som det hävdas i den här tråden är nonsens.

Jag loggar förbrukningen direkt från elmätaren och har även en Eco-Eye ansluten. Oftast stämmer värdena överens +/-5%.

Iofs så bor jag rätt centralt och min spänning ligger rätt stabilt på 230V.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

elf98. kan du kolla upp om den faktist tar spänningen för givet? För mig som bor på landet varierar spänningen mellan 220-235V. Och då kan det göra bra mycke mer skillnad än 5% skillnad tyvär. :/
Borre

Inlägg av Borre »

Använda en Ecoeye för att mäta enskilda apparater är verkligen inte att rekommendera, av de anledningar Pucco skriver, om det inte är resistiva laster. Och nej det är inget nonsens, mäter man på en dator exempelvis så kan värde var något rätt eller väldigt fel.

Provade både Ecoeye och den där liknande mätaren från ClasOhlson. Ecoeyen kommer jag inte ihåg men ClasO-mätaren ställde man in spänningen i 5V intervaller, ingen mätning alltså. Mätte upp hela lägenheten och det var i stort sett bara switchade belastningar igång, TV, tre datorer, några lågenergilampor. Värdena som var rätt lika för bägge mätarna var helt fel om man kontrollmätte med bättre mätare. Hur mycket minns jag inte riktigt, men inte några 5% utan snarare 25-40% beroende på belastning.

Det är ju samma sak med de här billiga ClasO och Jula mätarna man sticker i väggen, med resistiva laster fungerar det bra men med andra kan det vara hur fel som helst.

Har man i övrigt ganska stor elförbrukning med många olika belastning kan det säkert fungera bättre, vill minnas att farsan min (som mätarna kom ifrån) har en skillnad på 5-15% jämfört med den riktiga elmätaren.
Senast redigerad av Borre 22 november 2009, 13:01:19, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har själv hemma jämfört plugwsie och mätare från co med min vanliga elmätare i skåpet och ecoeye och co mätaren följer den ute i skåpet väldigt slaviskt hemma. Felmarginal på några % men det tycker jag är acceptabelt med tanke på att man har både switchat och annat.

Därför jag undrade om eco eye.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Låter urboota dumt att gissa spänningen när de likväl kan mäta fram det.

Med den "inkoppling" som Eco-eye använder ? Går det ?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sodjan du har såklart rätt. Den går i första hand på batterier så den har ju ingen kontakt :wall: Aja. den åker bort för min del då. Jag täntke inte så långt.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

danielr112 skrev:elf98. kan du kolla upp om den faktist tar spänningen för givet? För mig som bor på landet varierar spänningen mellan 220-235V. Och då kan det göra bra mycke mer skillnad än 5% skillnad tyvär. :/

Man ställer in spänningen. I 1V-steg om jag inte mins fel.
Skriv svar