Rörstegs bygge. Hjälp!!
Rörstegs bygge. Hjälp!!
Har gett mig på att bygga rörsteget i länken
http://www.solderingpoint.com/projects/ ... ompact.php
Det finns tre möjligheter att konfigurera rören som jag fattar det, pentod/triod/ultralinjär. Jag fattar inte vad det är för skillnad på dessa tre konfigureringarna. Finns det ngn vänlig själ som kan ge mig tips och info vilket jag bör välja och varför?.
http://www.solderingpoint.com/projects/ ... ompact.php
Det finns tre möjligheter att konfigurera rören som jag fattar det, pentod/triod/ultralinjär. Jag fattar inte vad det är för skillnad på dessa tre konfigureringarna. Finns det ngn vänlig själ som kan ge mig tips och info vilket jag bör välja och varför?.
Re: Rörstegs bygge. Hjälp!!
Det är väl lite smaksak vilket läge man vill köra rören i.
från: http://audiokarma.org/forums/showthread.php?p=3183310
från: http://audiokarma.org/forums/showthread.php?p=3183310
Pentode tubes have three control grids, and the addition of the extra grids allows the pentode to be run in various different output modes: triode, pentode, and ultra-linear. Triode mode mimics a true triode tube, is often of a lower power than the others, but is popular because of it's sonics. Pentode mode usually uses a tube to more of it's maximum output potential, and often gets the highest power ratings out of a tube. It's generally fallen out of favor, but making a comeback in certain DIY circles. Ultra-linear mode is sort of a compromise between the two, with power ratings between triode and pentode. Ultra-linear mode is only possible if the output transformer has a special tap that supports this use.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Käckast är ju att ha en omkopplare så du kan välja vilket som.
Jag kör själv lite blandat. Har jag inte trafo med UL-uttag kör jag pentodkopplat, speciellt när det jag använder rör med låg uteffekt. En 6550 eller GU50 kan ju få gå som triod.
Det finns en specialkoppling där det sitter en triod i en spänningsåterkopplingskedja. Denna triod gör att utgångselementets karaktäristik helt domineras av triodens. Alltså har man pentod, tetrod eller rentav en transistor, ser man ändå bara triodens karaktäristik.
Sök på "Super triode connection".
Jag kör själv lite blandat. Har jag inte trafo med UL-uttag kör jag pentodkopplat, speciellt när det jag använder rör med låg uteffekt. En 6550 eller GU50 kan ju få gå som triod.
Det finns en specialkoppling där det sitter en triod i en spänningsåterkopplingskedja. Denna triod gör att utgångselementets karaktäristik helt domineras av triodens. Alltså har man pentod, tetrod eller rentav en transistor, ser man ändå bara triodens karaktäristik.
Sök på "Super triode connection".
hmm ok... jag kommer inte att ha det omkopplingsbart.. har ett etsat pcb och kommer att hålla mig till det färdiga förslaget så mycket möjligt. har innan försökt bygga ett par olika men jag har lagt ner det till slut då det har brummat och jag har inte lyckats lösa det. Nu vill jag bara ha ett fungerande steg. 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
För att avbrumma, lägg "glödsladdarna" separat och om de måste vara i närheten av andra ledare, i 90 graders vinkel. De ska vara tvinnade.
En god idé är att om det finns ett mittuttag på glöden på trafon, kan den anslutas till 0V. Alternativ kan man sätta två motstånd på 100 Ohm över uttagen och dra ner mitten till nollan.
En god idé är att om det finns ett mittuttag på glöden på trafon, kan den anslutas till 0V. Alternativ kan man sätta två motstånd på 100 Ohm över uttagen och dra ner mitten till nollan.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:

Jag håller på och lödar klart kortet. Behöver sen införskaffa ecc82 röret sen är det i princip klart för ett snabbtest.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hade du beställt kortet därifrån (Solderingpoint).
Jag vet inte vad jag gillar mest; att löda rörkretsar på kort eller i guds fria natur (point-to-point).
Jag har lött ihop ett enkelt rörsteg på kort från Past Time Gizmos och senaste lödde jag ihop ett försteg på ett kort från Kina (http://www.analogmetric.com/). Det kinesiska kortet var bra - himla kraftigt för att klara krafterna när man hanterar i- och urtagning av rören.
Inom (), du kan speja runt lite efter ECC82:or. ECC802 och E82CC är kompatibla rör som ligger i en lite högre klass. 6N2P är också snarlikt med har nog en annan pinkonfiguration.
Jag vet inte vad jag gillar mest; att löda rörkretsar på kort eller i guds fria natur (point-to-point).
Jag har lött ihop ett enkelt rörsteg på kort från Past Time Gizmos och senaste lödde jag ihop ett försteg på ett kort från Kina (http://www.analogmetric.com/). Det kinesiska kortet var bra - himla kraftigt för att klara krafterna när man hanterar i- och urtagning av rören.
Inom (), du kan speja runt lite efter ECC82:or. ECC802 och E82CC är kompatibla rör som ligger i en lite högre klass. 6N2P är också snarlikt med har nog en annan pinkonfiguration.
Tjena.
Näää jag har etsat kortet själv. Fick layouten på mejl från solderingpoint
Näää jag har etsat kortet själv. Fick layouten på mejl från solderingpoint
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Har nu provat grejerna. Det funka inte. Kopplade in en tongenerator till ingången och det var helt tyst i högtalarana. Det brummade inte ens. Vilket iof var skönt. Kollade med oscillscope och såg att signalen inte tog sig vidare genom ecc82 till el84an. Har provat två ecc82 rör och det funkad inte med ngt av dem.
Sedan kopplade jag in signal direkt till ingången på el84an via en kondesator. Då började det tjuta i högtalaren. Kollade med oscilloscopet på el84 utgång där utgångstrafon är kopplad och signalen var helt distad. Det såg ung ut som en switchad regulator med låg last som bara går igång ibland. Höjde jag frekvensen över 4-600hs så började det spraka i högtalaren och ljudet börjadet försvinna.
Det finns en möjlighet att koppla glöden på ecc82 parallelt på kortet men det är skitdåligt beskrivet så just nu har jag dte kopplat till stift 4-5.
Jag behöver hjälp med att komma vidare.
1 Försteget. Känns som prio ett att få denna fungernade.
2 Utgångs disten. Vad kan detta bero på och vad göra åt det?
3 Min utgångstarafo är på 7,5kohm detta är inte vad som rek. spelar detta ngn roll?
Sedan kopplade jag in signal direkt till ingången på el84an via en kondesator. Då började det tjuta i högtalaren. Kollade med oscilloscopet på el84 utgång där utgångstrafon är kopplad och signalen var helt distad. Det såg ung ut som en switchad regulator med låg last som bara går igång ibland. Höjde jag frekvensen över 4-600hs så började det spraka i högtalaren och ljudet börjadet försvinna.
Det finns en möjlighet att koppla glöden på ecc82 parallelt på kortet men det är skitdåligt beskrivet så just nu har jag dte kopplat till stift 4-5.
Jag behöver hjälp med att komma vidare.
1 Försteget. Känns som prio ett att få denna fungernade.
2 Utgångs disten. Vad kan detta bero på och vad göra åt det?
3 Min utgångstarafo är på 7,5kohm detta är inte vad som rek. spelar detta ngn roll?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Är på väg ut. Tittar på lite idéer när jag kommer till baka. Utgångstrafons impedans spelar ingen roll alls. Den kan vara på 6 till 10k utan problem.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En sak till - kolla att byggt rätt, att rätt komponent sitter på rätt ställe att du inte har lödbryggor eller kallödningar.
Kolla att du har 6,3V på glöden (koppla bort B+). Lyser rören?
Sedan fattar jag inte att folk måste ha dessa djävla CAD-ritningar till scheman, istället för riktiga scheman där saker och ting sitter på pappret som de sitter i "verkligheten".
Kolla att du har 6,3V på glöden (koppla bort B+). Lyser rören?
Sedan fattar jag inte att folk måste ha dessa djävla CAD-ritningar till scheman, istället för riktiga scheman där saker och ting sitter på pappret som de sitter i "verkligheten".

jag ska kolla genom det jag har "grepp" om. El 84orna lyser. Inte ecc82an men där har jag mätt med multimeter att det finns 6,3V på pinne 4-5
ja ritningen är inte helt lysande direkt. Det fanns en massa byglingar som inte finns med på placerings ritningen utan jag var tvungen att kolla på schemat och ta en funderare. Fortfarande har jag ett fåtal byglingar som inte är kopplade men som jag inte riktigt hittat vad de är till för. Sedan är det som sagt byglingen på glöden till ecc82an som jag inte är helt 100 på heller.
ja ritningen är inte helt lysande direkt. Det fanns en massa byglingar som inte finns med på placerings ritningen utan jag var tvungen att kolla på schemat och ta en funderare. Fortfarande har jag ett fåtal byglingar som inte är kopplade men som jag inte riktigt hittat vad de är till för. Sedan är det som sagt byglingen på glöden till ecc82an som jag inte är helt 100 på heller.