Ritning till dieselgenerator!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ponta_Mc.G

Ritning till dieselgenerator!

Inlägg av ponta_Mc.G »

Hej. jag jobbar på ett projekt i skolan som är ett styrsystem till en dieselgenerator (Volvo d96 lastbilsmotor kopplad till en uråldrig elektromekano tillverkad generator) och vi undrar om någon här har ritningar till ett eventuellt styrsystem eftersom några såna inte går att hitta på internet. Inte vad vi letat efter i alla fall.

Om tråden är på fel ställe. flytta den gärna..
Användarvisningsbild
stenberg

Re: Ritning till dieselgenerator!

Inlägg av stenberg »

Ska ni ge ut elen i nätet eller bara köra en borrmaskin eller nåt vid nåt bygge eller tex. ha den som kompensering vid en mini vindpark eller npt?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Sedan är det ju en j-a skillnad om det handlar om att starta/stoppa/övervaka motorn eller om det är varvtalsregleringen mot frekvens/utspänning som skall göras om om den isf skall fasas in på nätet eller inte.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Söker du efter dokumentation till den gamla orginal regulatorn?
Eller ska du ha ritningar till en modern styrning?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är ju säkert en magnetisk regulator i den nu om den är så gammal och det var ju nåt år sen Elektromekano var på topp.
En magnetisk regulator är inte speciellt avancerad i sin funktion, i princip är det en spänningstrafo och en strömtrafo.
Spänningstrafon står för grundspänningen obelastat och strömtrafon lägger på mer när belastningen ökar.
Denna sammanlagda spänning likriktas och skickas in i fältlindningen.

I en modern magnetiskt reglerad 5,5kVA generator finns det bara en, något justerbar, trefastransformator och en likriktare så ström och spänningsdelen är ihopbyggd.
Antar att det går att göra så för att variationen på ingående material är mycket lägre idag så det behövs inte så stora justermöjligheter.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Denna sammanlagda spänning likriktas och skickas in i fältlindningen."

Är du säker. Jag har aldrig hört att varit likriktare i dom gamla regulatorerna.
En Elektromekano har separat likströms magnetiseringsmaskin, driven från huvudgeneratorn.
Sedan reglerar man fältströmmen på magnetiseringsmaskinen med hjälp an en transduktor.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Säker kan man aldrig vara, det finns nästan lika många regulatorversioner som generatorer.
Nu var jag nog kanske inte på de illgamla utan de bara lite gamla och kanske lite mindre åxå.
Närmare bestämt en traktordriven generator från slutet på 60-talet jag tittade lite på för ett tag sen.
Men omvägen via transduktor och likströmsgenerator blir ju i princip en likriktning så egentligen är det samma sak.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Men omvägen via transduktor och likströmsgenerator blir ju i princip en likriktning så egentligen är det samma sak."

Visst är det ju så. "Mekanisk" likriktning.
Frekvensen däremot styrs enbart av varvtalsregulatorn på dieselpumpen.

Det hade varit kul med en bild på aggregatet.
ponta_Mc.G

Inlägg av ponta_Mc.G »

stenberg skrev:Ska ni ge ut elen i nätet eller bara köra en borrmaskin eller nåt vid nåt bygge eller tex. ha den som kompensering vid en mini vindpark eller npt?
Den ska driva lampor och en linbana på ett museum. Vi vet inte särskilt mycket om hur den funkar eftersom det inte finns några ritningar och alla kablar är avklippta. Delar och liknande kommer beställas i januari.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag är väl inte alltid lagens och ordningen bäste ryttare, men när saker ska sitta där andra kan komma åt det eller elektriciteten från det. Då brukar jag backa.
Fundera på om ni verkligen vill stå för resultatet när det är i offentligt rum den kommer stå.

Att ni utan rätta kunskaper inte borde, eller utan rätta behörigheter ens får göra nåt, det är väl underförstått?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag kan inte se bilderna, som är ett mer eller mindre måste för att få hjälp med gamla grejor. :)
ponta_Mc.G

Inlägg av ponta_Mc.G »

FormerMazda skrev:Jag är väl inte alltid lagens och ordningen bäste ryttare, men när saker ska sitta där andra kan komma åt det eller elektriciteten från det. Då brukar jag backa.
Fundera på om ni verkligen vill stå för resultatet när det är i offentligt rum den kommer stå.

Att ni utan rätta kunskaper inte borde, eller utan rätta behörigheter ens får göra nåt, det är väl underförstått?
Allt är helt och hållet övervakat av våran lärare som är fullt utbildad och vi vet mycket väl vad det är vi sysslar med.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Allt är helt och hållet övervakat av våran lärare som är fullt utbildad och vi vet mycket väl vad det är vi sysslar med."

Är det han som tagit bilderna också? :lol:
skarplycka212

Inlägg av skarplycka212 »

Väcker liv i denna. Har just köpt en lika generator fick ett styrchema med om det finns något intresse.
Har inte fått i gång den ännu, men hoppas att få fart på den. Väntar på ny kol som kommer nån dag
Skriv svar