CD40106, astabil multivibrator som oscillator till högtalare
CD40106, astabil multivibrator som oscillator till högtalare
Jag har en CD40106 som jag försökt få ljud ur ett tag, men inte riktigt lyckats med.. Jag har ett niovoltsbatteri och har kopplat röda kabeln till pin 14 (+) och svarta till pin 7 (gnd), och har en högtalare med ena kabeln i pin 4 och andra i pin 7 (vilket jag antar är fel), jag har ibland lyckats få ut nåt ganska lågfrekvent ljud, men jag kan inte säga exakt hur eller när, känns som att den beter sig väldigt underligt och slumpmässigt. Hur ska jag göra?
Re: CD40106, astabil multivibrator som oscillator till högtalare
Orkar ens CD40106 driva din högtalare? Tror du behöver någon förstärkare mellan.
- prototypen
40106 ska kunna få ljud i en högtalare MEN hur är det kopplat? En 40106 ger inte ifrån sig något ljud frivilligt. Det krävs nog 1 st motstånd och en kondensator om den ska svänga (ge ljud).
Protte
Edit: I din egen länk, klicka på datasheet from TI och titta längst ned på sidan 3-390, till vänster, sedan bör du koppla en inverterare efter oscillatorn och en kopplingskondensator till högtalaren.
Protte
Edit: I din egen länk, klicka på datasheet from TI och titta längst ned på sidan 3-390, till vänster, sedan bör du koppla en inverterare efter oscillatorn och en kopplingskondensator till högtalaren.
Hmm, Jag kollade på figuren där och har nu kopplat såhär:
röd kabel in i VDD (pinne 14, från niovoltsbatteri), svart in i jord (pinne 7).
220 kOhm potentiometer mellan pinne 3 och 4
högtalare mellan 4 och VSS.
kondensator på 10 000 pF mellan 3 och jord (testade även 4 och jord)
potentiometern och kondensatorn är inom rätt intervall, men jag får ändå inget ljud, vad gör jag för fel?
Byter jag ut högtalaren mot en LED så lyser den konstant, och inget händer om jag skruvar på potentiometern.
röd kabel in i VDD (pinne 14, från niovoltsbatteri), svart in i jord (pinne 7).
220 kOhm potentiometer mellan pinne 3 och 4
högtalare mellan 4 och VSS.
kondensator på 10 000 pF mellan 3 och jord (testade även 4 och jord)
potentiometern och kondensatorn är inom rätt intervall, men jag får ändå inget ljud, vad gör jag för fel?
Byter jag ut högtalaren mot en LED så lyser den konstant, och inget händer om jag skruvar på potentiometern.
- prototypen
> mot en LED så lyser den konstant,
Det kan du inte avgöra bara genom att titta på den.
Det kan du inte avgöra bara genom att titta på den.
Ah, tack! Det funkade med en extra inverterare. Jag har inte sett det på nåt annat schema, hur kommer det sig?
sodjan: Jo det skulle jag kunna, eftersom den enligt databladet ska blinka med 0,4 sekunders intervall med 1M potentiometer och 10 nF kondensator.
- electronix
0.4 sek intervall? skulle vilja se den högtalare som fixar 2.5Hz...
Du kan ju läsa vad jag skrev också... Det handlade om en LED i det fallet..
- prototypen
ErikHK skrev:
Ah, tack! Det funkade med en extra inverterare. Jag har inte sett det på nåt annat schema, hur kommer det sig?
Om högtalaren belastar oscillatorn så hårt att spänningen aldrig orkar över omslagsspänningen så kan inte oscillatorn svänga. Den extra inverteraren har väldigt liten inström som inte stör.
Protte