Time Fountain
- FormerMazda
Time Fountain
Tjabba!
Nu när mitt elektronikskyffe är hemflyttat och jag kanske får lite mer tid till lek med det så har jag ett projekt på g! Egentligen flera, men detta är nog roligast just nu..
Har alltid fascinerats av denna:
Och vad jag förstår så är det nån liten PIC eller liknande som styr hastigheten på dioderna, men enligt mig borde det ju gå lika bra med nån logisk rinnande-ljus-koppling väl?
Det är väl i all sin enkelhet bara att rinna i rätt hastighet?
Vad tror ni?
Nu när mitt elektronikskyffe är hemflyttat och jag kanske får lite mer tid till lek med det så har jag ett projekt på g! Egentligen flera, men detta är nog roligast just nu..
Har alltid fascinerats av denna:
Och vad jag förstår så är det nån liten PIC eller liknande som styr hastigheten på dioderna, men enligt mig borde det ju gå lika bra med nån logisk rinnande-ljus-koppling väl?
Det är väl i all sin enkelhet bara att rinna i rätt hastighet?
Vad tror ni?
Re: Time Fountain
LED'na fungerar som stroboskop, sedan sitter det en avkännare för när droppen släpper. Detta medför att man, medelst en µC i detta fall, kan "låsa" dropparna.
Det har alltså intet med rinnande ljus att göra.
Det har alltså intet med rinnande ljus att göra.
- FormerMazda
Åh f*n! Så alla led's pulsar samtidigt då? Triggat på droppsläpp då, sen nån liten tidsförskjutning också.
Vad tror ni det kan röra sig om för tider man pulsar i?
Det här måste jag bygga känner jag! Jag har en doserpump "liggandes" som kan passa ändamålet tror jag.
Vad tror ni det kan röra sig om för tider man pulsar i?
Det här måste jag bygga känner jag! Jag har en doserpump "liggandes" som kan passa ändamålet tror jag.
- prototypen
Hmmmm,
Ska det trigga på droppsläppet?
Då kommer föregående droppes belysning att komma när nästa droppe behagar släppa och läget kan variera en del.
Jag tror att man måste ha en droppsläppare som släpper dropparna väldigt exakt (tidsmässigt) och sedan bara ställa stroboskopet i rätt hastighet. De kunde ju få dropparna att vandra både uppåt och nedåt och då är det ju inte i synk. (Jo med programvara kan man lägga en fördröjning som ökar med varje droppe)
Protte
Ska det trigga på droppsläppet?
Då kommer föregående droppes belysning att komma när nästa droppe behagar släppa och läget kan variera en del.
Jag tror att man måste ha en droppsläppare som släpper dropparna väldigt exakt (tidsmässigt) och sedan bara ställa stroboskopet i rätt hastighet. De kunde ju få dropparna att vandra både uppåt och nedåt och då är det ju inte i synk. (Jo med programvara kan man lägga en fördröjning som ökar med varje droppe)
Protte
- FormerMazda
Med en doserpump kan man få det rätt exakt. Sen borde det bara vara att strobea på tid, och kunna ställa tiden lite för att få baklänges-effekt tillexemepel.
Jag ska testa! Ska bara först..
Jag ska testa! Ska bara först..
Finns ju länk till sidan om bygget där.
Han känner av dropparna elektriskt (sladd med guldpläterad "elektrod" genom samma rör som vattnet pumpas.
Fast frekvens på stroben, 5 blink per droppe ungefär (men startar alltså när en droppe kommer). Det man kan variera är hastigheten på pumpen.
Han känner av dropparna elektriskt (sladd med guldpläterad "elektrod" genom samma rör som vattnet pumpas.
Fast frekvens på stroben, 5 blink per droppe ungefär (men startar alltså när en droppe kommer). Det man kan variera är hastigheten på pumpen.
- FormerMazda
Hm, ändå sökte jag info om hur han gjort. Det misslyckades jag med.
Men jag kan tänka att han triggar på pumpen för den kanske inte är tillräckligt stabil i sin droppfrekvens.
Fast jag tycker fortfarande att detta borde gå att bygga med enklare elektronik än en PIC? Nu börjar det ju mer låta som nån 555-koppling?
Men jag kan tänka att han triggar på pumpen för den kanske inte är tillräckligt stabil i sin droppfrekvens.
Fast jag tycker fortfarande att detta borde gå att bygga med enklare elektronik än en PIC? Nu börjar det ju mer låta som nån 555-koppling?
- prototypen
Det är så jädra tråkigt på detta forum, det ska finnas en färdig vattentät (
) lösning innan någon gör något.
FM ta och prova med en 555, helt rätt inställning, PROVA!!
Skulle nästan tro att det är mer mecc att få till drivning av lysdioderna och att hitta rätt diod som som ger tillräckligt med ljus under den korta tid som de lyser, men det går även om du skrotar 10 försök så kommer det att funka på det elfte (eller femtielfte).
Man skulle kunna räkna på lystiden, hur långt får droppen falla under belysningstiden 0,1 mm? eller ger det för stor oskärpa?
Protte
FM ta och prova med en 555, helt rätt inställning, PROVA!!
Skulle nästan tro att det är mer mecc att få till drivning av lysdioderna och att hitta rätt diod som som ger tillräckligt med ljus under den korta tid som de lyser, men det går även om du skrotar 10 försök så kommer det att funka på det elfte (eller femtielfte).
Man skulle kunna räkna på lystiden, hur långt får droppen falla under belysningstiden 0,1 mm? eller ger det för stor oskärpa?
Protte
Jag klickade på Mer information på Youtube och där fanns en länk till sidan med hans bygge... Han säljer också, färdiga för $200, byggsats för $100 och enbart IC (minns inte vad den kostade).FormerMazda skrev:Hm, ändå sökte jag info om hur han gjort. Det misslyckades jag med.
http://cre.ations.net/creation/the-time-fountain
Senast redigerad av Nerre 17 november 2009, 14:10:27, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
Nu snackar vi! Fast inte ihjäl idén som annars är så vanligt!
Lysdioder finns ju lite var stans, så det är inga problems. Ska bara hitta nån ÅF av lite såndär fluorescerande vätska. Kanske nån datakylsmoddare som har en skvätt till övers?
En 555:a och nån konding från elfa är ju också snart ordnat!
Nerre: Precis den sidan tittade jag på. Men inte tillräckligt ordentligt då..
Lysdioder finns ju lite var stans, så det är inga problems. Ska bara hitta nån ÅF av lite såndär fluorescerande vätska. Kanske nån datakylsmoddare som har en skvätt till övers?
En 555:a och nån konding från elfa är ju också snart ordnat!
Nerre: Precis den sidan tittade jag på. Men inte tillräckligt ordentligt då..
Ha,. jag trodde dropparna sköts ut underifrån. Med en kran så kan man ju skicka ut IR och när man får reflex så kan man tända den synliga lysdioden. Då får man supersynk 
Någon som har idé hur man kontinuerligt kan *skjuta* ut en droppe kontinuerligt underifrån?, så att man kan ha en helt platt enhet som uppnår samma fenomen?
Kanske någon form av elektromagnetiskt sammantryckt gummiblåsa med magnetventil?
Någon som har idé hur man kontinuerligt kan *skjuta* ut en droppe kontinuerligt underifrån?, så att man kan ha en helt platt enhet som uppnår samma fenomen?
Kanske någon form av elektromagnetiskt sammantryckt gummiblåsa med magnetventil?
Flouriserande vätska finns i understrykningspennor (highlighters), LED'na är UV LED och en 555 som synkas till droppsläppet duger fint, det blir dock lite svårare att få t.ex. 3 blink.