Instabilt ComHem Internet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
woxxey

Instabilt ComHem Internet

Inlägg av woxxey »

Flyttade till malmö för inte så länge sedan :) och har i och med detta bytt internetleverantör från Telia till ComHem. Telia fungerade bra på alla sätt jag kunde kräva men med ComHem så händer det allt för ofta (inte alltid) att jag inte klarar av att spela realtidsspel pga lagg. :(
Jag använder det modem/router som kom med och ansluter via ethernat
och ping och hastigheter mot speedtest.net förblir de samma när lagget sätter in...

Är det någon som haft liknande problem (med ComHem eller annan leverantör)?
I så fall, hur löste ni dem?

Tack på förhand för eventuella svar.
Nerre

Re: Instabilt ComHem Internet

Inlägg av Nerre »

Det finns nog en hel del folk som skulle anse att rubriken är tautologi. Comhem är inte direkt världsberömda för att ha bra internet.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Comhem har nog strulat max fyra gånger på fyra år hos mig, varav ett av dessa var en "major error". Helt överkomligt om man frågar mig. Jag är nöjd med Comhem.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Alla är lika dåliga enligt mitt tycke.. När jag hade 0.25mbit Telia för sisodär 6 år sedan kanske? så hade jag ständing ping på 6-7ms har hunnit uppgradera både från 2mbit och till 8mbit ligger nog aldrig under 60ms i ping nu för tiden.

Tror att näten är 'överbelastade' eller rättare sagt så kör de för många kunder på för dålig utrustning och fyller det till bredden. vet själv att företaget jag jobbar på som bla erbjuder fiber så klarar inte utrustningen av att tillhandla hålla alla 100/100mbit kanske ett par Gbit på sin höjd och det är rätt dåligt. så man får hoppas mitt område får få kunder och ett gäng pensionärer ;)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Själv har jag haft 1 problem med ComHem de senaste tre åren och då säger jag som bos, "major error".

Men jag är helnöjd och kan inte klaga :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SÅ länge det funkar så funkar comhem bra tycker jag, hög hastighet (får nästan precis 24/10 som jag betalar för), skarp IP (fast tyvärr ej statisk), och i allmänhet väl fungerande.

När det börjar strula så är det dock helvetet på jorden då deras kundtjänst är hämtad från helvetet, och deras servicetekniker verkar inte vara mycket bättre heller.

Har haft comhem i öh.. fem år blir det väl, eller ja, UPC var det i början då.. Nätet har varit nere kanske fyra gånger, plus en gång när dom bytte IP-range och ändutrustning iom UPC-comhembytet, det förvarnade dom dock om. Det värsta var dock när det var nere i hmm, nio dagar tror jag nu förra året, och jag hade STORA problem med att få dom att göra nåt åt det.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Jag hade svåra problem med ComHem för några år sedan.
Rekomenderar att du loggar lite pingningar annars tar "serviceavdelningen" dig inte på allvar... :x
"Pingplotter" funkade bra till Win. Kanske finns andra program nu?

Det droppades paket nästan hela tiden för mig... så till sist, efter lite bevis, så kom det ut en tekniker med mätinstrument och efter ett besök hos mig samt "modemcentralen" så kom han fram till att det var felinställd nivå hos ett modem i centralen som precis hade bytts ut...

...fick vara på dem ganska mycket för det där besöket, fick en fantastiskt rolig bortförklaring för att deras tekninker dröjde...
"...i och med påvens bortgång så har vi haft fullt upp..."
Ehm... ja. Ibland blir man fundersam på vad som intas av IT-Tekniker...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag hade mitt långa avbrott där så skickade dom först ut en tekniker som skulle laga, och iofs gjorde så jag fick länk på modemet men inget mer.. när jag efter DAGAR av tjatande, klagande och gnällande (allt efter TIMMAR i telefonkö) fick dom att skicka ut en ny tekniker sa han i princip att "Jaha, det var idioten som var här sist som hade gjort fel som vanligt, jag gör inget annat än att åker runt och lagar hans idiotiska misstag" eller nåt liknande.

..Mycket förtroendeingivande..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Comhem är som ryskroulette, ibland fungerar det, ibland inte. Kundstjälpen hjälper dig med att inse att allt beror på dig! :razz: ,om du kan få tag på dom.. :badgrin:

Gissar att styrningen av bolaget är åt pepparn samt att budget till maskiner och personal är underdimensionerat (lär ju inte bli bättre av datalagringsdirektivet). Är väl därför som dom fick dom ökanda krascherna.

Comhem fixar inte rätt utrustning centralt till sådär >800 000 kunder så därför blir det problem med ljudet:
ComHems ljud "problem"
"Många tittare som har COM-HEM som TV-leverantör svär över att det inte är något ljud på Västnytts och Hallandsnytts sändningar. Men problemet går faktiskt att åtgärda. Välj stereo och välj bort Dolby digital."
I det fallet så klantar dom sig genom att DVB strömmens AID (identifikation av ljudström). Inte växlas till stereo-strömmen. När 5.1-strömmen inte sänds.

Glenn, Kanske tekniker2 skulle ha tekniker1s avbockningslista som sitt arbetsschema? :badgrin:

(okej, jag är elak mot ComBort, men dom förtjänar det..)
woxxey

Inlägg av woxxey »

Tack för alla svar.

Låter som om jag ska försöka hitta ett fel någon annanstans än hos ComHem om jag vill göra det lättare för mig själv :p

Edit: Hittade ett fint test som tycks visa att jag har problem med realtidsanslutingar
Bild
Förklaring av F:
Very poor. Real-time Internet application performance will suffer greatly on such a connection
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med packet loss på 58% lär ComHem rökt en stor svamp..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag fick dock lite bättre, också med combort..

Bild
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag var tvungen att testa också på kul :)

Bild
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

urrk ,,, comHem..
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Packetloss på 58% är helt oacceptabelt, den ska vara 0%, och vid enstaka gånger kanske man kan acceptera nån enstaka procent.
Skriv svar