Kraftiga LED-lampor för E27, hur svårt kan det vara?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
JanErik

Kraftiga LED-lampor för E27, hur svårt kan det vara?

Inlägg av JanErik »

Har nån sett om det finns att köpa LED för E27 som ärligt skulle motsvara ca 40W glödlampa?
Hittade dessa (på finska dessvärre):
http://www.tietofriikki.fi/product_details.php?p=7848 3W och ska motsvara 45W glödlampa
http://www.tietofriikki.fi/product_details.php?p=7849 5W och ska motsvara 75W glödlampa

http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =136563519 har sett denna 2W IRL och den var nog ganska klen.
rikkitikkitavi

Re: Kraftiga LED-lampor för E27, hur svårt kan det vara?

Inlägg av rikkitikkitavi »

en vanlig glödlampa ger ca 10 lm/w.
75 W = 750 lm

det betyder att lysdioderna skall klara 750/5 = 150 lm / w. det fixar inga lysdioder idag.

rimliga värden är 50 lm/w kanske.

men då blir det problem med kylningen om man skall elda bort 15W i en liten glödlampa. det blir för varmt.

jag tror inte lysdioder av dagens typ kommer i ett format så man kan ersätta befintliga glödlampor i befintlig armatur och samtidigt behålla ljusflödet. man måste gå ner i ljusflöde för att inte steka dioderna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns ännu inga lysdioder för hög effekt som är bättre än lysrör/lågenergilampor.

Trots det finns det flera företag som påstår annorlunda och ljuger i sin marknadsföring:
Onzza säljer "LED lysrör SMD - 18W"
I beskrivningen står med fet text:
Denna LED 18W lysrör motsvarar ett vanligt 60W lysrör och har behagligt varmvitt sken.
och längre ner:
Lång livslängd: 30.000 timmar
Energibesparingen upp till 80% - sänk din elräkning NU!
Onzza's LED lysrör ersätter direkt gamla lysrör och kan användas i befintliga armaturer
I Informationsrutan står följande:

Kod: Markera allt

Ljusflöde:  	  	1150lm
Det närmsta röret att jämföra är OSRAM Lumilux T8 58W som avger 4900lm. Det är en hel del mer än deras effektiva ledlysrör...
Vad motsvarar det då för lysrör?

Kod: Markera allt

LUMILUX T8 Lysrör
Effekt: 16 W
Ljusflöde: 1250lm
Livslängd: 20 000h
Deras ledlysrör drar alltså mer ström och har sämre ljusflöde än det vanliga lysrör det ska ersätta. Det har förvisso 50% längre livslängd men jag tycker inte det motiverar 898% högre pris (599:- vs 60:-).

Hos Tradlost.se säljer dom LED-lampor som påstås ge 240lm/W, detta är givetvis omöjligt.

Det är inte konstigt att folk i allmänhet är skeptiska mot ny teknik när den säljs med så överdrivna specifikationer, har vi inga lagar mot falsk markandsföring?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

mrfrenzy: Du har givetvis både rätt och fel samtidigt...
Det är sant att lysdiodrören inte ger samma ljusmängd (lumen) som lysrör ännu.
MEN det intressanta är att dom (bättre) ger lika eller mera i "användbar" riktning jämfört med standardrör i standardarmaturer dvs armaturer utan en riktigt bra reflektor.
Ett lysrör sprider sin ljusmängd över 360 grader, ett lysdiodrör över 90 eller 120 grader beroende på diod.

Så det intressanta är inte Lumen utan Lux på arbetsytan och där är de bättre lysdiodrören (dvs ej kinaskräprör) jämbördiga till halva energiförbrukningen.

Sen är det så att båda de rör som du refererar till är olagliga att sälja samt använda - de bryter mot ett svenskt patent och är dessutom farliga ur elsäkerhetssynpunkt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varför gå omvägen över dyra och innefektiva LED-rör om det bara är reflektor man saknar?
Philips MASTER TL-D Reflex Eco har inbyggd 120 graders reflektor och kostar ca 50% mer än ett vanligt lysrör.

Varifrån kommer informationen om att ledrören är olagliga och farliga och varför görs inget åt det isf? Vi såg ju hur det gick för snubben som sålde piratkopierade Automowers.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För de flesta proffskunder så är den längre livslängden samt den totala avsaknaden av kvicksilver det viktigaste.
Minskningen av elförbrukning och därmed möjligheten att "räkna" hem kostnaden gör det hela möjligt.

Självklart så informeras även företagen som säljer produkter som gör patentintrång vart efter vi uppmärksammar dom, men nya dyker upp hela tiden.

Jo, det görs en hel del för att hantera dessa farliga lysrör främst på informationssidan, men våra myndigheter är rätt långsamma ibland. :|

Som beskrivning av farligheten, ett vanligt lysrör är alltid helt ofarlig att sätt upp i en spänningssatt armatur (ur elsäkerhetssynvinkel, sedan finns fallrisken, risk för krossat glas samt kvicksilverbelastning mm).
Så gott som alla av dessa kinarör är inte "elsäkra", dom tar fas från ena änden av röret och nolla från den andra.
Dvs sätter man handen på ena änden (anslutningsstiften) och sätter upp andra i en spänningssatt armatur så kan man få en stöt, osannolikt men möjligt och därmed olagligt (elsäkerhetsdirektivet).
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Det finns en E27 LED-lampa på 13W(!) som heter Evolux som påstås ge 1000 lumen i varmvitt (ca 100 W glödlampa). Den har en inbyggd fläkt. Är väl ganska stor och dyr :roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet är i sin essens att M27/M14 lampor inte är ägnade till LED-belysning.

Det är inget problem att lysa upp med LED, problemet är att alla lampor som finns för närvarande har all ljus från ett punkt (glödlampor) medan man med LED måste tänka ett annat fysisk format (skivor som alstrar ljus).

Själv har jag ett par lampor jag har fått ta ur drift, ingen större förlust förvisso då de var fula (frugan valde dom) men jag har allvarliga funderingar på hur jag ska göra med min hall som behöver en uppgradering på ljusfronten.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Problemet är kylning. LEDs får inte bli för varma. Du skulle kunna fylla ett klot med 3-watts dioder, men var skulle värmen ta vägen?
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Med en fläkt måste man väl ändå kunna få ut mer ljus än en 40w glödlampa utan problem?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Självklart kan man få det, men ljudet stör och fläkten har avsevärt mindre livslängd än lysdioderna så det är en återvändsgränd för massmarknaden.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Piezofläkt?

(Vet inte om det finns, men jag har för mig jag läst om det.)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Än så länge alldeles för dyra såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om vi antar att specifikationen på Evolux stämmer så kan vi ju göra en jämförelse.
Dom tävlande:
Evolux LED-lampa 13W
Megaman Lilliput Plus enegisparlampa 15W
Osram Lumilux HE T5 lysrör 14W

Resultatet:
Bild
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du ansätter fortfarande 100% effektivitet i reflektorn, det är det inte, absorbatorn av ljuset i reflektorn varierar från 0 till 66%. 80% av alla armaturer har runt 45% absorbering av ljuset (dvs 45% av 66,6%).
Ange värdet i LUX som jämförande parameter istället.
Sedan så har du drivenhetsförluster som inte är inräknade i T5 rörets effektangivelse.
Sedan skall du lägga till 150:- till 300:- i kostnad för byten av ljuskälla. Detta är internberäkningskostnad för ett flertal fastighetsbolag, det som gör denna post hög är kostnaden för arbete på obekväm arbetstid, samt saneringskostnaden för varje trasigt lysrör (trasigt glas) som ger utläckande kvicksilver.
Sedan så finns en fiktiv kostnad som ansätts för värdet att det inte finns kvicksilver i produkten 0:- till 400:- enligt vad jag sett fastighetsbolag använda sig av (väldigt subjektivt ock helt luddigt, men så är det).
Skriv svar