Energi övervakning i mitt hus - vilken väg ska jag ta?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Energi övervakning i mitt hus - vilken väg ska jag ta?

Inlägg av tecno »

Har börjat planera på att rodda ihop energi övervakning till huset mitt.
Har följande bitar som jag tänker mig att bygga runt.
1. PC mini VIA 400mHz /512Mb minne CF disk med dualboot XP och Ubuntu
RS-232 RS485 PPort USB (USB2 om jag nu lyckas få in drivisar på rätt sätt i XP)
Har ej bestämt mig om denna skall vara med eller utan skärm, om skärm så blir det en 7" TFT med Touch
2. 4x20 LCD endera ett Illuwatar kort eller en Matrix Orbital LK/VK204 - för information samt Larm indikering

Placering av ovanstående blir i närheten av elskåpet/pannrummet

3. Tre temperatur givare till pannan, en för panntemp de andra för avgiven resp retur temp.
4. Utomhus temperatur samt rumstemperatur i övervåning resp undervånings temperatur - vilken typ av temp givare?
5. Induktiv givare för pellets skruven, denna skall mäta förbrukningen dvs räkna varv som skruven gör
Vet att detta inte är så exakt men tanken är att 'beräkna om' värdet med inmatad känd mängd i magasinet över tid.
Får börja med att väga ett antal varv med skruven för ett medelvärde.
6. Kapacitiv givare för pellets nivån, detta för att larma om låg nivå
7. Avläsning av elmätaren (blinkande lysdiod)
8. Framöver vill jag kunna koppla in väderstations funktioner som vind riktning och styrka, regnmätare samt luftfuktighet.

Nu står jag lite villrådig om vad jag ska använda mig av för programvara - här önskas input - samt vilket OS jag ska köra på. Jag är inte direkt programmerings kunnig så att hacka nåt från grunden är nog inte att tänka på.

Vill kunna ha fjärrskrivbord från min stationära burk för övervakning - styrning
Datat vill jag kunna hämta in till kalkyl pgm för att få fram förbrukningen i tabeller/grafer
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Energi övervakning i mitt hus - vilken väg ska jag ta?

Inlägg av danei »

Jag har exakt samma fråga. Skillnaden är att jag tänkte detektera låg nivå med en IR sensor.
Och att jag har en 486 i PLC förpackning från festo.
Ett web gränssnitt direkt på den burken skulle ju inte vara fel heller.

tecno: Jag hoppas att det är okej med ytterligare en fråga här.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta är ju klart intressant att få ihop ideér från olika håll så det kanske kan bli ja tom olika projekt av det hela.

Kan du vidare utveckla detta med IR och lågnivå detektering?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

I ditt fall hade jag sakt kör med det oset du kan.

För 1.wire finns ju blandannat Msure´s programvara. Mfl. kommer inte på alla just nu.

I linux kan man använda både digitemp och owfs. Finns även Domotiga som är ett grafiskt gränssnitt skrivet i Bambas2.

Jag kör linux + det mesta egengjort.
Plutonium
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Hej.

Jag kan rekommendera att ta en titt på http://temperatur.nu/forum där finns massor av svar på era frågor.

Själv kör jag Linux med owfs, och dekterar husets elmätare massa temperatur punkter samt dörrar m.fl, som jag pressenterar på min hemsida.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst, men vilka priser det är på m.nu jämfört med Hobby Boards

1-wire ser nog ut att vara det vettigaste, sen gäller det att få ihop en mjukvara till allt detta jag vill ha.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

tecno skrev: ...
5. Induktiv givare för pellets skruven, denna skall mäta förbrukningen dvs räkna varv som skruven gör
Vet att detta inte är så exakt men tanken är att 'beräkna om' värdet med inmatad känd mängd i magasinet över tid.
...
När det ändå är tal om 1-wire så kan jag dela med mig av min idé, ett "kugghjul" på pellets skruvens axel, sen en läsgaffel som läser av antalet "tänder", dessa pulser tar en 1-wire räknare hand om. Sen lite matte, dela antalet pulser från räknaren med antalet tänder på "kugghjulet" för att få fram hur många varv det snurrat.

Denna lösning kanske inte är den bästa, men enligt mej har den några fördelar, har man ett "kugghjul" med många tänder så får man lite högre upplösning på hur mycket pellets skruven snurrar.

Om jag själv hade haft hus skulle jag gjort såhär iaf, men men framtids drömma kan man iaf.... :wink:

EDIT:
För övrigt, det skrevs tidigare om MSure, vill starkt rekommendera den sidan!
Mycket trevligt folk som gärna svarar på frågor, även Per, som utvecklar MSure svarar gärna på frågor i forumet.

Använder Själv MSure till att övervaka utetemperatur, luftfuktighet ute och temperatur i akvariet.

Enda "nackdelen" med MSure är att det finns inget grafiskt gränssnitt, konfigurationen görs via XML filer.
Men, för att göra en "standard" installation som loggar temperaturer och elmätare, finns ett grafiskt konfigurations verktyg. Detta skapar enkla grafer av temperaturerna och en eventuell elförbrukning. Vill man sen ändra på nåt för att det ska passa var enskild så finns forumet och en väldokumenterad wiki, http://www.msure.se.
Senast redigerad av HenkiBoy 7 november 2009, 21:11:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

tecno: Jag var säker på att jag fick iväg ett svar förut.

Det jag tänkt mig är en IR mottagare i botten och en IR diod med oscillator i taket. Brännaren har ingång för lågnivå. Så jag behöver bara prata med den. RS232
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

tecno:

--

Frågan är om man behöver krångla till det med att räkna varv.
Pelletsbrännaren själv styr pelletsmängden bara med tiden skruven är igång.
Pelletsmängden är konstant i förhållande till driftiden på skruven.
Man kan tänka sig olika kvaliteter på pellets, men då borde man egentligen väga pelletsen.
Användarvisningsbild
HenkiBoy

Inlägg av HenkiBoy »

Persika: Angående väga pellets, detta går ju om man kopplar 4 "lastceller" eller vad det nu heter, och sätter en lastcell under var ben på pelletsförrådet, (förutsatt att man har ett så kallat veckoförråd, med plats för ca 12 säckar pellets á 16kg)

Sedan kopplar man dessa last celler till en 1-wire komponent som heter DS2450, som är en krets som har 4st A/D ingångar. På så vis kan man ju mäta hur mycket som går åt.
Men för att få nån bra upplösning på det hela så kanske man behöver lägga en bra slant på lastcellerna?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

danei
Då är det inte bara du som reagerar på att skicka knappen inte fungerar i alla lägen utan delar ut posten till fel ställe dvs papperskorgen :)

Ser ett problem med detta och det är allt damm från pellets i magasinet därför tror jag att en kapacitiv givare är ett bättre val men det kan gott vara att jag har fel. Hmmmm prata med brännaren hadde jag inte tänkt på förståss utan i första hand få ett alarm att fylla på innan vecko magasinet är tomt då det blir så förargligt med att fylla skruven med pellets alternativt flera omstarter innan full kapacitet finns inne i skruven.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

persika

men.... om jag nu vill ha ut 'data' så att jag i förlängningen kan trimma in givan för ytterligare optimering av min förbrukning så behövs ju underlag av mängden pellets i förhållande till yttre parametrar.

Det är tänkbart att jag monterar in en tempgivare för rökgastemperaturen också när jag ändå är i farten.

Sen kanske jag vill veta hur mycket det gick åt ett visst dygn, enklaste sättet då är ju att mäta antalet varv på skruven och räkna om varven till kilon.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har en Biona 2000. Den har ett rs232 interface där man kan få ut e del driftsinformation, och även ställa om en del parametrar. Den har ingång för låg nivå. Så den stänger av om den får signal om att pelletsen är slut. Sen vill man kanske ha en givare till för att slippa få stopp. Men den tömmer inte skruven iafa. Jag har planer på bulk.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Vad tror ni om halleffektgivare och en eller flera magneter på skruven?
Borde ju bli ganska billigt i alla fall.
Skriv svar