Resistans

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mutiaz

Resistans

Inlägg av Mutiaz »

Tja!

Finns det något sett att styra resistans på ett snabbt programmerat sätt? Styrningen skall vara till ett stroboskop så det är ganska högt värde (0,5MOhm)

Mvh
//Mathias
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du är lite snål med informationen om vad du har för krav.

Ska det regleras från 0 - 500KOhm eller bara värden runt 500KOhm?

Elfa har ett par kretsar som fixar runt 10KOhm.. en sådan i serie med 500kOhm kan kanske funka om det bara är små ändringar som ska till??

Går det inte annars att designa om kretsen så du kan skicka in en spänning istället? MYCKET enklare att styra...
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Det ska regleras från 0-500KOhm. Där sitter en potensiometer nu som jag vill ersätta med nån programmerbar krets som kan relgera resistansen fort som attans så att blinkningarna ändras..

Har ingen aning om man kan ersätta potensiometer med en inspänning...
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hur vill du påverka resistansen?
Via dator, knappar, ljusstyrka, ljudtryck.... ?

Har du ngt schema på kretsen som skall påverkas?
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Jag hade typ tänkt med knappar som man kan köra olika program...

Något schema på kretsen har jag inte..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du har altså idag en vanlig strobolampa som blinkar med en frekvens ställbar med en 500kOhm pot?

Du vill kunna ändra denna resistans fort för att kunna kontrollera när blinkningarna kommer?

Det är inte så att 0 ohm betyder nästan konstanta blinkningar? man skulle då inte kunna tänka sig att byta ut poten mot ett relä som drar när du vill att det ska flasha till? och släpper direkt igen.

Om inte kretsen tycker om en öppen krets kan man kanske lägga ett 1MOhm motstånd över kontakterna på reläet så att man alltid får en rejält lång tid när reläet är brutet?
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Du har altså idag en vanlig strobolampa som blinkar med en frekvens ställbar med en 500kOhm pot?
Japp!
Du vill kunna ändra denna resistans fort för att kunna kontrollera när blinkningarna kommer?
Japp!
Det är inte så att 0 ohm betyder nästan konstanta blinkningar? man skulle då inte kunna tänka sig att byta ut poten mot ett relä som drar när du vill att det ska flasha till? och släpper direkt igen.
Det beror ju på vilken sida man mäter på.. men jag tror att det är så att vid 0Ohm blinkar den sakta och vid 500KOhm blinkar fort, men det kan ju som sagt vara tvärt om också. Men ett relä skulle ju fixa grejjen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Antagligen blir det lättare om man smyger in sig i själva styrsignalen och förbikopplar den befintliga oscillatorn istället för att försöka modifiera den.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Antagligen blir det lättare om man smyger in sig i själva styrsignalen och förbikopplar den befintliga oscillatorn istället för att försöka modifiera den.
Hmm.. Låter jävligt advancerat..
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Multiaz
Citera inte sista inlägget, det finns en anledning till varför det inte går den vanliga vägen. Läs regler.

Det må vara avancerat, det beror helt på hur din strobe är uppbyggd och vilka kunskaper du bär på inom elektronik. Hursomhelst så blir resultatet säkerligen bättre på detta vis.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Okay sorry..

Vad ska jag kolla efter? Vilka komponenter kan man tänka sig styra?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Stiff, det har du säkert rätt i.

Men det känns som att det blir enklare för en person utan så stora elektronikkunskaper att bara mixtra med poten.

Mutiaz: jag tror faktistk 0Ohm skulle motsvara näst intil konstant blinkande.
Det är väll bara prova om det funkar.. slå inte på mig om den brinner upp dock!!
evert2

Inlägg av evert2 »

En digital potentiometer kanske kan var nåt?

Edit: shit...högsta värdet på de digitala potentiometrar ELFA har hemma är 100 Kohm.. :evil:
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

AndLi skrev:Stiff, det har du säkert rätt i.

Men det känns som att det blir enklare för en person utan så stora elektronikkunskaper att bara mixtra med poten.

Mutiaz: jag tror faktistk 0Ohm skulle motsvara näst intil konstant blinkande.
Det är väll bara prova om det funkar.. slå inte på mig om den brinner upp dock!!
Tror du inte man kan kombinera relät med potensiometern då?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Mutiaz

Visst går det bra. Men ett relä är ingen bra lösning här. En optokopplare skulle passa bättre, för att slippa hela den mekaniska biten.
Skriv svar