Förläggning av nätverkskabel och kraft

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Förläggning av nätverkskabel och kraft

Inlägg av anders_bzn »

Jag håller som bäst på med mitt stora projekt att bygga verkstad (nåja isolera och iordningställa 10kvm förråd).

Nu håller jag på att gräva ner kabel som ska gå imellan huset och förrådet. Två rör ska grävas ned ett för kraft och ett för nätverk.

Enda sättet att få in kablar i huset är där det redan går rör, att borra i fasaden är inte stt tänka på då det är en putsad frigolitfasad (dock inte enstegstätad).

Det enda stället är att dra in kablar är genom fasadmätarskåpet. där ifrån finns det både rör både ner i backen och upp på vinden.

Frågan är då hur lämpligt det är att dra in en nätverkssladd den vägen, både då ur regelmässigt och störningsmässigt perspektiv?
Användarvisningsbild
electronix

Re: Förläggning av nätverkskabel och kraft

Inlägg av electronix »

Hur långa avstånd blir det? vad för typ av kabel UTP, FTP?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det är elverkets mätarskåp med fastighetens huvudsäkringar har du inget där att göra skulle jag vilja påstå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bild?, typ av grund?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tvärtom, numera rekommenderas att alla kablar ska komma in i fastigheten genom fasadmätarskåpet för att åskskydd ska kunna ordnas med så låg impedans som möjligt. Om du har ett gammalt fasadmätarskåp finns tillbehör som man kan montera i skåpet för tele nätverk mm.

Fasadmätarskåpet, huvudsäkringar och brytare ägs av fastighetsägaren. Det enda som ägs av elbolaget är mätaren.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag hade dragit därigenom. Vanlig cat5e räcker långt. Utp då. Är du vidskeplig och kräver top of the line kör cat6 stp alt fiber direkt.

Jag har cat5e dragit med större delen av mina elledningar i huset. Kör gbit och för ut tillräklig hastighet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det är platta på mark och rören sticker ner i underkant av huset och är lätt åtkomliga. Det är ca7m till förrådet och max 20m totalt som nätverkskablen ska gå.

Kan ordna en bild av skåpet, och ja det är mätarskåpet...

Nuvarande kabel in är en fiber och går inte in genom fasadmätar skåpet. Var den går in vet jag inte. man jag har tydligen inte grävy av den ännu eftersom internet inte är isolerat...

Kraften som ska till verkstaden ska kopplas in efter huvudbrytaren, men det är elektrikerns jobb!

Det finns en skärmad box i fasadmäratskåpet men en bit DIN skena i, är det tänk att åskyddet ska sitta där?

Var köper man ett åskskydd?

Då får det bli Cat6, UTP, det är det på rullen som jag har tillgång till. I resten av huset är det Cat5e och jag kör gigabit!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

mrfrenzy skrev:Tvärtom, numera rekommenderas att alla kablar ska komma in i fastigheten genom fasadmätarskåpet för att åskskydd ska kunna ordnas med så låg impedans som möjligt. Om du har ett gammalt fasadmätarskåp finns tillbehör som man kan montera i skåpet för tele nätverk mm.

Fasadmätarskåpet, huvudsäkringar och brytare ägs av fastighetsägaren. Det enda som ägs av elbolaget är mätaren.

Ja där ser man, tidigare då jag bodde i 08 fick jag inte gå in den vägen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom fiber leder ström tämligen dåligt behöver den inte åskskyddas och därmed spelar det inte så stor roll var man drar in den ;)

Åskskydd och montering av detsamma kan din elektriker fixa.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ok.

Jag antog att det var så med fibern, på något ställe i området här har de dragit fibern just genom mätarskåpet...
Skriv svar