Extremt varm spänningsregulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Roze
Kontakt:

Extremt varm spänningsregulator

Inlägg av Roze »

Tjo.

Jag har nyss byggt ett kort i behov av både 12v, 5v och 3.3v. 5v-spänningreggen blir brännvarm ganska ögonblickligen när man slår på den.
Som jag gjort det är följande

Kod: Markera allt

in[12v]  
     |-> 190v DC-DC stepup
     |-> 5v spänningsregulator
              |->  PIC och övriga mindre komponenter
              |->  3.3v spänningsregulator
                       |-> Ethernet Controller
I ovanstående config blir 5v-reggen apvarm, och 3.3v inte allt för varm

om jag istället drar om så att 3.3v hämtar sin matspänning från 12v så blir 5v-reggen öht inte varm, medans 3.3v-reggen blir jättevarm istället.

Hela kortet ska sitta i en relativt försluten och fromfräst träbit, så jag är i behov av att komponenterna inte blir så varma. Något sätt jag kan få ner temperaturen på regulatorerna? Den enda lösningen jag har just nu är att göra en extern powerbox som kan bli lite extra varm.

//MVH
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Extremt varm spänningsregulator

Inlägg av Icecap »

Enkelt: dra mindre ström igenom den!

Alternativt ha en switchad regulator.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Har du räknat på effekten som utvecklas i de olika spänningsregulatorerna?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Du bränner bort (12-5)/5 = 1.4ggr mer effekt än du använder när du reglerar ner 12V -> 5V linjärt. Jag har just ritat upp ett kort med 5V och 3.3V ut som bygger på LM2576 (switchad). Den kanske vore nåt även för dig.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

RDX* skrev:Har du räknat på effekten som utvecklas i de olika spänningsregulatorerna?
Svar nej, då jag inte har hittat någon uppgift om hur mkt Ethernet-kretsen drar.
Vet dock att den är sagd att dra en del.
E85 skrev:Den kanske vore nåt även för dig.
Du får gärna dela med dig av din lösning. Använde du två såna kretsar eller?
Och hur mycket mindre varm blir den, uppskattat.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

seriekoppla 3.3 volten med en 6.8 volts zenerdiod med bra effktegenskaper. Då får den ta det mesta av värmen. Alternativt, kör 3.3 genom 5 volten och sätt en 4,7 volts zener i serie, så får dom ta lite effekt var.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ta din vanliga multimeter och mät upp va de olika komponenterna drar så är det lätt att räkna ut effektförlusten...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hur man än vänder på det blir regulatorn varm när det är en linjär regulator, om en del av värmen sedan bränns av i en zenerdiod eller annat är det likaväl samma mängd värme som eldas upp. Orsaken är att med 12V -> 5V kan effektiviteten aldrig bli bättre än 41,66% 58,33% blir alltså värme.

Med en switchregulator kan man hamna på 85-95% effektivitet vilket ger avsevärd mindre värme att släppa av med.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad är varmt? Är det så att kretsen riskerar att gå sönder, eller är det bara så att det nästan bränns! Hur stora kylflänsar har du? Utan kylning och med kylning blir det stor skillnad. Det saknas en hel del fakta för att du ska få bra hjälp. Vad är det för regulatorer t.ex. Ström.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Kylningen som finns är en liten TO220-kylare, har inte plats för en större. Lådan som avses har ingen form av ventilation och utrymmet där värmen håller sig är relativt tight. (Plus att lådan är i trä.), Själva platsen för kortet var gjord med avseende på förra modellen, på vilken det bara fans en 12v->5v reg, vilken i sin tur inte blev särskilt varm alls. Men nu när jag bytte till ethernet då min lösning med i2c inte funkade i praktiken, så blev det MKT varmare.

Och jag kan inte hålla fingret mot kylaren på den nuvarande LM78M-kretsen när den går, då bränner jag mig.

Satt och forskade lite kring den där LM2576-kretsen som nämdes, och därvid knopade ihop en liten PSU baserad kring lm2673-adj. om kretsen funkar återstår att se ^^, det tar ett tag innan jag kommer till sak med att göra kortet.

Jag kan bifoga en bild på boxen senare, ska bara få igång Solidworks igen
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag använder en LM2576-5V som ger 5V och i sin tur matar en LT1117 för 3.3V. Fast har inte gjort nåt kort så vet inte hur det fungerar än... Finns säkert saker som går att förbättra och då tar jag gärna emot förslag.

Bild

Schema:
http://pici.se/pictures/nEoNIizOX.png
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

E85: här e det jag ritade ihop på nån timme ^^, kan säkerligen göras bättre, men jag hoppas det funkar iaf

Bild
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kan man köra med så liten spole? Min är ju gigantisk i jämförelse... Nån som kan förklara skillnaden i funktion?

Bild
Bild

edit: Aha jag trodde att jag tryckte på en som klarade 4A men den där lilla där klarade bara 190mA... problem solved.
Senast redigerad av E85 1 november 2009, 15:56:46, redigerad totalt 1 gång.
Roze
Kontakt:

Inlägg av Roze »

Hade väl iofs tänkt mig någe mer i stil med en sån här:

Bild

Någon sade att det skulle funka bra till DC-DC konvertering, och eftersom amperen inte e allt för höga funkar det troligen utmärkt
Hittade dock ingen Eagle-symbol för dem, samt att jag var för lat för att rita en egen, så jag körde på en mindre :)
Borre

Inlägg av Borre »

Använd ytmonterade istället, finns bra många fler och bättre sådana.
Man vill ha tillräcklig strömtålighet och lågt motstånd, är den kapslad/skärmad är det bara bättre.

58-101-55 DR127 använder jag ofta och tycker dessa är bra, inte så stor men ändå hög strömtålighet (beroende på induktans såklart) och lågt motstånd. DR74 är den mindre sorten som också används ibland. Billigt sortiment med DR127 kopia finns hos sureelectronics.
SD12 och SD20 (elfa ex, 58-105-93 ) är väldigt små och bra dessa också.
Skriv svar