Göra om iMac till PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Göra om iMac till PC

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

På arbetsplatsen så har vi en tom iMac över, modell äldre. Alltså inget moderkort i den, dock skärm. Problemet med den är att det inte är något liv i skärmen, därför flyttades själva "datorn" över till en annan iMac skärm. Misstänker att det är någon bränd inverterare, eller vad tusan allt det där kring skärmen kallas, som är bränd. Har inte undersökt den något noggrannare, utan bara Hört vad arbetskamraterna sagt.

Fick idén att man kanske skulle kunna laga skärmen, och trycka i ett atom-kort i basen på den så har man en mac som faktiskt är användbar som dator :D

Det går en slatt från skärmen, med två kontakter på. Tänkte att med lite tur så är det vanlig VGA som skärmen använder, fast med andra kontakter.

Vad tror ni?

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Göra om iMac till PC

Inlägg av Glenn »

Smaken är verkligen olika, enligt mej är det där troligen den fulaste datorn som tillverkats, någonsin :)

Apple brukar ju ha smaklös design mest hela tiden, men det där är verkligen ett bottennapp även för apple :)

Jag skulle gissa att skärmen är ansluten direkt till grafikkretsen på samma sätt som en laptop, men jag gissar ju bara.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu är det KRIG

Glenn, du är PC-skadad! :evil:

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

äpplen ska hålla sej till äpplen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Hehe, var på äppelfabriken nånstans i närheten av ekerö nyligen, och gissa vad man hittar där när man går och kollar på olika äppelsorter, äppelsorten "Mc intosh". HAHA

Vad tror ni det är för interface på skärmanslutningen?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Innehåller den en massa små kablar så är det troligen LV-LVDS

Mycket svårdrivet, men det finns instickskort för vissa ITX-kort som klarar det.

Visa gärna några bilder på hur det kan se ut.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Ingen som faktiskt vet vad det är för anlsutning till skärmen, har inte tillgång till den förrns på måndag.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Glöm inte att lägga in en stor och tydlig windows logga i äppel silhuetten med... :twisted:
(Brukar av någon anledning irritera extra mycket (windows, inte linux eller annat, windows i en äppel logga brukar provocera aningen mer... )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gildebrand skrev:Hehe, var på äppelfabriken nånstans i närheten av ekerö nyligen, och gissa vad man hittar där när man går och kollar på olika äppelsorter, äppelsorten "Mc intosh". HAHA
Uhm, gissa var apple snodde det namnet ifrån ? ..jo en äppelsort förstås ;)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag blev lite orolig när jag såg rubriken ”göra om Mac till PC”, vilken chock! :shock:
Det vore ju som att bomba tillbaks det moderna samhället till stenåldern! :doh:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tycker inte man kan gnälla på Apples mindre lyckade designér. Det gäller ju att prova helt enkelt, de är trots allt fortfarande de som leder och styr utvecklingen av gränssnitt och formgivning av datorer/mp3/mobiler idag. China och Taiwan bara apar efter sen med rejält mycket mindre kvalitet och något mindre prislapp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mada: *hosthost* ta inte i så du spricker nu.. Apple är ju ruskigt duktiga på att stjäla både ideer och design, det är väl ytterst få saker dom verkligen varit först med..

Personligen tycker jag dom gör enormt fula saker, jag har otroligt svårt för deras design, att sakernas design dessutom går ut över funktionaliteten är ytterligare en sak jag har otroligt svårt för. (bra exempel: den gamla runda musen som var TOTALT oanvändbar) ..Jag kan nog ärligt talat inte komma på en enda sak som apple designat jag tycker ser bra ut.. deras gamla G4-towers såg ganska ok ut, men det var väl mer för att dom inte var så ruskigt fula som det andra dom tillverkade vid tillfället (imac tex)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Glenn, låter som tillhör du nog den lilla grupp som tvångsmotsättersig av principsak. Jag tycker inte heller om deras möss. Men tyvärr har du fel, det är bara att se sig runt och se alla tusenals iPod/iPhone-kopior, kopierade chassi, efterapade-OSX-addon-effekter för Windows.

Vad väljer man.. Detta:

Bild

Eller denna skönheten:

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Å andra sidan har jag aldrig NÅGONSIN sett eller hört talas om någon som köpt dessa anskärmliga chassin.. så det är ju inte direkt så att alla datorer ser ut sådär idag, snarare tvärt om, andra tillverkare har helt annorlunda design. (lyckligtvis!)

Edit: Tog bort lite saker som jag iofs tycker stämmer, men kanske var lite väl elaka mot kollektivet appledyrkare.

Kan nöja mej med att skriva att du kankse borde läsa igenom det du skrev om tvångsmotsättningar och tänka efter ifall du verkligen tycker så, eller om det känns som att du i själva verket är med i en sekt som försöker intala sig själva att alla andra har fel och att dom har den enda sanna tron.

Dessutom så kan jag tillägga att jag av princip inte stöder ondskefulla företag, därför skulle jag aldrig köpa något av varken Microsoft eller Apple.

Själv har jag f.ö ett sådant här chassi, http://www.maximumpc.com/files/u22694/A ... beauty.jpg ..Inte för att jag tycker det är vackrast att se på (bara en appleägare skulle köpa en dator baserat på det), utan för att det var ett vettigt designat chassi till vettigt pris, och som såg helt ok ut.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

"Dessutom så kan jag tillägga att jag av princip inte stöder ondskefulla företag, därför skulle jag aldrig köpa något av varken Microsoft eller Apple."

Då undrar jag vad du har för CPU i din burk, ovanstående utesluter ju Intel & AMD ?
Skriv svar